آینده اروپا از نظر اندیشمندان

آینده اروپا از نظر اندیشمندان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

واقعیت حال در مورد اروپا این است که در شرایط دشواری قرار دارد و اگر در مورد معضلاتش اقدام نکند، به قهقرا خواهد رفت.

گزارشگر یورونیوز می گوید: امروز اروپا با گردآوردن صاحبان نظر، رهبران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در مرکز فرهنگی “بوزار” در بروکسل بروی مسائلی که گریبان اروپا را گرفته است، بحث می کنند. در سه روز آینده، نظرات صاحبنظران در زیر یک سقف ارائه خواهد شد.

هفت ماه به انتخابات پارلمانی اروپا مانده، تعداد هجده تعامل به لیبرالیزم، تلاش برای رشد اقتصادی، افزایش مردم گرایی و نقش فرهنگ اختصاص یافته است.

لوران ژفرن، سردبیر نشریه نوول آبزرواتوار می گوید: “اگر یک نفر وجود داشته باشد که اروپا را بعنوان یک نهاد کامل پذیرفته، آن فرد ژاک دولور است. مردم یا طرفدار یا مخالف این نوع اروپا هستند، اما می دانیم چه کسی پرچم آنرا به پیش برد. از آن هنگام، کشورهای عضو از انتصاب شخصی چنین بلندپایه به ریاست کمیسیون اروپا خودداری کرده اند. آنها خواهان انتصاب کسانی هستند که آنها را تحت الشعاع قرار ندهند. به همین دلیل است که مردم فکر می کنند اتحادیه اروپا دموکراتیک نیست.”

ژاک دولور ، رئیس اسبق کمیسیون اروپا می گوید: “امروز برای کمیسیون و شورای اروپا روسای جداگانه ای منصوب شده اند. منطقی است که دونفر مسئولیت مذاکره و تعامل را بر عهده داشته باشند، و آقای ون رامپوی فرد مهمی است. در واقع، ما ریاست کمیسیون را هم انتخاب کرده ایم، اما با اکراه.”

در این میان، برخی با نظر نمایندگان پارلمان اروپا مخالفند که انتخاب رئیس کمیسیون توسط مردم، آنها را به امور اروپا جلب خواهد کرد.

برنارد گواتا، روزنامه نویس و خبرنگار می گوید: “ما می توانیم بروی مسائلی از قبیل معضلات اجتماعی، محیط زیست و سیاستهای پولی بحث کنیم. در درجه اول باید به مردم نشان دهیم که اتحادیه اروپا با بیست و هشت عضو و هفده عضو منطقه یورو می تواند با کشورهایی از قبیل چین رقابت کند.”

سیلوی گولد، نماینده پارلمان اروپا گفت: “اینکه منطقه یورو و اتحادیه بانکداران چیست، نظر کسی را جلب نمی کند، اما اگر اروپا در اختیار شهروندانش دوره های رایگان زبان خارجی بگذارد، یا به آنها بورس تحصیلی بدهد، پروژه اروپا بار دیگر در اذهان زنده خواهد شد.”

اما نکته اینجاست که نظر عموم علیه اتحادیه اروپا حرکت می کند. این مسئله ای است که به گفته میشل آن فری فیلسوف، اتحادیه اروپا باید به آن توجه کند: “منطق استالینیستی کشورهای کمونیستی این بود که هنگامیکه اتحاد شوروی با مشکل روبرو می شد، علت این بود که به اندازه کافی از ایدئولوژی اتحاد شوروی برخوردار نبود. این در مورد اروپا هم صدق می کند. هر زمان مشکلی پیش می آید، می گویند باید ادغام بیشتری در اروپا شود تا مسائل حل شوند.”

پاسکال لمی، مدیر سابق سازمان تجارت جهانی می گوید باید برای درک ارزشهای اروپا، به سایر نقاط جهان نگریست: “اروپایی ها در مقایسه با سایر مردم جهان مثل آمریکایی ها و چینی ها عدم تساوی را کمتر تحمل می کنند. هویت اروپایی بر نظام اجتماعی ما حک شده است. تنها نیازمند یک درصد رشد هستیم که اگر به آن دست نیابیم، این نظام به خطر می افتد. فکر می کنم حتی هویت اروپاییمان در خطر است.”

پیتر اشنایدر، نویسنده، می گوید: “ما نسبت به آمریکا سرمایه گذاری بیشتری بر مردم کرده و برای آنها آموزش و بهداشت رایگان فراهم کرده ایم. به اوباما “کمونیست” می گویند چون اندکی از این را می خواهد در آمریکا پیاده کند. ما بسیار پیشرفته ایم و به ارزشهایمان ارج می نهیم، ارزشهای عصر شکوفایی فکر.”

با این حال، سه روز تعامل، پاسخی برای معضلات اروپا نیافت. می شود، اما می توان گفت که پیشرفت در اتحادیه اروپا تنها با رویابافی میسر نمی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن