ژنو؛ دور جدید مذاکرات هسته ای ایران

ژنو؛ دور جدید مذاکرات هسته ای ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

لحظاتی بس مهم بر موقعیت هسته ای ایران می گذرد. طرفین مذاکره برای دور متفاوتی از مذاکرات در ژنو گردهم می آیند. انتظار می رود که در قلب سیاستهای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مصالحه نهایی با غرب در زمینه هسته ای نهفته باشد.

اما روز یکشنبه یکی از معاونان وزیر خارجه ایران، عباس عراقچی، گفت ایران حاضر نیست تا آن حد که غرب امیدوار است، مصالحه کند. به این ترتیب، دست کم از نظر آقای عراقچی، به نظر می رسد اوضاع کم و بیش به منوال سابق باقی خواهد ماند.

آقای عراقچی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “اینکه غنی سازی تعلیق بشود، حتی یک روز، اجازه نخواهیم داد. منظورم خود غنی سازی است…ولی ابعاد آن قابل مذاکره است. یا مثلا خروج مواد از کشور، برای ما خط قرمز است. ما به دلایل مختلف راغب نیستیم و موافقت نخواهیم کرد که حتی یک گرم مواد ما از کشور خارج بشود.”

انتخاب آقای روحانی، اما بنظر می رسد نقطه عطفی را در سیاستهای هسته ای ایران به همراه داشته است. او به این امید انتخاب شده است که شاید بتواند تنش با غرب را کاهش بدهد و تحریمهای اقتصادی را لغو کند.

آقای روحانی اخیرا در نخستین نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر ضرورت احترام متقابل، به تمایل ایران به مصالحه با جامعه بین المللی اشاره کرد.

گفتگو با ناصر هادیان، استاد دانشگاه در تهران

دورهای متعدد مذاکره در گذشته، همواره در فضایی آغشته از فقدان اعتماد و اتهامات متقابل شکست خورد. فریبا مودت، خبرنگار یورونیوز فارسی در بروکسل، در گفتگو با دکتر ناصر هادیان استاد روابط بین الملل در دانشگاه تهران، نخست این سئوال مطرح می کند که این دور چه تفاوتی با گذشته دارد و اصولا چه چیز تغییر کرده است؟

ناصر هادیان: برخورد، سیاست و رئیس جمهور، … همه تغییر کرده اند.

یورونیوز: واقعیت امر چیست؟ چه چیزی است که ایران حاضر به دادن آن است، یا تسلیم چه می شود تا تحریمها برداشته شوند؟

ناصر هادیان: آنچه می خواهیم، آن نوع قابلیتی است (هسته ای) که هم اکنون بدست آورده ایم.

یورونیوز: چه قابلیتی بدست آورده اید؟

ناصر هادیان: دانش و فن غنی سازی و دانش و فن چرخه کامل سوخت.

یورونیوز: هدف آن چیست؟

ناصر هادیان: این به ما امتیازاتی از جمله نیروی بازدارنده می دهد.

یورونیوز: نیروی بازدارنده علیه که؟

ناصر هادیان: علیه هر دشمن بالقوه. نمی توانیم بگوییم چه کسی. دوستان و دشمنان تغییر می کنند اما منافع، یا منافع اساسی بجای خود می مانند.

یورونیوز: اگر سلاح اتمی ندارید، پس آنچه دارید مقادیری اورانیوم غنی شده در درجات پایین برای یک برنامه ناکامل است. این مانع حمله کسی نمی شود.

ناصر هادیان: اما می دانند که ما توانایی بالقوه آنرا داریم. اگر بخواهیم، دانش و فن آن را داریم.

آگهی

«نرمش قهرمانانه» و مذاکرات هسته ای

*یورونیوز: ایران موضعش را در قبال غرب تغییر داده است. آقای خامنه ای تصمیم گرفته است که ایران، از او نقل می کنم که به دنبال «نرمش قهرمانانه» باشد. آیا این هویت انقلابی ایران را دست کم نمی گیرد؟

ناصر هادیان: من در مورد یک راه حل بر برنامه هسته ای ایران خوشبینم، اما این خوشبینی را درارتباط با روابط ایران و آمریکا ندارم. فحاشی به دیگر کشورها خرجی ندارد ولی اقدام به بهبود روبط فی مابین، بویژه برای کشوری که خواهان آن است، هزینه سنگینی در بر دارد. من ابدا در این مورد خوشبین نیستم، اما این را هم رد نمی کنم که حل مسئله هسته ای ایران می تواند مولد جریاناتی شود که روابط جاری را بهبود بخشد.

یورونیوز: مراکز قدرتی در ایران وجود دارد که با سیاستهای جدید آقای روحانی مخالف است. اینها تا چه حد قادرند این سیاستها را خنثی کنند؟ اگر بهبود روابط، مولود منافعی ملموس باشد، این نیروها تضعیف خواهند شد؟

ناصر هادیان: البته که می توانند. بسیار پر قدرتند، نه از نظر تعداد بلکه بخاطر منابعی که در اختیار دارند. اگر آقای روحانی نتواند سریعا به اهدافش برسد، این افراد و سازمانها خواهند توانست منابعشان را بگونه ای موثر بکار گرفته و در راه بهبود روابط ایران و آمریکا مانع تراشی کنند.

آگهی

یورونیوز: پس باید منتظر شکافی عمیق در دستگاه رهبری ایران باشیم؟

ناصر هادیان: بستگی به این دارد که آقای روحانی به نتیجه برسد یا نه. اگر بهبود روابط مولود منافعی ملموس باشد، این نیروها تضعیف خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران درخواست رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را رد کرد

آیا از نگاه غرب میزان آمادگی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای به سطح بحرانی رسیده است؟

واکنش ایران به گزارش آژانس درباره افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم: صحبت تازه‌ای نیست