دلایل رشد نگرش بدبینانه به آینده اتحادیه اروپا چیست؟

دلایل رشد نگرش بدبینانه به آینده اتحادیه اروپا چیست؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پرسش سوفی از هلند:

«دلایل رشد ناگهانی نگرش بدبینانه به اتحادیه اروپا را چگونه توضیح می دهید؟ آیا این نگرش خطری جدی برای آینده اتحادیه اروپا خواهد بود؟»

پاسکال دلویت، استاد دانشگاه آزاد بروکسل و کارشناس مسایل سیاسی، در پاسخ به این پرسش گفت:

«باید اذعان داشت که طی سال های اخیر و با توجه به تحولات اخیر در اتحادیه اروپا، نگرش بدبینانه به اروپای متحد یا احزاب پوپولیستی راستگرا قوت گرفته است. تحولات اخیر اتحادیه اروپا، در درجه اول، مربوط است به اینکه کشورهای عضو اتحادیه ناگهان به ۲۸ کشور افزایش یافت و مبحث «هویت اتحادیه اروپا» را مطرح تر کرد. و علاوه بر این، پیکره بندی اتحادیه اروپا با این گسترش ناگهانی متحول شد.

نکته دوم، بحران ساختاری اقتصادی است که در پایان دهه ۷۰ میلادی آغاز شد و طی سال های ۲۰۰۷- ۲۰۰۸ به اوج رسید و نگرانی های بسیاری به همراه داشت. شرایطی که معمولا موجب انزوای هویتی بیشتر شهروندان می شود. سرآخر، مساله جایگاه اروپا در سطح جهانی است؛ اروپا در منطق سقوط و زوال گرفتار است و جایگاه تاریخیش در جامعه جهانی متزلزل شده است.

در نتیجه، ما در وضعیتی هستیم که می شود به آن نام انزوای هویت داد. وضعیتی که عملا به نفی برخی رفتار اجتماعی از جمله همبستگی منتهی می شود. انزوای هویت ممکن است در برخی مناطق در میان برخی اقشار و اقلیتها رخ دهد یا منظری ملی به خود بگیرد مثل حزب «فنلاندی های واقعی» یا حزب «آلترناتیوی برای آلمان» که هبستگی در سطح اتحادیه اروپا را زیر سوال می برند.

در واقع، این جریان ها، احزاب سنتی را به چالش کشیده اند چرا که ترس از افزایش هوادارانشان روز به رزو جدی تر شده است. نکته ای که عملا می تواند به اعمال نفوذ سیاسی بیشتر آنها بیانجامد. و این در حالی است که به نظر می رسد میل و اراده احزاب سنتی در اتحادیه و کمیسیون اروپا نیز برای پیشبرد مسایل و حل مشکلات کاهش یافته است. مثال گویای آن هم اختلافات بر سر طرح بودجه اتحادیه اروپا است. بسیاری از آنها از افزایش بودجه سر باز زدند چرا که می ترسیدند در سطح ملی با واکنش تند مردم مواجه شوند و هوادارانشان را در انتخابات ملی یا انتخابات اروپایی از دست بدهند.»

برای مطرح کردن پرسش خود در برنامه «سخن شما» بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها