امیدی جدید برای افراد نیمه فلج

امیدی جدید برای افراد نیمه فلج
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان اروپایی یک استخوان بندی خارجی برای بیماران نیمه فلج طراحی کرده اند که به کمک آن می توانند بایستند و راه بروند.

دو پای ماریوس چوسته آی ۱۹ ساله در نتیجه یک تصادف اسکی، فلج شده است. او اکنون می گوید یک دلیل برای لبخند زدن دارد. او ادامه می دهد: «خوشحالم چون دوباره می توانم روی پاهایم بایستم، قادر به راه رفتنم و می توانم حرکت کنم. امیدوارم کمی حس و قدرت به هر دو پایم برگردد.»

این استخوان بندی خارجی که به ماریوس و دیگر بیماران نیمه فلج کمک می کند، توسط دانشمندان طرح پژوهشی اتحادیه اروپا طراحی شده است.

فدریکا تامبورلا، درمانگر توان بخشی بیمارستان سانتا لوچیا در شهر رم، پایتخت ایتالیا، می گوید: «این بیماران با روش های توان بخشی معمولی، نخواهند توانست بدون کمک بین این دو میله موازی راه بروند. برای این بیماران، یافتن دوباره احساس راه رفتن تقریبا غیرممکن است. این استخوان بندی خارجی به بیماران کمک می کند تا این احساس را در حرکت و در روند فیزیولوژیکی طبیعی بازیابند. این دستگاه به بیماران در حرکت دادن مفصل رانشان کمک می کند و حرکت ران ها، کلید قطعی در همه فن های توان بخشی است.»

مارکو مولیناری، متخصص اعصاب بیمارستان سانتا لوچیا می گوید: «دوباره راه رفتن برای این بیماران از نظر روان شناسی بسیار مهم است. برای آنها حرکت کردن، بدون نشستن در صندلی چرخدار که آنها را هم قد یک کودک می کند، یک تغییر بسیار بزرگ است. ایستادن در همان ارتفاع و نگاه کردن مستقیم به چشمهای دیگر بزرگسالان، بسیار مهم است.»

پژوهشگران امیدوارند بیماران فلج روزی بتوانند دستگاه استخوان بندی خارجی را با مغز خود هدایت کنند. میشل ایلزکوویتس، مهندس ارتباطات از راه دور می گوید: «در حالت ایده آل، می خواهیم سیستمی را طراحی کنیم که قادر به کنترل دستگاه استخوان بندی فقط با گرفتن سیگنال های مغز بیمار باشد. به دلایل مختلف هنوز موفق نشده ایم. چون اغلب سیگنال هایی که دریافت می کنیم برای استفاده به اندازه کافی واضح نیست. مشکل دیگر ما ارتعاش های تولید شده توسط خود دستگاه استخوان بندی خارجی است. این صدای ممتد، سیگنال های فرستاده شده توسط مغز را مختل می کند و در نتیجه ما نمی توانیم از آنها استفاده کنیم.»

پژوهشگران برای حل این مشکل سعی می کنند از میان برها استفاده کنند و یکی از این میان برها، چشم ها است.

بنابراین دانشمندان سعی می کنند از طریق شبکیه چشم، مغز را تحریک کنند. به این ترتیب آن ها خواهند توانست سیگنال های مغز را مجزا کنند.

گی چرون، متخصص اعصاب دانشگاه آزاد بروکسل می گوید: «ما می دانیم که سیگنال هایی که به چشم می فرستیم، در یک طول موج معین به شبکیه می رسد. سپس مغز خود را با این طول موج هماهنگ می کند تا بتواند سیگنال هایی که ما می فرستیم را بخواند. همچنانکه ما، پژوهشگران و متخصصان اعصاب، این طول موج ها را می شناسیم، می توانیم آن ها را از دیگر امواجی که از مغز فرستاده می شود، مجزا کنیم و فقط امواج با طول موج ویژه را نگه داریم. اینها همان امواج مغزی هستند که خواهند توانست دستگاه را کنترل کنند.»

دانشمندان امیدوارند به کمک این پژوهش پیچیده، به افراد فلج راه حل هایی در کوتاه مدت ارائه کنند.

میشل ایلکوویتز، مهندس ارتباطات از راه دور می گوید: «ما پیش بینی می کنیم که این دستگاه سه تا پنج سال آینده به بازار خواهد آمد. تا آن زمان ما باید کل سیستم را قوی تر و برای استفاده آسان تر کنیم. همچنین قیمت تولید آنرا باید پایین بیاوریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان