استفاده بهینه از علوم کاربردی در تجارت

استفاده بهینه از علوم کاربردی در تجارت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

می گویند رشته هایی از علوم کاربردی و فن آوری مثل نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی می توانند صنایع اروپایی را متحول کنند. اما نکته حیاتی شناخت دقیق و استفاده مناسب از تولیدات این علوم در بازار رقابتی است و این دقیقا کاری است که یک شرکت کوچک بلژیکی انجام داده است. این شرکت کوچک متخصص روغن کشی و عصاره گیری از مواد طبیعی برای صنایع مختلف از جمله عطر و مواد غذایی است.

چند ماه پیش، کریس اشاتمن، مدیر این شرکت با چالشی جدی روبرو شد: «مشترکی از من خواست که یک سامانه عصاره گیری دو طرفه راه اندازی کنم. برای این کار نیازمند دستکم یک میلیون یورو سرمایه بودم و نخست می بایست این سامانه جدید را در مقایس نیمه صنعتی آزمایش کردم.»

وی برای آزمایش، به یک کارخانه ویژه رفت که به صورت تخصصی انجام اینگونه آزمایشات را به عهده می گیرد. نتیجه بسیار سودمند و مفید بود. کریس اشاتمن توضیح می دهد: «اکنون در حال مذاکره برای امضای قراردادی چند میلیونی هستیم که می تواند درآمد سالانه ما را دو یا سه برابر کند و دستکم هفت فرصت جدید شغلی نیز در شرکت فراهم آورد.

در سال ۲۰۰۸ سرمایه گذاری در بازار جهانی برای بهینه سازی علوم کاربردی و فنآوری ۶۴۶ میلیارد یورو بوده و قرار است در سال ۲۰۱۵ به هزار میلیارد یورو افزایش یابد.

اینجا کارخانه ای است که کریس نمونه اولیه سامانه عصاره گیری شرکتش را آزمایش کرد. از سال ۲۰۱۰ تاکنون نزدیک به یکصد کارآفرین دیگر نیز از امکانات این کارخانه بهره جستند.

وین سوتائرت، مدیرکل این کارخانه می گوید: «برای نمونه مشتریان بودند که برای یک سفارش ویژه، نیازمند تولید حجم زیادی از یک محصلند ولی نمی توانند در کارخانه خود این کار را بکنند، در نتیجه، ما اینجا این امکان را برایشان فراهم می کنیم.»

حمایت های مالی اتحادیه اروپا، منطقه فلاندر بلژیک و هلند در پیشبرد این طرح ابتکاری موثر بوده است. طرحی چند منظوره که به شرکت های کوچک و متوسط کمک کرده و موجب افزایش سرمایه گذاری در بازار علوم کاربردی شده است.

وین سوتائرت: «اگر مدیر شرکت کوچک و یا متوسطی هستید و می خواهید سفارشی را در مقیاس صنعتی بگرید. به جای اینکه کارخانه خود را بزرگ کنید و بیش از حد توان در آن سرمایه گذاری کنید، بیاید و از امکانات کارخانه ما استفاده کنید.»

کریس اشاتمن اینگونه نتیجه می گیرد: «به نظر من، کلید موفقیت نخست مشاوره و همکاری با متخصصان، سپس آزمایش نمونه اولیه در مقیاس نیمه صنعتی، و سرآخر سرمایه گذاری هوشمندانه است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟