روایت اولازابال از قهرمانی تیم گلف اروپا در رقابتهای «رایدرکاپ»

روایت اولازابال از قهرمانی تیم گلف اروپا در رقابتهای «رایدرکاپ»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خوزه ماریا اولازابال، قهرمان نام آشنای گلف اسپانیا امسال برنده جایزه بنیاد شاهزاده آستوریاس در ورزش شد. خبرنگار یورونیوز به این بهانه با این گلفباز چهل و هفت ساله گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: بردن جایزه شاهزاده آستوریاس، که تا به حال به ستاره های بزرگ ورزشی اهدا شده چه احساسی دارد؟ از بین گلف بازها فقط شما و سِوِریانو بالِس ته روس چنین موفقیتی بدست آورده اید.

اوزابال: «من که خیلی خوشحالم و احساس غرور می کنم. اما بردن این جایزه، مسئولیت هم ایجاد می کند و به نوعی پا گذاشتن جای سِوِریانو هم هست که حالت خاصی به آن می دهد. این جایزه از این جهت منحصر بفرد است که علاوه بر دستاوردهای ورزشی تان یکسری ارزشهای دیگری هم در اعطای آن نقش داشته اند، ارزشهایی که مردم اهمیت زیادی به آنها می دهند.»

یورونیوز: می توان گفت که بخش اعظم موفقیت شما در دریافت جایزه آستوریاس مرهون نمایش عالی تیم اروپا در رقابتهای «رایدرکاپ» 2012 بود. در تاریخ سی ام سپتامبر دقیقا چه اتفاقی افتاد که این جام تاریخی را تصاحب کردید؟

اوزابال: «خوب اتفاقات زیادی در تیم ما افتاد. بچه ها با هم ارتباط خیلی خوبی داشتند و همه سعی می کردند تا بهترین بازی خود را به نمایش بگذارند و به هم امید می دادند که نبرد هنوز تمام نشده و اگر اراده کنیم می توانیم در بازیهای یکشنبه نتیجه را عوض کنیم. بچه ها همه متقاعد شده بودند که از همان ابتدا باید با یک روحیه جنگجویانه وارد میدان شوند و ترسی بدل راه ندهند. همه این عوامل درکنار هم جمع شد تا در نهایت تورنومنت را بردیم.»

یورونیوز: چه میزان از موفقیت خود در مسابقات رایدرکاپ 2012 را مدیون سِوِریانو بالس ته روس هستید؟

اوزابال: «شکی وجود ندارد که بخشی از این پیروزی بلطف او بدست آمده است. وقتی تیم را آماده می کردم، یاد و خاطره او به من قوت می داد و برایم زنده بود. بعد هم روز یکشنبه همه بچه ها لباسهایی به رنگ آبی و سفید پوشیدند. یعنی همان رنگی که سِوِریانو روزهای یکشنبه به تن می کرد. روی تی شرت هاییمان هم عکس کوچکی از سِوِریانو را زده بودیم با تاریخ تولید و وفات او. بعضی از گلفبازان مثل جاستین رُز بمن گفتند که در لحظات دشوار روز یکشنبه، یعنی درست جایی که کار گره خورده بود به بازوی خود نگاه کرده اند و در واقع عکس سِوِریانو به آنها انگیزه مضاعفی داده تا با تمام توان نبرد را ادامه دهند.»

یورونیوز: شما رابطه ویژه ای با این تورنومنت دارید. آیا امکان دارد در دوره آینده «رایدرکاپ» با پل مک گینلی همکاری کنید؟

اوزابال: «همانطور که شما هم گفتید «رایدرکاپ» تورنومنتی است که در ته قلب من جای دارد.. اگر پل مک گینلی از من بخواهد تا بعنوان کمک کاپیتان یا هر سمت دیگری که بتوانم، به تیم کمک کنم، شکی ندارم که با او می نشینم و در این مورد صحبت می کنم. نمی توانم بگویم که جوابم صددرصد مثبت است ولی حتما در مورد آن فکر خواهم کرد.»

یورونیوز: شاهد آن هستیم که خیلی ها ترجیح می دهند به جای اروپا، در مسابقات گلف آمریکای شمالی شرکت کنند. چرا؟ چگونه می تواند شرایط را برعکس کرد؟

اولازابال: «بنظرم دلیلش بیشتر مشکلات اقتصادی حال حاضر در اروپاست که در کل در همه حوزه ها دیده می شود. پیدا کردن «اسپانسر» خیلی دشوار شده و از این نظر شرایط در آمریکا عالیست. ولی فکر می کنم همه افرادی که در رقابتهای گلف آمریکای شمالی شرکت می کنند برای بازی به اروپا هم برخواهند گشت و مسابقات اروپا را رها نخواهند کرد.»

یورونیوز: نظر شما درباره بحث و جدل هایی که درباره اندازه چوب گلف بوجود آمده، چیست؟

اولازابال: «بنظر من چیزهایی هستند که باید به همان شکل اولیه نگه داشته شوند. ورزش گلف ویژه گی های مخصوص خودش را دارد و از ابتدای تاریخ پیدایش آن، دستها تنها اندامی از بدن بودند که می توانستند در تماس با چوب باشند ولی پس از گذشت چند سال برخی چیزها مجاز شد. ولی اگر به من باشد ترجیح می دهم به شرایط روز اول برگردیم. مثلا هیچ توجیه منطقی ای پیدا نمی کنم که یک نوجوان سیزده، چهارده ساله بخواهد با یک چوب بلند، گلف بازی کند.»

یورونیوز: بزرگترین گلفباز تاریخ کیست؟

اولازابال: «بنظرم باید برای پاسخ به این سوال بهتر است دوره ها را بررسی کنیم. مثلا در گذشته آرنولد پالمر و جک نیکلائوس.. بعد هم تام واتسون خیلی خوب بود… در دوره مدرن هم تایگر وودز که بشایستگی شماره یک دنیا شد. الان شرایط عوض شده، زمین ها فرق کرده اند، جنس وسایل بازی تغییر کرده و خیلی عادلانه نیست که بخواهیم از یک بازیکن خاصی نام ببریم.»

یورونیوز: اگر به پالمارس نگاه کنیم، جک نیکلائوس بزرگترین است. آیا تایگر وودز می تواند از او سبقت بگیرد؟

اولازابال: «وقتی مردم می گفتند که تایگر نمی تواند به شرایط آرمانی خود برگردد من به آنچیزی که احساس و غریزه ام به من می گفت، وفادار ماندم. وقتی با او بازی کردم می دیدم که او از نظر فیزیکی بدن تنومندی دارد ولی نیروی واقعی او نه به قدرت فیزیکی، که به قدرت ذهنی و روحیه اش مربوط می شد و از این لحاظ تغییری نکرده است. بخاطر همین هم هست که همیشه گفته ام تایگر در چند گرند اسلم (مسابقات آزاد گلف) دیگر هم قهرمان خواهد شد.
نمی دانم چهارتا یا پنج تا، ولی او قدرت بیشتر از اینها را هم دارد و متقاعد شده ام که به این مرحله نزدیک است.»

یورونیوز: چقدر دیگر باید صبر کنیم تا گلفبازی اسپانیایی قهرمان یک «گرند اسلم» شود؟

آگهی

اولازابال: «کار راحتی نیست. درست است که ما سالهای خوبی را پشت سر گذاشته ایم.. سالهایی طلایی… با این حال فکر می کنم سرخیو گارسیا ظرفیت لازم برای قهرمانی در رقابتهای آزاد را دارد و دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. او هنوز جوان است و بهترین برگ برنده ما در بازیهای آتی است.»

یورونیوز: آیا زمانیکه نتیجه لازم بدست نمی آید و احتمال لغو گواهینامه شرکت در مسابقات قوی می شود زمان کنار کشیدن و اعلام بازنشستگی کردن از گلف فرا رسیده است؟

اولازابال: «درست مثل زندگی واقعی، در گلف هم دوران آدم یکروزی شروع و یکروزی هم تمام می شود. از این لحاظ من به پایان نزدیک هستم اما تجربیات سختی را هم در زندگی پش سر گذاشته ام که مرا آبدیده کرده اند. از این بُعد من نگاه آینده نگرانه ای به مسائل دارم و تنها کاری که الان می توانم بکنم این است که با تلاش بسیار در صحنه رقابتها باقی بمانم. این، هدف من است.»

*یورونیوز: بعد از گلف چه کار می خواهید بکنید؟ مفسر گلف در یکی از شبکه های تلویزیونی یا شاید هم مربی گلف؟*

اولازابال: «کارهای زیادی می توان انجام داد. البته ارتباط داشتن با زمین گلف برای من جذاب است ولی خوب فعالیت های دیگری هم وجود دارد. افراد جوانی هستند که تازه کارند و علی القاعده، تجربه من می تواند برای آنها مفید باشد. از الان نمی شود قطعی حرف زد ولی شاید تاسیس یک آموزشگاه… مشاغل زیادی بجز مفسر شدن هست و فکر می کنم که کارهای زیادی می توان انجام داد.»

آگهی

یورونیوز: از گفتگوی شما با یورونیوز سپاسگزارم.

اولازابال: «خواهش می کنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد