علاقه شهروندان اروپایی به اتحادیه اروپا رو به کاهش است

علاقه شهروندان اروپایی به اتحادیه اروپا رو به کاهش است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایجاد یک اروپای جدید برای بعضی از افراد ایده ای مثبت و برای برخی دیگر منفی است. در حالیکه بیش از پیش در مورد نبود ارتباط بین اروپا و شهروندانش صحبت می شود، سیاستمداران با چالشی جدی مواجهند ولی در برخی کشورها علاقه به اروپا در سطح بسیار بالایی است.

ده سال پیش، ۵۳ درصد از اهالی جزیره مالت به همه پرسی پیوستن به اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دادند. امروز مالت یکی از کشورهایی است که تعداد بیشتری از شهروندان آن احساس می کنند اروپایی هستند، درباره آینده اتحادیه خوشبینند و معتقدند نظر آنها به حساب می آید.

علاوه بر این، در آخرین انتخابات اروپا در سال ۲۰۰۹ میلادی، مالت بیشترین مشارکت را در میان کشورهایی داشت که رای دادن در آن اجباری نیست.

ویویان باجادا، شهروند مالت و کارشناس روابط عمومی می گوید: “ایده اصلی، تعامل با دانشجویان و افرادی در خارج از مالت است که علایق و سلایق مشابه ما دارند و می خواهند اروپا، ایده اروپا و کشورهای عضو اروپا موفق شوند. وقتی درباره این موضوع ها با مردم صحبت می کنیم می بینیم که همان موضوع ها پیش کشیده می شود. سلیقه ها، مشکلات و ایده های اهالی مالت مانند دیگر شهروندان اروپاست.”

اتحادیه اروپا گفتگوهای محلی را در مورد آینده اتحادیه تشویق می کند و به همین دلیل در طول سال از این نوع جلسه ها در شهرهای مختلف اروپایی برگزار شده است.

ژوزف موسکات، نخست وزیر کشور، با اینکه ده سال پیش علیه عضویت مالت در اتحادیه اروپا فعالیت کرده بود، هم اکنون بسیار متعهد به دفاع از جایگاه مالت در اتحادیه اروپا است.

متخصصان معتقدند که مزایای این کشور چهارصد و بیست هزار نفری از عضویت در اتحادیه اروپا غیرقابل انکار است.

پروفسور رودریک رپیس موسسه مطالعات اروپایی دانشگاه مالت می گوید: “فکر می کنم بین عملکرد اقتصادی، عملکرد اقتصادی ملی و حمایت از اروپا ارتباط وجود دارد و اقتصاد مالت بد عمل نکرده است. بنابراین معتقدم اقتصاد کشور در وضعیت خوبی است و به همین دلیل حمایت از اروپا تا این حد قوی است.”

با وجود افزایش نگرانی در مورد مهاجرت غیرقانونی، حمایت از اتحادیه اروپا همچنان پابرجاست.

دیگر متخصصان معتقدند علاقه به اروپا در مالت به دلیل علاقه بسیار مردم این کشور به سیاست و آگاهی همه سطح های جامعه از موضوع های مهم سیاسی است.

از طرف دیگر منتقدان اروپا می گویند به جز تشویق به گفتگو در مورد موضوع های اروپایی و توجه به نگرانی های شهروندان، اطلاعات بیشتری در مورد حقوق شهروندی و مزایای آن در اتحادیه اروپا مورد نیاز است.

آمار در مالت نیز نشان دهنده این است که بسیاری از افراد آگاهی کافی در مورد حقوق خود ندارند.

در والتا، پایتخت مالت، جلسه ای توسط کمیسیون اروپایی برای تجار برگزار شده بود که در حاشیه آن با نماینده بروکسل در این کشور ملاقات کردیم.

مارتین بوگلی، رییس نمایندگی کمیسیون اروپا در مالت می گوید: “همواره تلاش برای گفتگو با همه افراد در مورد همه موضوعات، بی فایده است و هیچ نتیجه ای هم ندارد. بنابراین سعی می کنیم با گروههای کوچک از افراد در مورد یک موضوع ویژه، گفتگو کنیم. با کارفرمایان در مورد دسترسی به منابع مالی حرف می زنیم، با افرادی که در صنعت گردشگری هستند در مورد بیمه خدمات درمانی گفتگو می کنیم و به جوانان درباره هزینه رومینگ می گوییم. همیشه سعی می کنیم گروه های ذینفع را تشخیص داده و به نگرانی و علاقه ویژه آنها جواب دهیم.”

مطالعه جدیدی نشان می دهد که ۸۱ درصد اهالی مالت احساس می کنند شهروند اروپایی هستند و به این ترتیب این کشور پس از لوکزامبورگ در بالای فهرست کشورهای عضو قرار می گیرد.

بلغارستان، بریتانیا، قبرس و یونان در پایین این فهرست قرار دارند، زیرا در این کشورها کمتر از نصف اهالی خود را اروپایی احساس می کنند ولی چالش بزرگتر این است که ۶۷ درصد اروپایی ها معتقدند که نظرشان در اتحادیه اروپا به حساب نمی آید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه می توان شهروندان را به شرکت در انتخابات تشویق کرد؟

حفاظت از حریم خصوصی در عصر دیجیتال

تدابیر جدید برای جلب رضایت خریداران اروپایی