مصاحبه با میشل بارنیه در مورد بیکاری، حقوق اجتماعی و بانکداری

مصاحبه با میشل بارنیه در مورد بیکاری، حقوق اجتماعی و بانکداری
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از مراسم اختتامیه مباحثات یکماهه موسوم به «بازار واحد اروپایی» که تحت مسئولیت میشل بارنیه، کمیسر اروپا انجام گرفت، وی در میزگردی عمومی به پرسش های شهروندان اروپا درباره مسائل مربوط به مشکل اشتغال، حقوق اجتماعی و بانک و تجارت پاسخ داد. تعدادی از این پرسشها وپاسخ ها را در اینجا ارائه می کنیم.

یورونیوز: ویژگی های فعلی بازار اروپا، کسادی اقتصادی و بیکاری عظیم حدود ۱۲ درصد است هرچند که در برخی کشورها نرخ بیکاری بیش از ۲۶درصد است. آقای میشل بارنیه، آیا بازار واحد مشکل بیکاری را حل خواهد کرد؟

میشل بارنیه: “آن هنگام که سخن از بازار واحد است در واقع حرف از ۵۰۰ میلیون شهروند است که همه مصرف کننده اند و ۲۲ میلیون بنگاه تجاری که ۸۰ درصدشان کوچک یا متوسط هستند. شهروندان و بنگاه های تجاری کوچک و متوسط مدتهاست این دیدگاه را دارند که بازار واحد برای آنها نیست بلکه برای شرکت های بزرگ است. من سه سال است که تلاش می کنم شهروندان و بنگاه های متوسط را با بازار واحد آشتی دهم و نتیجه این تلاش قوانینی است که ما ارائه کرده ایم و هدفش به وجودآوردن آن چیزیست که من نامش را محیط زیست (اکوسیستم) مناسب برای مصرف کننده ها و بنگاه های کوچک و متوسط نامیده ام.”

یورونیوز: با تشکر از شرکت کننده مان می خواهم که سوال خودش را از کمیسر مطرح کند.

یکی از شرکت کنندگان در بحث سوال خود را مطرح کرده است: “آقای بارنیه، من مارتین کالانی از برمِن آلمان هستم و کارم طراحی نرم افزار است و ایده ای که من دارم این است: گردآوردن بودجه از مردم برای پروژه های بزرگ. این به معنی به وجود آوردن امکان سرمایه گذاری از سوی افرادی است که ایده ی شما را می پسندند. این کار را می شود با فروش محصولات یا دادن سهمی از سود و مزایا پیش از آن که پروژه به راه بیافتد انجام داد. آیا سرمایه گذاری شهروندان اروپا در پروژه های اروپایی امکان پذیر خواهد شد؟ آیا می توانید تصور کنید چارچوبی نرم افزاری تأمین شود که با آن بتوان امکان سرمایه گذاری هر کسی در پروژه های اروپایی از طریق اینترنت را به وجود آورد؟”

میشل بارنیه: “من با این نوع تأمین بودجه که از طریق بانک ها انجام نشود، موافق هستم به شرطی که تضمین هایی وجود داشته باشد و امنیت سرمایه گذاری برقرار باشد. به دنبال افرادی از اروپا هستم که بتوانند چنین پروژه ای را به انجام برسانند، بطوری که اطمینان داشته باشیم این چارچوب های نرم افزاری از طریق اینترنت که به شهروندان اروپا ارائه می شود، از پس کار برمی آیند و امنیت کافی برای حفاظت از پول کسانی که از این چارچوب ها استفاده می کنند، وجود داشته باشد، روند کار شفاف باشد و بخوبی اداره شود. من با این فرمول موافق هستم و پاسخ من برای پروژه های اروپایی مثبت است. اما باید مراقب باشیم که چه چیزی را پروژه اروپایی می نامیم. نباید به دنبال تأمین سرمایه گذاری برای ساختن راه ها و شبکه های اینترنت و ساختمان ها از این طریق باشیم. هزینه پروژه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی را می توان از این طریق تأمین کرد و چند پروژه هم وجود دارند که سرمایه گذاری شان به همین شکل تأمین شده است.”

یورونیوز: سوال دیگری در باره شبکه های اجتماعی داریم. یک نفر از طریق وبسایت یورونیوز پرسش خود را در باره موضوع حقوق اجتماعی مطرح کرده و پیشنهاد داده است که معیارهای حداقل برای اروپا وضع شود. برای این فرد چه پاسخی دارید؟

میشل بارنیه : “من فکر می کنم باید در این جهت حرکت کرد، یعنی در جهت رسیدن به شالوده مستحکم اجتماعی. بحثی که اخیرا در آلمان درباره دستمزد حداقل در گرفته، گامی در همین جهت است. من شخصا حاضرم برای رسیدن به این شالوده اجتماعی، فراسوی آنچه قبلا وجود داشته است، تلاش کنم، چون نمی توان از هیچ شروع کرد.”

یورونیوز: شما اغلب در صحبت هایتان به اقتصادِ اجتماعیِ بازار رقابتی اشاره می کنید. می توانید بگویید منظورتان از این اشاره ها چیست؟

میشل بارنیه: “می توانم این مفهوم را از راه تقابل با مفهوم دیگری توضیح بدهم که حدود ۳۰ سال است با آن آشنا هستیم. یعنی با مدل اولترالیبرال (فوق لیبرال). این مدل به معنی حذف همه مقررات و نظارتهایی است که رسواییِ ورشکستگیها و بحران مالی را به وجود آورده است و بانکدارهایی که فکر می کنند همه چیز مجاز است و پاداش های کلان می گیرند و می دانند جریمه این بی مبالاتی ها را مالیات دهندگان خواهند پرداخت. در مقابلِ آن، اقتصاد بازار اجتماعی است که رقابتی است. اما در عین حال هر کدام از کشورهای اروپایی بواسطه پیمانی اجتماعی با اروپا همتراز می شوند، [پیمانی] که امنیت اجتماعی افراد را تضمین می کند و ثروت را بین جامعه دوباره توزیع میکند. نمی توان بدون انسجام اجتماعی عمل کرد و اقتصادی موفق را تداوم بخشید.”

یورونیوز: در سال های اخیر این تصویر به وجود آمده است که بانکداری بین المللی از کنترل خارج شده است. اتحادیه اروپا از بحران های مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۸ چه درس هایی گرفته است؟

میشل بارنیه: “فکر می کنم تمام جهان در این زمینه به خود آمده است و در اجرایِ پیشنهاداتِ کنفرانس گروه بیست پس از بحران اقتصادی، پیشرفت زیادی حاصل شده و بنیانِ عاقلانه تری برای بازارهای مالی به وجود آمده است.”

یورونیوز: اگر امروز بحران اقتصادیِ دیگری پیش بیاید، آیا سیستم مالی اروپا قادر به مقاومت در برابر آن خواهد بود؟

میشل بارنیه : “ما تصمیم های درستی گرفته ایم و قوانینی به اجرا درخواهند آمد. می توانم از این هم دقیقتر حرفم را بیان کنم. اگر این قوانینی که تصویب کرده ایم ۵ یا ۶ سال پیش به اجرا در می آمدند، شاید فقط با ۳ یا ۴ بحران بانکی مواجه می شدیم. این بحران ها نشان می دهند که چرا باید دولتها و شهروندان بر بازارها دخالت داشته باشند. نمی توانم بگویم که از این به بعد، هیچ بحرانی پیش نخواهد آمد. باید همیشه مراقب و هشیار بود. نمی توانم بگویم که همه چیز برسر جای درست خود قرار گرفته است. برای اینکه تصویب قوانین و بحث های وزیران خیلی وقت می برد و دو سه سال طول می کشد تا قانونی تصویب شود. سرعتِ دموکراسی از سرعتِ بازارهایِ مالی کمتر است، اما فکر می کنم که در حال حاضر ساختاری برپا شده است که بهتر می تواند در برابر بحران مقاومت کند.”

یورونیوز: مالیات دهندگان مالیاتهای خود را پرداخته اند. در نتیجه اعتماد آنها به بانکهایشان تضعیف شده است. این مسأله به سؤال یکی از شرکت کنندها مربوط می شود.

سوال: “نیاز داریم بانک ها بهتر کار کنند. من کیم ولانتین هستم از دانمارک. ایده من این است که عملکرد بانک ها را با سیستم اسمایلی (صورتک های خندان و گریان، آیکون های اینترنتی) ارزیابی کنیم. اگر بانکها از قوانین تبعیت نکنند یکی از صورتک های گریان نصیب شان خواهد شد و مقامات بانک هم از این موضوع اطلاع دارند. اجرایش باید ساده باشد.”

میشل بارنیه : “از نظر من این ایده بسیار جالبی است. من به رتبه بندی بانکها باور دارم. به نظرم می توان به اتحادیه های مصرف کنندگان از این منظر کمک کرد. آیا این اتحادیه ها می توانند به طریقی فرا ملی، در سطح بازار واحد و با تکیه بر قوانین موجود و با لحاظ کردن الزامات جدیدِ شفاف سازی بانکی این نظام اسمایلی را ایجاد کنند؟ چرا که نه. به هر روی، به نظرم به جای اینکه یک نظام اداری و بوروکراتیک توزیع اسمایلی ایجاد شود، باید این ابتکار عمل از سوی خود مصرف کنندگان اتخاد شود.”

یورونیوز:درسال ۲۰۱۲ تجارت الکترونیکی حدود ۳۱۲ میلیارد یورو گردش مالی ایجاد کرد. آیا این داد و ستدهای آنلاین می تواند راه حلی برای بحران اقتصادی باشد؟

آگهی

میشل بارنیه: “بله. فکر می کنم تجارت الکترونیک از یک توانایی بالقوه رشد برخورداراست و تنها ۶ الی ۷ درصد کلِ داد و ستدها را شامل می شود. مشروط بر اینکه برخی از موانع از سر راه برداشته شوند. به این منظور من پیشنهاداتی ارائه کرده ام. به عنوان نمونه طرحی داشته ام در زمینه تأمین امنیت پرداختهای اینترنتی. امروزه، حدود ۳۰ درصد شهروندان اعتماد چندانی به پرداختهای آنلاین و استفاده از کارتهای اعتبای ندارند و گاهی هم حق با آنهاست. زیرا موارد قاچاق یا تخلفات زیاد است. به همین دلیل من لایحه ای به منظور تقویت قواعد و تأمین امنیت این پرداختها برای بانکها و سازمانهای کارتهای اعتباری ارائه کردم.”

یورونیوز: بسیاری از کاربران اینترنت از مشکلات تحویل اجناس و هزینه های آن شکایت دارند.

میشل بارنیه: “من به مسأله کیفیت و قیمت تحویل اجناس بسیار اهمیت می دهم. به عنوان نمونه چند هفته پیش در بروکسل، نشست بسیار جالبی با حضور شرکتهای پُستی واقع در کشورهای اروپایی و بیرون اروپا برگزار شد. شرکتهایی از استرالیا و آمریکا هم حضور داشتند و تصمیم گرفتند با بازار واحد اروپایی پستِ کالاها، به منظور پایین آوردن قیمت بالای تحویل اجناس و تأمین امنیت آنها، همکاری کنند. هدف این است که اجناس پس از خرید و سفارش، تحویل داده شوند و اینکه خریدار بتواند در صورتی که کالا متناسب با تقاضایش نبود، آن را پس دهد. در نتیجه شرکتهای پستی که بازیگرانِ اصلی این بازارِ تحویل هستند، با یکدیگر همکاری می کنند و به یک منشور واحد پایبند هستند. فکر می کنم به زودی در این زمینه به پیشرفتهای عینی و سریع دست خواهیم یافت.”

یورونیوز: رخداد بزرگ بعدی برای شهروندان اروپا، انتخابات پارلمان است که ۷ ماه دیگر برگزار می شود. ظاهراً افرادی که با ایده اروپایِ واحد مخالف هستند، بسیار پیشرفت خواهند کرد. چگونه می توان جان تازه ای به ایده اروپا داد؟

میشل بارنیه: “باید دست به عمل زد. اگر اروپا آن اروپایی نیست که می خواهیم، باید عوضش کنیم. شخصا فکر می کنم نیاز به تغییرات زیادی هت. اهل این نیستم که خودم را فریب بدهم و فکر کنم همه چیز رو به راه است. این منطق را هم نمی پذیرم که همه چیز درست خواهد شد وهر کسی باید برای منافع خودش کار کند. باید به دنیا آن طور که واقعا هست، نگاه کنیم. در دنیا کشورهایی نظیر چین، ایالات متحده آمریکا، روسیه و برزیل راَ داریم. اینها کشورهایی هستند که نیازی به کمک کسی ندارند. این کشورها بیشترین جمعیت دنیا و بیشتر منابع را در اختیار دارند و همه جا حاضر هستند و به هرحال در صحنه دنیا نقش بزرگ دارند‬.

آگهی

اگر بخواهیم با اینها بر سر یک میز بنیشینم— نه فقط به صورت اروپایی های میهن پرست، بلکه به صورت کسانی که در انجام امور نقش دارند، باید به شهروندان در این بحث عمومی بگویم که باید آماده بود که نسبت به ناآرامی و رنج های مردم واکنش نشان داد؛ به اضطراب ها، به خشم ها واکنش نشان داد و کار کرد؛ باید به وضعیت رشد بازگشت و بحث کرد. این ها پاسخ های من هستند.”

*یورونیوز: مسائل جدید در این رأی گیری این است که هر حزب اروپایی یک کاندید برای سمت ریاست کمیسیون اروپا معرفی خواهد کرد.
شخصی کردن، راهی برای مبارزه با رأی ندادن است. آرزوی شخصی شما چیست؟*

میشل بارنیه: “خواست شخصی من این است که کار امروز خودم را به درستی انجام انجام بدهم و به نحوی هم در گفتار عمومی سال ۲۰۱۴ نقش داشته باشم. نمی توانم به شما بگویم که خود من در چه نقشی خواهم بود و به چه کاری مشغول خواهم شد. این موضوع به حزب من بستگی دارد، حزب مردمی اروپا که مشغول بحث درباره این موضوع است. اما من برای کار آماده ام و در این بحث شرکت خواهم کرد، زیرا هم میهن پرست هستم و هم اروپایی. فکر می کنم ایده خوبی است که تعیین رئیس کمیسیون اروپا بر اساس شخص صورت بگیرد. امیدوارم تعداد شهروندانی که برای رای دادن می روند کمی بیشتر ازمعمول باشد. این افراد بروند و نمایندگان ملی خودشان را انتخاب کنند و به کسی که ترجیح می دهند از دیدگاه سیاسی رئیس کمیسیون اروپا باشد، رأی بدهند. من فکرمی کنم که چنین وضعیتی باعث پیشرفت دموکراسی خواهد شد.”

یورونیوز: آقای بارنیه از حضور شما در این گفتگو بسیار سپاسگزاریم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه؛ میشل بارنیه به جمع نامزدهای جناح راست پیوست

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟