چالش های اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا

چالش های اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اوکراین به اروپا نزدیک می شود یا تحت تاثیر همسایه قدرتمند خود، روسیه، باقی می ماند؟

مذاکرات برای آغاز روند پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر در جریان نشست همکاری اروپا با کشورهای شرق این قاره در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی برگزار می شود.

روز چهارشنبه، دولت اوکراین توافقنامه ای مهم در عرصه اقتصادی با اروپا را تصویب کرد. با این حال بروکسل، همچون گذشته بر اصلاحات سیاسی برای حاکمیت قانون، دموکراسی و حقوق بشر در این کشور، اصرار می ورزد.

به علاوه وضعیت یولیا تیموشنکو هم باید روشن شود. نخست وزیر سابق اوکراین و بانوی انقلاب نارنجی به هفت سال زندان محکوم شده و از سال ۲۰۱۱ میلادی در حبس به سر می برد.

الکساندر کواسنیوسکی، رئیس جمهوری سابق لهستان و عضو کمیته نظارتی پارلمان اروپا برای اوکراین، در پاریس به سر می برد. با وی در باره پرونده عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، گفتگو کردیم.

یورونیوز: آیا اوکراین سه شرط اتحادیه اروپا برای همکاری با این نهاد، یعنی تلاش برای حذف دادگستری جانبدارانه و اصلاح قوانین انتخاباتی و قضایی را محقق خواهد کرد؟

الکساندر کواسنیوسکی: امیدوارم پیش از برگزاری نشست ویلنوس در ماه نوامبر، کماکان فرصتی برای تحقق این سه شرط داشته باشیم. در بعضی موارد، واقعا پیشرفت هایی صورت گرفته است، به ویژه در مورد اصلاحات قضایی و قوانین انتخاباتی. اما مشکلات دادگستری جانبدارانه کماکان و به ویژه در جریان پرونده خانم تیموشنکو وجود دارد. این پرونده از نظر، قضایی، سیاسی و روانشناختی بسیار پیچیده است.

**یورونیوز: اگر خانم تیموشنکو پیش از نشست ویلینیوس آزاد نشود، آیا معاهده همکاری امضا خواهد شد یا نه؟**الکساندر کواسنیوسکی: به نظر من خیلی زود است که به چنین سناریویی فکر کنیم. این سوال بویژه برای من بسیار سخت است، چرا که شخصا درگیر این پرونده هستم. من عضو ماموریت ویژه پارلمان اروپا هستم و فکر می کنم که باید از تمام دلایل و استدلال هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم. اما باید عامل زمان را هم در نظر داشته و تلاش کنیم تا راه حلی پیدا کنیم.

**یورونیوز: پس از امضای توافقنامه اقتصادی بین اوکراین و اتحادیه اروپا باید منتظر چه واکنشی از جانب روسیه باشیم؟**الکساندر کواسنیوسکی: به نظرم، وضعیت اوکراین بسیار پیچیده است چون شدت فشار از جانب روسیه باورکردنی نیست. این فشار بسیار قوی است و روسیه از تمام روش ها برای آن استفاده می کند، مثل توقف تسهیلات گمرکی، فشار به افراد قدرتمند این کشور و تبلیغات رسانه ای برای اتحاد معافیت گمرکی روسیه و اوکراین. اما برداشت من این است که در صورت توافق میان اوکراین و اتحادیه اروپا، روسیه سیاست های خود را تغییر خواهد داد، چرا که چنین توافقی نشان می دهد که رویه فعلی اشتباه بوده است. نتایج کاملا متفاوت با روند کنونی خواهد بود. امروز و پس از توقف تسهیلات گمرکی مرزی از سوی روسیه، شمار حامیان اتحادیه اروپا حتی در میان روسی زبانان اوکراین افزایش یافته است.

یورونیوز: شما اخیرا گفته اید که گسترش اتحادیه اروپا به نفع این نهاد است. فکر می کنید صحبت از این گسترش در شرایط حاضر، واقع بینانه است؟

الکساندر کواسنیوسکی: البته. درست است که در حال حاضر صحبت از گسترش اتحاده اروپا مردم پسند نیست، اما مساله بر سر واقع بینانه بودن آن نیست، مساله نیاز به آن است. اروپا نمی تواند به کشورهایی مانند اوکراین یا صربستان، پس از تحقق استانداردهای اتحادیه اروپا بگویید که شما نمی توانید، عضو جامعه اروپایی باشید. روشن است که منظورمان عضویت کشورها در اتحادیه اروپا برای فردا صبح نیست و حتی درباره پیوستن به آنها به اتحادیه در طول هفته ها و ماه های آینده هم صحبت نمی کنیم. مساله روندی است که بالاخره باید آغاز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راه دشوار اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به زرادخانه اوکراین

تهدید آخرالزمانی روسیه در جنگ احتمالی با ناتو: پچ‌پچ کردن‌های غرب بی‌نهایت خطرناک است

سومین راننده کامیون اوکراینی در پی مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی با لهستان درگذشت