زمان تعیین سرنوشت در ویمبلدون

زمان تعیین سرنوشت در ویمبلدون
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش فرنگیس محبی از محل مسابقات

مرحله نیمه نهایی زنان مسابقات تنیس ویمبلدون که تنها بازیکنان اروپایی در آن سهم داشتند با پیروزی دو بازیکنی که در میان ده نفر اول جهان نیستند، به پایان رسید و فینال ویمبلدون میان ماریون بارتولی فرانسوی و سابین لیسیکی از آلمان برگزار خواهد شد.

بارتولی نفر پانزدهم رده بندی جهانی که مسابقه اول نیمه نهایی را در سنتر کورت و یا زمین مرکزی ویمبلدون در برابر کرستن فلیپکنز از بلژیک شروع کرد براحتی در یک بازی یکطرفه و بدون چندان چالشی از سوی فلیپکنز، جایگاه خود را در فینال روز شنبه تضمین کرد.

کرستن فلیپکینز که به او لقب فلیپر را داده اند، بخاطر مصدومیت در مسابقه قبلی با زانوی بسته وارد زمین شد و دراین بازی هم با درخواست پزشک کنار زمین از داور از سه دقیقه وقت استراحت خود استفاده کرد. بارتولی هم که می گوید از خوابیدن قبل از مسابقه لذت می برد، قبل از این رویارویی هم برای کسب انرژی نیم ساعتی را به استراحت گذراند بود غافل از آنکه گذشتن از سد این حریف نیاز به تلاش چندانی هم نداشت و در نهایت در دوست 6-2 و 6-1 بازیکن بلژیکی را روانه منزلش کرد.


ماریون بارتولی

کرستن فیلیپکنز برای رسیدن به این مرحله بازیکنانی چون پترا کویتووای چک، قهرمان پیشین ویمبلدون را شکست داده بود. فلیپکنز که اولین حضورش در مرحله نیمه نهایی یک گراند اسلم بود، سال گذشته بخاطر بیماری در اثر خون لختگی و عمل جراحی پس از یک سفر هوایی دراز مدت ، مدتی از تنیس دور بود.

یک آلمانی در فینال

هرچه اولین مسابقه نیمه نهایی زنان یکطرفه و قابل پیش بینی بود، بازی دوم حال و هوایی دیگر داشت. لیسیکی و اگنیشکا رادوانسکا نفر چهارم جهان از لهستان با خروج قهرمانانی چون سرینا ویلیامز و ماریا شاراپووا، خود را در یک قدمی جام ویمبلدون می دیدند. مسابقه، فراز و نشیبهای بسیار داشت و تا لحظه آخر، پیروز مسابقه مشخص نبود. تاثیر حساسیت بازی بر اعصاب دو بازیکن محسوس بود که باعث خطاهای سهوی از سوی هر دو شد، اما ضربه های زیبا و تهاجم های شجاعانه دو بازیکن تلافی عدم هیجان در بازی اول را در آورد.

لیسیکی، بازیکن رده بیست و چهارم جهان، که با توجه به حضور پر قدرتش در برابر سرینا ویلیامز، انتظار می رفت در دو ست رادوانسکا را در کنار فیلپکنز بگذارد، ست اول را با شکسته شدن یکی از سروهایش به رادوانسکا واگذار کرد. پس از گرفتن ست دوم از سوی لیسیکی، در ست سوم هر دو بازیکن تلاش خود رابرای شکستن سرو یکدیگر بکار بردند.

در نهایت این سابین لیسیکی بود که بیشتر برای پیروزی جنگید و زمانی که امتیاز بازی 7-7 و سهم هر دو بازیکن مساوی بود، با شکستن سرو رادوانسکا با وجود 46 خطای سهوی جان سالم به در برد و با نتیجه 6-4، 2-6، 9-7 به آرزوی دوران کودکی اش نزدیکتر شد.

لیسیکی پس از پیروزی در این مسابقه در مصاحبه مطبوعاتی گفت: “اولین باری که به ویمبلدون آمدم عاشق فضای ویمبلدون شدم و همیشه آرزویم بوده که روزی بتوانم در سنترکورت ویمبلدون بازی کنم و این تورنمنت را ببرم، اما آن موقع یک دختر بچه بودم و هیچ نمی دانستم چه اتفاقی می افتد. من نمی توانم تصور کنم که اولین مسابقه فینالم را در گراند اسلم دیگری بازی کنم.”

لیسیکی زمانی که 9 سال بیشتر نداشت، استفی گراف قهرمان آلمانی هفت مقام ویمبلدون، آخرین فینالش را در سنتر کورت بازی کرد. این آخرین باری بود که یک آلمانی در فینال ویمبلدون حضور پیدا می کرد. لیسیکی گفت که قبل از مسابقه اش گراف طی پیامک تلفنی برایش آرزوی موفقیت کرده که برای او بسیار تشویق کننده بود.

جدال مردان

امروز، جمعه، روز نیمه نهایی مردان است. نواک جوکوویچ و اندی ماری نفرات اول و دوم رده بندی جهانی بترتیب بسراغ حریفانشان خوان مارتین دل پترو آرژانتینی و ژرزی یانویچ از لهستان می روند.

همه چشم ها در انتظار بازی دوم سنتر کورت است. آیا اندی ماری میتواند از پس یانویچ این غول دو متری لهستانی که تاکنون بیشترین آس ها را در این مسابقات در زمین حریف پرتاب کرده است بشود یا خیر؟ تاکنون بخت با اندی ماری یاری کرده و او توانسته است با خروج زودرس حریفان خطرناکی چون رافائل نادال و راجر فدرر که هر دو در نیمه پایین جدول بازی ها و در گروه ماری بودند براحتی تا مرحله یک چهارم نهایی بالا برود.

در مرحله یک چهارم نهایی اراده ماری در برابر فرناندو ورداسکو آزمایش شد. او در حالی که دو ست از ورداسکوای اسپانیایی عقب بود و در حالی که به نظر می رسید تماشاچیان شکست او را پذیرا شده اند، مصمم و با بکارگیری حداکثر تلاش در پنج ست نتیجه بازی را به نفع خود تمام کرد. در حالی که ماری در مقابله با ورداسکو نیاز به مقاومت در برابر والی های طولانی و طاقت فرسا را داشت، برای پیروزی در برابر یانویچ باید قادر به برگرداندن سروهای محکم او باشد.

ژرزی یانویچ 23 ساله نفر بیست و دوم جهان اولین بازیکن لهستانی در قسمت مردان است که قادر شده به این مرحله گراند اسلم صعود کند. حریف او در یک چهارم نهایی هموطنش لوکاش کوبوت بود. یانویچ می گوید به دلیل نداشتن بودجه کافی بسختی قادر است درهمه تورنمت ها شرکت کند و چون توانایی مالی برای خرید بلیط هواپیما به استرالیا را نداشت نتوانست در مسابقات آزاد یا گراند اسلم استرالیا که در ماه ژانویه برگزار شد حاضر باشد.

یانویچ در طول این بازی ها با 94 آس در مقایسه با شصت آس اندی ماری بعنوان نفر اول در جدول آس ها قرار دارد. پیروزی هر دو بازیکن در فینال ویمبلدون برای کشورهایشان تاریخی خواهد بود. در صورت پیروزی در فینال، یانویچ اولین لهستانی خواهد بود که صاحب جام یک گراند اسلم می شود و پیروزی اندی ماری، بازگشت جام ویمبلدون به بریتانیایی ها پس از هفتاد و هفت سال می باشد. آحرین بار فرد پری در سال 1936 جام ویمبلدون را در آغوش گرفته بود.

آگهی

مسابقه اول نیمه نهایی انتظار می رود به نفع نوواک جوکوویچ تمام شود. جوکوویچ که بدنبال دومین جام ویمبلدون است تاکنون بدون واگذاری هیچیک از ست هایش به حریف تا نیمه نهایی پیش رفته است. درمقابل خوان مارتین دل پوترو رقیب آرژانتینی او سرسخت و بسیار مصمم است. دل پوترو نفر هشتم جهان که در دور قبل مصدومیت داشت حاضر به کناره گیری نشد و با شجاعت و عزمی راسخ، در مرحله یک چهارم نهایی داوید فرر از اسپانیا را شکست داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سر بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلیس، در ۸۶ سالگی درگذشت

کارلوس آلکاراس با شکست نواک جوکوویچ قهرمان مسابقات تنیس ویمبلدون شد

تصاویری از حمله دسته جمعی زنبورها به مسابقه تنیس در آمریکا