بحران کاهش ارزش پول قدرتهای نوظهور اقتصادی

بحران کاهش ارزش پول قدرتهای نوظهور اقتصادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

قدرتهای نوظهور اقتصادی چند ماهی است که با مشکل کاهش ارزش واحد پولی خود نسبت به دلار آمریکا مواجه هستند.

هند از جمله کشورهایی است که ارزش واحد پولی آن روپیه از ماه مه سال جاری حدود ۲۰ درصد نسبت به دلار کاهش یافته است.

افت ارزش واحد پولی قدرتهای نوظهور اقتصادی افزایش قیمت محصولات وارداتی و تورم را در این کشورها در پی خواهد داشت.

ایجاد تغییرات احتمالی در سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و کاهش میزان تزریق پول به سیستم اقتصادی این کشور موضوعی است که از آن به عنوان عامل اصلی سقوط ارزش پول این کشورها یاد می شود.

خروج هنگفت سرمایه از کشورهای دارای اقتصاد نوظهور چون برزیل و هند پدیده ای دیگری بود که پس از مشخص شدن آمادگی بانک مرکزی آمریکا جهت اعمال تغییراتی در سیاست پولی این کشور به وجود آمد.

علیرغم این استدلال برخی کارشناسان تنها عامل کاهش ارزش پول قدرتهای نوظهور اقتصادی را تصمیمات بانک مرکزی آمریکا نمی دانند بلکه به اعتقاد آنها از اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی اقتصاد این کشورها نشانه هایی از وجود ضعف و مشکل را از خود بروز داده بود.

برای بررسی بحران کاهش ارزش واحد پولی قدرتهای نوظهور اقتصادی با ژان پی یر پوتی، رییس یک شرکت استراتژی در سرمایه گذاری و ارائه کننده خدمات مشاوره اقتصادی گفتگویی انجام داده ایم.

یورونیوز: گفته می شود که ایجاد تغییرات در سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا با توجه به ضعف اقتصاد این کشورها همانند جرقه ای در انبار باروت بود. چه مواردی این ضعفها را تشکیل می دهند؟

ژان پی یر پوتی: “اگر این کشورها دارای مشکلاتی در امور تجارت خارجی خود هستند قسمتی از آن مربوط به مشکل رقابت پذیری اقتصاد آنها می شود. زیرا این کشورها طی چهار پنج سال گذشته برخلاف سالهای ۲۰۰۰ اصلاحات اساسی و زیربنایی اقتصادی نداشته اند.
دولتهای این کشورها باید سرمایه گذاران بین المللی را نسبت به اعتبار و استمرار اقدامات خود متقاعد کنند. تصمیم بانک مرکزی آمریکا نقش کوچکی در این بین داشت چرا؟ زیرا هنگامی که سرمایه گذاران در دنیا می بینند که با اعمال تغییراتی در سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره مناسبی در آمریکا وجود دارد، در چنین وضعیتی سرمایه هایی را که طی ۵ سال گذشته در کشورهای نوظهور اقتصادی قرار داده بودند را به آمریکا برمی گردانند. از جمله سرمایه گذاری ها در بازار اوراق قرضه. پیش از این نیز کشوری مانند هند شاهد کسری بودجه خود بوده است. و یا کشوری مانند ترکیه که سالهاست دارای کسری بودجه می باشد. همچنین کشورهایی چون آفریقای جنوبی و اوکراین دارای مشکلات جدی اقتصادی هستند.”

یورونیوز: آیا تداوم بحران در این کشورها بر منطقه پولی یورو تاثیر منفی خواهد داشت؟

ژان پی یر پوتی: “اگر مشکلاتی در اقتصاد قدرتهای نوظهور ایجاد شود و یا در شماری از این کشورها، زیرا من چین را که دارای استقلال مالی بالاست وارد این محاسبه نمی کنم، مسلما تاثیری منفی بر منطقه پولی یورو خواهد داشت. با این وجود به طور کلی تصور نمی کنم شوک بزرگی بر قدرتهای نوظهور اقتصادی وارد شود همانند آنچه که در سالهای ۱۹۹۷ و ۹۸ اتفاق افتاد و موجب کاهش میزان تقاضا شد.”

یورونیوز: کشورهای عضو گروه بریکس خواهان توافق بر سر ایجاد یک صندوق برای فعالیت در بازار ارز هستند آیا در کوتاه مدت این توافق خوبی خواهد بود؟

ژان پی یر پوتی: “در وضعیت کنونی این اقدام خوبی نیست. اقداماتی که در کشورهای آسیب پذیر باید به مرحله اجرا درآید بررسی و رفع دلایل و ریشه های کسری بودجه و رفع مشکلات ساختاری اقتصاد است. خصوصا در کشوری مانند هند. هند کشوری است که در آن اصلاحات اساسی اقتصادی صورت نمی گیرد و دارای وضعیت سیاسی شکننده ای است. هند در رده کشورهایی است که میزان فساد مالی در آن بالاست. این کشور به دلایل سیاسی قادر به اعمال ساز و کارهای ضروری برای اقتصاد خود نیست.
به این موضوع واقفم که باید اقدامات لازم و اضطراری به مرحله اجرا درآیند اما آنقدرها وضعیت وخیم نیست. اعتقاد دارم کشورهای دچار مشکل باید نسبت به اجرای تدابیری که منجر به افزایش اعتماد سرمایه گذاران بین المللی می شود اقدام کنند و اراده دولتها را برای مبارزه با ریشه مشکلات به جامعه بین المللی نشان دهند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«سلطان بخت‌آزمایی» هند به‌عنوان بزرگترین حامی احزاب سیاسی با اتهامات مالی دست و پنجه نرم می‌کند

سفر مودی به آمریکا؛ چرا بایدن برای نخست وزیر هند فرش قرمز پهن می‌کند؟

کمیسیون اروپا پیشنهاد آغاز مذاکرات رسمی با بوسنی و هرزگوین برای عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرد