سیاست پولی بانک مرکزی اروپا زیر ذره بین

سیاست پولی بانک مرکزی اروپا زیر ذره بین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانکفورت آلمان جایی است که مقر اصلی بانک مرکزی اروپا در آن قرار دارد. نهادی که سیاست پولی اروپا را تعیین می کند. این سیاست نه تنها بر روی اقتصاد تاثیر دارد بلکه زندگی روزمره ما را نیز متاثر می کند.

ماموریت اصلی بانک مرکزی اروپا و همه بانکهای مرکزی حفظ ارزش پول در طول گذشت زمان است. کاهش قیمتها و مبارزه با تورم یکی از اهداف مبارزه این نهاد است. نرخ تورم در زمان بحران اقتصادی کمتر از دو درصد حفظ شد.

اما تورم چیست؟
تورم نرخ افزایش قیمتها در یک مدت زمان مشخص است.
به عنوان مثال امسال صد یورو برای خرید مواد غذایی، بنزین و یا خرید کامپیوتر خرج می کنیم این شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می دهد. این شاخص تغییرات در قیمت کالاها و خدمات مصرفی خریداری شده بوسیله خانوارها را اندازه گیری می کند.

اگر برای خرید این کالاها سال آینده یکصد و دو یورو خرج کنیم نرخ تورم دو درصد برآورد خواهد شد.

اگر نرخ تورم در قیمت غذا، بنزین و یا موادی که قیمت آنها بدلیل تغییرات اقلیمی قابلیت نوسان دارد را کنار بگذاریم به نرخ توم پایه خواهیم رسید.

می دانیم که تورم بر روی کیفیت زندگی ما تاثیر دارد. نرخ بهره بانکی یکی از ساز و کارهای متداول بانکهای مرکزی برای تنظیم امور اقتصادی است. در دوران بحران اقتصادی نه تنها در اروپا بلکه در دنیا شاهد کاهش نرخ بهره بانکی بانکهای مرکزی بودیم. بدین ترتیب ساز وکارهای غیر متعارف برای مقابله با بحران اعمال شدند. بانک مرکزی اروپا اعلام کرد زمان بازپرداخت وامهای اعطایی خود را افزایش خواهد داد. برنامه خرید اوراق قرضه دولتی از دیگر اقدامات غیر متعارف مورد نظر این نهاد بود. بانک مرکزی آمریکا و بریتانیا نیز سیاست خرید اوراق قرضه دولتی را پیش گرفتند.

افت ارزش یورو بدنبال افزایش تورم در دوران بحران اقتصادی امری است که موجب نگرانی بازارهای مالی شده است. بدین ترتیب بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را کاهش داده و زمان بازپرداخت وامهای اعطایی خود را افزایش داد و قیمت تمام شده این وامها را نیز پایین آورد. زمانی که این سیستم نتیجه دلخواه را نداد بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که به خرید اوراق قرضه دولتی روی خواهد آورد.

اما خطر در کجاست؟ اعمال سیستم خرید نامحدود اوراق قرضه مالیات دهندگان اروپایی را به پرداخت پول بیشتری وادار می کند.

در آمریکا و بریتانیا برای رسیدن به رشد اقتصادی ساز و کار متفاوتی به مرحله اجرا درآمد. آنها بازخرید اوراق قرضه دولتی را در دستور کار خود قرار دادند. بدین ترتیب بانک انگلستان اوراق قرضه دولتی که توسط سرمایه گذاران خصوصی خریداری شده بود را بازخرید می کند. بانک مرکزی بدون چاپ پول و با اعطای اعتبار به سرمایه گذاران خصوصی این امکان را به آنها می دهد تا اوراق قرضه شرکتها را خریداری کنند امری که موجب بازگشت و گردش پول در بدنه اقتصاد کشور می شود.

ژان کلود تریشه، رییس سابق بانک مرکزی اروپا درباره تصمیمات این نهاد در زمان بحران سخن می گوید. یورونیوز سیاست پولی این نهاد را به همراه وی و اوتمار ایسینگ، رییس سابق کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی اروپا و همچنین ریچارد پورتس، استاد اقتصاد تحلیل و بررسی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران یونان؛ چالش ها و راه حل های دولت برای ثبات و رشد اقتصادی

بنگاه‌های تجاری، برندگان تقویت طرح صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی اروپا؟

تحولات فناوری و اقتصاد دیجیتال؛ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟