صدور حکم دیوانعالی می تواند برلوسکونی را خانه نشین کند

صدور حکم دیوانعالی می تواند برلوسکونی را خانه نشین کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش تفصیلی

دیوان عالی ایتالیا روز سه شنبه، حکم نهایی را در مورد محکومیت سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا به اتهام تقلب مالیاتی اعلام می کند. این حکم می تواند یک تنش سیاسی دیگر در این کشور و در میان مخالفان و هواداران نخست وزیر سابق ایتالیا ایجاد کند.

به عقیدۀ موریزیو بلاکوسا، وکیل متخصص در امور جنایی، این نخستین بار است که خطر به زندان رفتن تا این حد سیلویو برلوسکونی را تهدید می کند. این وکیل دعاوی می گوید: “حکم دادگاه اولیه بسیار جدی است چرا که این جرم یعنی تقلب مالیاتی هم یک جرم جدی است. احتمال دارد که سیلویو برلوسکونی به ۴ سال زندان محکوم شود و حتی اگر سه سال از این مدت با توسل به قانون بخشش موجود در ایتالیا کاهش یابد، باز هم انفصال طولانی مدت از مشاغل دولتی یک محکومیت سنگین است.”

اتهامات تقلب مالیاتی سیلویو برلوسکونی به سال ۱۹۸۹ میلادی بازمی گردد. در آن سال ها، شرکت “مدیاست” که یک گروه چند رسانه ای در ایتالیاست، حق پخش بیش از سه هزار فیلم خارجی را بالاتر از رقم واقعی خرید اعلام کرده بود تا از پرداخت مالیات فرار کند. این اقدام برای استفاده از معافیت پرداخت مالیات بر محصولات و فعالیت فرهنگی صورت گرفته است که در ایتالیا اجرا می شود.

دادگاه اولیه، اتهامات وارده به سیلویو برلوسکونی را که ریاست شرکت رسانه ای مدیاست را در اختیار داشت، وارد دانسته و وی را به ۴ سال زندان و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شده و اینک تایید یا لغو این حکم در اختیار دیوانعالی است.

در صورت محکومیت به چهار سال زندان، ممکن است سه سال از این میزان محکومیت شامل قانون عفو در ایتالیا شود. ضمن آنکه، آقای برلوسکونی این شانس را دارد که به دلیل کهولت سن مدت یکسال محکومیت باقیمانده را به جای زندان، در حبس خانگی بگذراند.

موریزیو بلاکوسا، وکیل دعاوی می گوید: “سه احتمال هست. ممکن است دیوان عالی این حکم را تایید کند. احتمال دیگر این است که کلا اتهامات وی و در نتیجه احکام صادر شده باطل اعلام شود. در صورت احتمال سوم، که بر اساس قوانین ایتالیا امکانپذیر است، دایوانعالی می تواند احکام را لغو کند اما حکم به برگزاری یک دادگاه مجدد برای بررسی اتهامات بدهد.”

سیلویو برلوسکونی در حال حاضر ۷۷ سال سن دارد و بر اساس قوانین ایتالیا، افرادی که جرایم جنایی سنگین مرتکب نشده باشند و بالاتر از ۷۸ سال سن دارند، زندانی نمی شوند. امری که می تواند بزودی شامل حال سیلویو برلوسکونی بشود چرا که وی در پایان ماه سپتامبر ۷۸ ساله خواهد شد و خودبخود از زندان معاف می شود. در این صورت است که به حبس خانگی محکوم خواهد شد، امری که نخست وزیر سابق ایتالیا آن را رد کرده و در مصاحبه با یک روزنامۀ ایتالیایی، اعلام کرده است زندان را به حبس خانگی و حتی انجام خدمات اجتماعی ترجیح می دهد.

ضمن آنکه تایید حکم دادگاه تجدید نظر توسط دیوان عالی ممکن است تنش در دولت ائتلافی نوپای انریکو لتا، نخست وزیر کنونی ایتالیا را بیشتر کند.

این تنش ها یک روز پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر آغاز شده و با نزدیک شدن زمان صدور دیوان عالی ایتالیا، احزاب طرفدار نخست وزیر نیز بر اعتراض های خود در سنا و پارلمان این کشور افزوده اند.

سیلویو برلوسکونی تاکنون هشت بار متهم شده اما به دلیل مصونیت سیاسی از محاکمه نجات یافته بود. این نخستین بار است که دادگاه رسیدگی به این اتهامات، وی را تا آستانۀ زندان نزدیک کرده است.

برای بررسی ابعاد و تاثیر تصمیم دادگاه و حکم صادره بر حیات سیاسی ایتالیا، استفانو فولّی، اقتصاددان و ستون نویس روزنامه «ایل سوله وِنتیکواترو اوره، Il Sole 24 Ore» از رم ایتالیا به ما می پیوندد.

بعنوان اولین سوال از وی می پرسیم: رای دادگاه در هفته جاری برای سیلویو برلوسکونی، حیاتی و سرنوشت ساز خواهد بود. دادگاه عالی رم در خصوص غول رسانه ای میدیاست تصمیم خواهد گرفت. متهم، رهبر حزب راست میانه ایتالیاست. اگر دادگاه حکم درجه سه را صادر کند به معنای محرومیت آقای برلوسکونی از تمام مناصب دولتی خواهد بود. سناریوهای پیش رو در خصوص تصمیم دادگاه چیست؟

استفانو فولّی: سناریوها قابل پیش بینی نیستند اما مطمئنا قابل توجهند. اگر برلوسکونی محکوم شود، مردی که به مدت بیست سال صحنه گردان حیات سیاسی ایتالیا بوده است به ناگزیر از صحنه سیاست کنار خواهد رفت. در این صورت او نه تنها از تمام مناصب دولتی محروم خواهد شد بلکه کرسی پارلمان را نیز از دست خواهد داد. چنین اتفاقی در جناح راست میانه ایتالیا نیز تغییری عمیق ایجاد خواهد کرد. اما سرنوشت دولت چه خواهد شد؟ جواب دادن به این سوال آسان نیست چرا که انچه در حال حاضر برای همه مهمترین است ثبات دولت است. گمان نمی کنم کار به اینجا بکشد اما تاثیر محکومیت برلوسکونی بر ائتلاف و اتحاد دولت فعلی شدید بوده و آن را متزلزل خواهد کرد.

یورونیوز: منظورتان این است که دولت سقوط خواهد کرد؟

استفانو فولّی: ابتداء باید منتظر ماند و دید که حکم صادره چه خواهد بود. چیزی که من گفتم شدیدترین سناریوی ممکن بود اما سناریوهای دیگری نیز متصور است. ممکن است قضات وی را از اتهامات پیشین تبرئه یا آنها را تعدیل کنند یا وی را از مناصب دولتی محروم نکنند. دادگاه عالی سناریوهای مختلفی را ارزیابی می کند. هر چند آقای برلوسکونی صرفنظر از حکم صادره و به خاطر سنش، بایستی از صحنه سیاست کناره گیری کند اما سوال و مشکل این است که در چنین سناریویی چگونه می توان درجه ای از ثبات را به دولت ایتالیا بخشید! سناریویی که در آن برلوسکونی دیگر همانند سالهای گذشته موتور جناح راست میانه ایتالیا نخواهد بود.

یورونیوز: نگاه اروپا متوجه ایتالیاست. تاثیر اتفاقات اخیر در نوسانات هفته جاری بازار بورس میلان مشهود بود. اگر دولت سقوط کند سرنوشت ایتالیا چه خواهد بود؟

استفانو فولّی: بی تردید تاثیری مثبت نخواهد بود. ثبات ماه گذشته ارزشمند بود. با موج جدید تردیدها، ایتالیا دیگر این ثبات را نخواهد داشت. می دانم سیاستمداران بدنبال راهی جدید خواهند رفت اما نتیجه از هم پاشی دولت مخابره پیامی بسیار منفی به اروپا خواهد بود. نشانه های چنین پیامی از هم اکنون در نوسانات اخیر بازار بورس میلان قابل رویت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است

انفجار در نیروگاه برق ایتالیا؛ غواصان بدنبال قربانیان می‌گردند

جسد زن جوان فرانسوی که به دنبال «شکار ارواح» بود در کلیسای متروکه‌ای در ایتالیا پیدا شد