سفر کاترین اشتون به مصر برای میانجیگری

سفر کاترین اشتون به مصر برای میانجیگری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شامل گفتگو با وزیر خارجه مصر

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در قاهره با نبیل فهمی وزیر خارجه دولت موقت مصر دیدار کرد. این دومین دیدار خانم اشتون از قاهره طی دو هفته گذشته است.

وی قرار است در این سفر با ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر و نیز عدلی منصور رئیس جمهوری موقت و برخی مقامات حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین نیز دیدار کند.

خشونت های پایان هفته بویژه روز شنبه در قاهره بیش از هفتاد کشته و تعداد زیادی مجروح برجای نهاد.

اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غرب نگرانند که مصر در روندی از خشونت های غیر قابل مهار درغلتد.

کاترین اشتون در بیانیه ای خواهان طی یک روند فراگیر انتقال به مرحله جدید شده، اما تلاش او برای میانجیگری بین ارتش و وفاداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده، هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

طرفداران محمد مرسی که هنوز حاضر به مذاکره با دولت موقت این کشور نشده اند، به تجمع و اعتراضات خود در میدان رابعه عدویه ادامه می دهند.

نبیل فهمی: آنچه در مصر می گذرد، مسالۀ داخلی این کشور است

تحولات روزهای اخیر در مصر، با واکنش از سوی دیگر کشورها روبرو شده است. در این باره، محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار یورونیوز در قاهره با نبیل فهمی، وزیر امور خارجۀ مصر گفتگو کرده است:

یورونیوز: بسیاری از کشورها، آنچه را که در میدان رابعه عدویه اتفاق افتاد، محکوم کرده اند. بعنوان وزیر امور خارجۀ مصر، در برابر این محکومیت گسترده چه رویه ای در پیش خواهید گرفت؟

نبیل فهمی، وزیر امور خارجۀ مصر: در ابتدا، باید موضع خودمان را در این مورد روشن کنیم تا برای همه قابل فهم باشد چرا که واکنش به هر رویدادی به محتوای ویژه آن بستگی دارد. تهدید های بسیار، وضع امنیت کشور را متشنج کرده بود. برای مثال، حملات انفجاری زیادی علیه کمیساریای پلیس در شهر منصوره صورت گرفت. در پی این تحرکات، نیروهای امنیتی به حالت آماده باش در آمدند و در جریان تظاهرات خشونتباری که برگزار شد، بین شهروندان و تظاهرکنندگان از یک سو و بین نیروهای پلیس و این تظاهرکنندگان از سوی دیگر، این درگیری ها رخ داد.

یورونیوز: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، با کودتای نظامی خواندن آنچه در مصر اتفاق افتاده، به رسمیت شناختن هر دولتی بجز دولت محمد مرسی، رییس جمهوری برکنار شده را رد کرده است که این منجر به تنش میان ترکیه و مصر شده است. چطور با این تنش مقابله خواهید کرد؟

نبیل فهمی، وزیر امور خارجۀ مصر: در سطح سیاسی و دیپلماتیک، حدودی وجود دارد که به عقیدۀ من، دولت ترکیه با اظهار نظرهای خود در این مورد، از آن مرزها بیرون رفته است. این یک مسالۀ داخلی است و بیشتر مردم مصر نظری متفاوت با نخست وزیر ترکیه دارند. با این وجود، روابط ترکیه و مصر و قراردادهای بین دو کشور برای ما بیشتر از موضع شخصی یک چهرۀ سیاسی اهمیت دارد و ما سعی می کنیم یک چشم انداز استراتژیک داشته باشیم.

یورونیوز: موضع آمریکا در بارۀ وقایع مصر مبهم است. برخی از منابع از وجود تنش میان دولت موقت کنونی مصر و دولت آمریکا سخن می گویند. تاکنون، آمریکایی ها از اطلاق عنوان انقلاب به آنچه که در مصر اتفاق افتاده، خودداری کرده اند؟

نبیل فهمی، وزیر امور خارجۀ مصر: مقامات آمریکایی نگرانی خود را دربارۀ خشونت ها در مصر بیان کرده اند. ضمن آنکه در موضع گیری های خود، بارها خواستار آرام کردن وضعیت کنونی و تضمین صلح به منظور ادامۀ روند دموکراسی شده اند. ما بسیاری از این اظهارنظرها را پذیرفته ایم اما همه باید بدانند تنشی که در حال حاضر در مصر حاکم است، نتیجۀ تظاهرات و اعتراض های خشونت آمیزی است که از سوی مخالفان صورت گرفته است.

یورونیوز: بتازگی، برخی از شبکه های تلویزیونی مصر، موضع گیری هایی علیه فلسطینی ها و بویژه فلسطینی های ساکن مصر داشته اند. این شبکه های تلویزیونی، فلسطینی ها را مسوول وقایع و ناآرامی های اخیر مصر معرفی کرده اند. این موجب نارضایتی برخی از مقامات فلسطینی شده است. با این مساله چطور برخورد می کنید؟

نبیل فهمی، وزیر امور خارجۀ مصر: مصر سیاست خود را در حمایت از مساله و مردم فلسطین تغییر نخواهد داد. با توجه به گرایش های سیاسی مختلف، از آنچه که از برخی از تلویزیون ها شاهد بودیم و یا در خیابان ها دیدیم، برداشت های متفاوتی صورت می گیرد و به ویژه در مورد رسانه ها، بیشتر اشاره به برخی از تحرکات حماس در منطقۀ سینا است. البته گروه حماس این مساله را تکذیب کرده است. این اتفاق مربوط به امنیت ملی مصر است و هیچ ربطی به آنچه که تلویزیون ها نشان می دهند و یا احساسات تنفرآمیز علیه فلسطینی ها و حتی تغییر در مواضع سیاسی مصر نسبت به مسالۀ فلسطین ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگستری مصر حکم اعدام ۱۲ عضو اخوان‌ المسلمین را تائید کرد

ترکیه پس از ۸ سال قطع رابطه با قاهره: تماس‌های دیپلماتیک را از سرگرفته‌ایم

از انقلاب تحریر تا امروز؛ رویایی که به کابوس تبدیل شد