چالش های اوکراین در بدو ورود به پیمان تجاری اتحادیه اروپا

چالش های اوکراین در بدو ورود به پیمان تجاری اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اقتصاد اوکراین باید چالش های متعددی را طی کند تا برای عضویت در توافقنامه تجاری اتحادیه اروپا آماده شود. قرار است توافقنامه همکاری تجاری میان اوکراین و اتحادیه اروپا در ماه نوامبر در شهر ویلنیوس، پایتخت کشور لیتوانی امضاء شود. به این ترتیب تعدادی از محصولات اوکراین می توانند بازاری با تقریبا نیم میلیارد مصرف کننده بدست آورند.

اما هم اکنون چالش اصلی برای صنعت این کشور، تولید بر اساس مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا است.

در بعضی از بخش های اقتصاد اوکراین برای تطبیق کارخانه ها با مقررات جدید، به یک دوره زمانی ۷ تا ۱۰ ساله نیاز است. یکی از این بخش ها، صنعت لبنیات است.

داریو مارکیتی، مدیر کارخانه دنون اوکراین می گوید:«بزرگترین تفاوت در تولید محصولات در این بخش، مربوط به منابع تامین شیر است. در اوکراین هشتاد درصد شیر از افراد بومی خریده می شود. کارخانه دنون اوکراین نیز به این شیوه کار می کند. البته ما طی پنج سال گذشته حدود ۱۰ میلیون یورو در این بخش سرمایه گذاری کردیم و تعدادی تعاونی تشکیل دادیم که باعث افزایش چشمگیر کیفیت تولید شده است. اکنون کیفیت محصولات تقریبا به استانداردهای اروپایی نزدیک است و تنها باید آموزش هایی درباره استفاده از ماشین آلات شیردوشی داده شود.»

اگرچه ممکن است با عقد توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، اوکراین بتواند شکاف میان اتحادیه اروپا و روسیه را پر کند و فضای تجاری در منطقه را بهبود بخشد اما بخش بازرگانی اوکراین هنوز هم نگرانی هایی درباره روابط با روسیه دارد.

گینادی چیژوکوف، رئیس اتاق بازرگانی اوکراین می گوید: «در ۷۵ درصد از محصولات اروپایی می توان عنصر نوآوری را مشاهده کرد. بنابراین با عضویت در این پیمان، مشکلات خاصی در انتظار ما خواهد بود زیرا هر گونه انتقالی از یک مدل به مدل دیگر پر از ترس و نگرانی و زیان است و بطور کلی این کار ممکن است ضربه جدیدی به رشد اقتصاد اوکراین باشد.»

اما در زمانی که تولید کنندگان اوکراینی در تلاشند تا تولیداتشان را متناسب با آخرین مدل های اقتصادی تغییر دهند و به نوآوری روی آورند، حزب کمونیست اوکراین تجمعی را در ورزشگاه کیف برگزار کرده و خواهان برگزاری رفراندومی درباره الحاق اوکراین به اتحادیه گمرکی روسیه است. این حزب معتقد است که اتحادیه اروپا باید تنها در موضوعاتی مانند غلبه بر بحران مالی و گسترش تجارت به اوکراین کمک کند.

کارِل دو گوخت، کمیسر اروپایی در امور تجارت بزودی با مقامات عالی رتبه اوکراین از جمله ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهور یا میکولا آزاروف، نخست وزیر و همچنین برخی از نمایندگان شرکت های بزرگ اتحادیه اروپا و اوکراین دیدار خواهد کرد.

یورونیوز:
آیا فکر نمی کنید که این توافقنامه، این توافق همکاری تجاری به نوعی یک دو راهی برای اتحادیه اروپا بین ارزش ها و سیاست است؟

کارل دو گوخت:
شورای وزیران معیارهایی را وضع کرده که باید قبل از امضای این توافقنامه برآورده شوند. این معیارها سیاسی هستند، مانند قوانین انتخاباتی یا عدالت گزینشی. به علاوه در حال حاضر ما شاهد وخامت فضای تجاری هستیم و مطمئنا این چیزی نیست که ما باید در ذهن داشته باشیم.

یورونیوز:
برخی از شرکت های اوکراینی نگران آینده هستند و می ترسند که تطبیق با استانداردهای اتحادیه اروپا برای آنها هزینه بالایی داشته باشد.

کارل دو گوخت:
این اقدامات انظباتی و تطبیق با مقررات، بدون شک به زمان نیاز دارد و باید بتدریج انجام شود، اما از سوی دیگر، این بلیط ورود به بزرگترین بازار جهان است.

یورونیوز :
آیا فکر نمی کنید که با امضای این موافقتنامه، ممکن است روسیه خود را منزوی احساس کند و برای مقابله به مثل، دست به اقداماتی بزند؟

کارل دو گوخت:
ما در حال حاضر سالهاست که سعی کردیم این توافق جدید را با روسها داشته باشیم. دوست داریم که به خیلی بیشتر از یک توافقنامه تجارت آزاد کلاسیک دستیابی پیدا کنیم. من فقط مشاهده می کنم که از وقتی روسیه به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده، به سختی به قوانینی که به آن ملحق شده، احترام می گذارد و همچنین مذاکرات با ما را متوقف کرده است. با این حال ما آماده مذاکره با آنها هستیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده