ناامیدی و مقاومت، پیام معدنچیان نجات یافته در شیلی

ناامیدی و مقاومت، پیام معدنچیان نجات یافته در شیلی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حدود سه سال از زمانی که سی و سه معدنچی پس از بیش از دو ماه از اعماق ۶۰۰ متری زمین و از معدن سن ژزه نجات یافتند، می گذرد.

این معدنچیان دو ماه را به امید آزادی و نجات و با ذخایر اندکی غذا و در درمای ۳۳ درجه سانتی گراد و رطوبت ۹۰ درصد گذراندند.

۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۰ بود که مقامات محلی از آغاز عملیات نجات معدنچیان خبر دادند، عملیاتی که از ساعات اولیه صبح آغاز شد و تا نیمه شب ادامه یافت.

یورونیوز با یکی از نجات یافتگان گفت و گویی ترتیب داده که در ذیل می آید.

دانیل هررا، پس از نجات حدود یکسالی را تحت درمان های مختلف پزشکی بود. او اکنون ۳۱ سال دارد و به شغل خود به عنوان معدنکار نیز ادامه می دهد.

یورونیوز: این تجربه چه تاثیری بر روی زندگی شما داشت؟

هررا: برای من ارزش های بسیاری به دنبال داشت. برای اینکه بهتر به دنیا و اطراف خود نگاه کنم و ارزش و قدر زندگی را بیشتر بدانم. همچنین نگاه من به زندگی و خانواده ام تغییر کرد و اکنون یاد گرفته ام که از هر روز زندگی خود لذت ببرم. خیلی سخت بود که بیش از دو ماه را در زیر زمین و بدون آب و غذا بگذارنی .

یورونیوز: چه چیزهایی در این سه سال در زندگی شما تغییر کرده است؟

هررا: یاد گرفتنم از زندگی خود لذت ببرم و احساس خود به زندگی را تغییر دادم. اگرچه هنوز تاثیرات منفی این اتفاق در من باقی مانده اما قدم به قدم خود را به زندگی بازگرداندم. من واقعا دوست ندارم خانواده خود را در حال رنج ببینم زیرا تجربه زجر کشیدن را دارم و می توانم درک کنم .

یورونیوز: از مقامات شیلی چه انتظاری دارید؟

هررا: خانواده های ما نیز به کمک نیاز دارند . برخی از اعضای خانواده من نیاز به مراقبت های روانشناسی دارند و همچنان گاهی وقتی یاد آن روزهای می افتند، گریه می کنند. اما هیچ کس به آنها توجه نمی کند.

یورونیوز: آیا فکر می کنید رسانه ها و مقامات شیلی شما را فراموش کرده اند؟

هررا: مقامات بله. آنها به وعده هایی که داده بودند عمل نکردند. آنها در واقع وعده های خود را فراموش کردند. من شخصا فکر می کنم که از من سوء استفاده شده، مقامات شیلی در زمانی که می خواستند از ما استفاده کردند و بعد فراموش شدیم.

یورونیوز: فکر می کنید، غرامت واقعی چقدر خواهد بود؟

هررا: ما هیچ خبری نداریم. این به وکلای ما بستگی دارد. تنها چیزی که می دانیم این است که هیچ شکایتی علیه صاحبان شرکتهایی که ما برای آنها در این معدن کار می کردیم نیز وجود ندارد. این برای من به این معناست که آنها در تلاش هستند تا این اتفاق را همچون یک حادثه جلوه دهند و موضوع نبود امنیت کافی برای کنترل شرایط را رد می کنند.
حتی قضات دادگاه نیز به جز رسیدگی به دادخواست های اولیه مادر این زمینه هیچ کاری نکرده اند و هیچ گونه بررسی را در مورد شکایت های مطرح آغاز نشده است.

یورونیوز: آیا شما همچنان مشغول کار هستید ؟

هررا: بله در معدنی در کمالا کار می کنم. هنوز معدنکار هستم و به عنوان راننده تراکتور کار می کنم. کار کردن در فضای آزاد امن تر از مکان های سربسته است.

  • Back to San José mine, one year later

Source: Facebook

آگهی

**یورونیوز: حس شما از بازگشت به کار چیست؟**هررا: حس بسیار خوبی دارم .

یورونیوز: آیا فکر می کند پس از این تجربه باردیگر بتوانید کار معدن به معنی کار کردن در زیر زمین را از سر بگیرید؟

هررا: بله، با تعدادی از معدنکاران در زیر زمین دیداری داشتم و آنها بار دیگر حس اشتیاق را در من برانگیختند. همچنین چند وقت پیش باردیگر به معدن سن ژوزه رفتم و به داخل آن رفتم . حسی داشتم که هیچ وقت پیش از این در من وجود نداشت. پس از این حادثه فکر نمی کردم باردیگر بتوانم در معدن کار کنم.

آگهی

یورونیوز: حس شما در زمان بازگشت به سن ژوزه چه بود؟

هررا: وقتی به داخل معدن رفتم حس غریبی از ترس و دلهره داشتم. حس کردم که باید چیزی را در درون خودم حل کنم. وقتی به یاد آوردم که در این معدن چند ماهی حبس شده بودم ، بیش از صد متر نتوانستم پایین بروم.

یورونیوز: آیا شما با بقیه افرادی که با شما در این معدن گرفتار شده بودند، در ارتباط هستید؟ همکاران شما چه می کنند؟

هررا: بله با آنها در ارتباطم و همه آنها مشکلات همانند من را دارند. مشکل مالی و عدم رسیدگی های لازم پزشکی.

یورونیوز: آیا آنها کمکی دریافت می کنند؟

آگهی

هررا: نمی دانم. برخی از آنها مبلغی برای کمک به پرداخت اجاره خانه دریافت می کنند. اما این تنها شامل ۱۲ نفر از ۳۳ تن است. و همانطور که گفتم تنها کمک های مالی نیست.

یورونیوز: چرا تنها ۱۲ نفر این کمک ها را دریافت می کنند؟

هررا: زیرا کمک ها فقط برای افرادی بود که بیش از ۵۵ سال سن دارند. آنهایی که دیگر نمی توانند به کار بازگردند.

یورونیوز: اما پس از آزادی گروهی می گفتند که شما پول بسیاری دریافت کردید و به همین دلیل انتقادهای زیادی مطرح شد. اینها واقعی نبود؟ آیا هنوز مورد انتقاد قرار می گیرید؟

هررا: بله ما کمک های مالی دریافت کردیم اما نه آنگونه که مطرح شده بود. ما ۸ میلیون پزو دریافت کردیم و هنوز برای همین مبلغ مورد انتقاد هستیم.

آگهی

یورونیوز: نجات شما در سراسر جهان جشن هایی را سبب شد . حس شما از این همه استقبال چه بود؟

هررا: من حس خاصی نداشتم. من خیلی در آن زمان به دنبال گشتن و اینکه چه کسانی از ما حرف می زنند نبودم. فقط میخواستم کمی استراحت کنم. من یک سال تحت مراقب های ویژه روانشناسی بودم و بعد تلاش کردم تا با گروههایی که به افرادی مثل من کمک می کردند، گفت و گوهایی داشته باشم. همیشه این پیام را دریافت می کردم که هیچ گاه خسته نشوم و برای بازگشت به زندگی تلاش کنم.

یورونیوز: آیا پیامی برای مقامات شیلی دارید؟

هررا: پیام من به مقامات رسمی ناامیدی ما از آنها است و به همکارانم نیز می گویم که مقاوم باشند و به جلو حرکت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگذشتگان سرشناس جهان در سال ۲۰۲۳؛ از سیلویو برلوسکونی تا متیو پری

روایت معترضی که در بحبوحه جنبش «زن، زندگی، آزادی» ربوده شد؛ در اسارت بر دانشجوی بلوچ چه گذشت؟

صدمین سالگرد ترور پانچو ویا؛ هزاران مکزیکی سوار بر اسب رژه رفتند