شرایط زیست کولی های مهاجر در بلژیک

شرایط زیست کولی های مهاجر در بلژیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اخیرا فرانسه بار دیگر بحث پیرامون توانایی یا عدم توانایی کولی های مهاجر را در ادغام با محیط جدیدشان مطرح کرده است.

به همین بهانه، یورونیوز به محله کولی نشین بروکسل می رود تا از فلورین، رابط فرهنگی و مددکار اجتماعی مسئول امور کولی ها که خود کولی اهل رومانی است بپرسد برنامه ادغام کولی ها در بلژیک چطور طرح ریزی شده است.

دخترک کولی کوچکی می گوید فلورین ترتیب رفتن او به آموزشگاه محل را داده است: “مدرسه خوبی است، خوب است که به مدرسه می روم. می خواهم خواندن یاد بگیرم و به زبانهای فرانسه و هلندی حرف بزنم.”

فلورین اوقاتش را میان مدرسه و شورای محلی می گذراند و مسئول امور یکهزار و سیصد کولی و رابط میان آنها و دولت محلی است. او می گوید: “همیشه همان چیز را می گویم: کولی باید “با” و“برای” کولی کار کند.”

آموزشگاه محله سالیانه حدود بیست کودک کولی را می پذیرد، اما نمی داند آنها برای چه مدتی شاگرد این مدرسه خواهند بود.

مدیر این آموزشگاه می گوید: “اکتاویان دوازده ساله هرگز به مدرسه نرفته بود. روزی که توانست نامش را بروی صفحه کامپیوتربنویسد، روز زیبایی بود.”

مادر دخترک کولی که صاحب سه کودک دیگر هم هست و در حال حاضر در خانه رایگان دولت اسکان یافته، می گوید می خواهد در بلژیک بماند تا کودکانش از آموزشی که او از آن محروم بوده است، مستفید شوند: “اجازه نمی دهم بچه هایم مثل من بار بیایند. مادرم مرا به مدرسه نفرستاد…. نمی توانم بخوانم و بنویسم… هیچ چیز نمی دانم.”

در محله ای که انواع اقلیتها را در خود جای داده، ادغام کار آسانی نیست. اسکان کولی ها در این محله در سه سال پیش، برخوردهایی بدنبال داشت.

نماینده فروشگاههای محل در مورد کولی ها می گوید: “در ابتدا، مواردی از سرقت از فروشگاهها و دزدی کیفها دیده شد و مردم با آنها بد دهنی می کردند، اما فعلا همه چیز آرام است.”

مددکار اجتماعی کولی ها می گوید آنها باید در اجتماع ادغام شودند، اما از دست دادن عادات بد آسان نیست: “عاداتی است که کولی های سنتی نمی توانند آنها را از دست بدهند. یکی از آنها عادت گدایی بویژه با کودکان است. از مادرانشان می خواهم بچه هایشان را آزاد بگذارند تا من بتوانم اسم آنها را در مدرسه بنویسم.”

ایجاد ارتباط با جامعه و آموزش کولی ها روند ساده ای نبوده، اما ثمرات آن از هم اکنون ملموس است.

گفتگو با یک کارشناس امور اقلیتها

اودری تیلو، خبرنگار یورونیوز در بروکسل در این باره با کروئین تورکنز، شما کارشناس امور اجتماعی و سیاسی و پژوهشگر امور مربوط به اقلیتها گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: در فرانسه بار دیگر موضوع مهاجرین کولی مطرح شده است. آیا کولی ها توانایی و خواست آنرا دارند که در جوامع میزبانشان ادغام شده و نحوه زندگی آنها را، مثل آموزش کودکانشان در مدارس، اشتغال و مراعات قوانین و مقررات را پیشه کنند؟

کروئین تورکنز: بدون تردید. جوامع کولی از نظر ساختاری بسیار متفاوتند. بسیاری از آنها، اما، کوچ کنندگانی هستند که از نقطه ای به نقطه دیگر رفته و برخلاف آنهایی که در شهرها اسکان می یابند، دست به گدایی نمی زنند، اما از فرستادن کودکانشان به مدرسه خودداری می کنند. این، بویژه در رومانی و اسلواکی برای دولت مسئله است. بنابراین، ادغام این گروه از کولی ها روندی طولانی و مستلزم کمکهای فردی به آنهاست.

یورونیوز: این کار بسیار دشواری است که عمدتا بر عهده مددکاران اجتماعی گذاشته می شود. چقدر طول می کشد که نتیجه بدهد؟

کروئین تورکنز: کارمندان شوراها و دولتهای محلی از نزدیک با کولی ها کار می کنند. برآورد شده است که قریب به یک نسل طول می کشد تا روند ادغام کولی ها در جوامع اروپای غربی تکمیل شود.

یورونیوز: کمیسیون اروپا می گوید مبلغ پنجاه میلیارد یورو به پروژه های ادغام اقلیتها در کشورهای عضو اتحادیه اختصاص داده است. آیا کشورهای اروپایی اشتیاقی برای استفاده از این بودجه دارند؟

آگهی

همانطور که گفتم، این شوراهای محلی هستند که در صف اول اینگونه پروژه ها قرار دارند. حمایت دولتهای مرکزی، مثل دولت بلژیک از اینگونه برنامه ها، احتمالا به دلایل سیاسی، بسیار محدود است. برای مثال در بلژیک، دولت مرکزی، هیچگونه برنامه ای برای کمک به اسکان یا ادغام مهاجران کولی ندارد… و بدینگونه، مسئله هرگز حل نخواهد شد.

یورونیوز: دیگر کشورهای اروپایی چه؟

کروئین تورکنز: به نظر می رسد این در مورد فرانسه هم صادق است. برنامه های تجربی آنها نتایجی چند به بار آورد، اما این برنامه ها به محلات کوچک محدود بودند. اگر قرار باشد این اقدامات در سطوح گسترده تر انجام شود، باید دولت مرکزی و اتحادیه اروپا از آنها حمایت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟