آیا روسیه عامل اصلی عدم نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپاست؟

آیا روسیه عامل اصلی عدم نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپاست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در نشست ویلنیوس، پایتخت لیتوانی موفق نشدند، ویکتور یانوکویچ، رییس جمهوری اوکراین را به امضای معاهده تجارت آزاد با این اتحادیه متقاعد کنند.

اما مانع اصلی بر سر راه امضای این معاهده مشکلات اقتصادی، بدهی های اوکراین و فشار روسیه است. ویکتور یانوکویچ روز پنجشنبه پیش از آغاز نشست سران اروپایی جزییات مشکلات اقتصادی کشورش را مطرح کرد: اوکراین باید تا ۱۸ ماه آینده ۱۲.۵ میلیارد یورو در اختیار داشته باشد تا قادر به پرداخت بدهی های خود مربوط به خرید گاز از روسیه باشد. در این راستا اتحادیه اروپا پیشنهاد کمک مالی ۶۰۰ میلیون یورویی را مطرح کرده بود که آقای یانوکوویچ آنرا تحقیر آمیز خواند.

اما سران اتحادیه اروپا تمایل ندارند با پرداخت کمک مالی زیاد، اوکراین را به امضای قرارداد ترغیب کنند. در عین حال درها را بر روی این کشور ۴۶ میلیون نفری باز گذاشته اند.

هرمان وان رامپوی، رییس شورای اروپا می گوید: “زمانی که معیارهای تعریف شده اتحادیه اروپا به کرسی نشست، ما آماده امضای قرارداد با اوکراین هستیم. ما نمی توانیم این موقعیت و قرارملاقات تاریخی با اوکراین را از دست بدهیم. ما باید منافع کوتاه مدت را کنار گذاریم و از موانعی که از طرف کشورهای خارجی بر سر راهمان وجود دارد عبور کنیم.”

تحولات اخیر و خودداری اوکراین از امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا فرایند نزدیکی آن با این اتحادی را که از سال ۲۰۰۹ آغاز شده بود با مشکل مواجه می کند. این فرایند با دیواری به نام روسیه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری آن برخورد کرده است. کشوری که اخیرا فشارهای سیاسی و اقتصادی خود را بر روی کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی افزایش داده است.

درباره تحولات اوکراین یورونیوز با تامارا گوزنکووا، کارشناس امور سیاسی و معاون مدیر موسسه مطالعات استراتژیک روسیه و متخصص مسائل امور کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در مسکو گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: به چه دلیل روسیه با پیوستن اوکراین به معاهده تجارت آزاد با اتحادیه اروپا مخالفت دارد؟

تامارا گوزنکووا: “روسیه مخالفتی با پیوستن اوکراین به معاهده تجارت آزاد با اتحادیه اروپا ندارد. اما پیچیدگی و دشواری این مسئله جای دیگری است. چگونه می توان روابطی با یک دولت متصور بود که در عین حالی که با امضای معاهده ای به اتحادی ملحق شده، ولی همچنان با کشوری که عضو اتحادیه اروپا نیست روابط اقتصادی نزدیکی دارد.

مسلما با توجه به وضعیت اقتصادی و مالی اوکراین این کشور تمایل زیادی دارد با هر دو طرف رابطه داشته باشد. اما این موضوع تقریبا غیر ممکن است زیرا منطقه آزاد تجاری اروپا با منطقه آزاد اتحاد گمرکی تفاوت دارد. هر منطقه قواعد، استانداردها و الزامات خود را دارد. اینها اتحادیه هایی هستند که تنها می توان به یکی از آنها ملحق شد و الحاق به هر دو آنها با توجه قواعد ممکن نیست. این خود اروپایی ها هستند که به این مطلب اشاره دارند. و به همین خاطر اوکراین باید تنها یکی از آنها را انتخاب کند. اما شاید بهتر باشد اوکراین نسبت به چگونگی برقراری ارتباط همزمان با شرق و غرب برای مدتی بطور جدی بیاندیشد.”

یورونیوز: شما به روابط سه جانبه اشاره کردید آیا به نظر شما وجود این رابطه ممکن است؟ زیرا اوکراین با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد همواره در مرکز اختلاف بین اروپا و روسیه قرار داشته است، در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

تامارا گوزنکووا: اعتقاد دارم که اروپاییان و روسها باید به هر اقدامی دست زنند تا اوکراین در مرکز تنش بین آنها قرار نداشته باشد. و هر اقدامی کنند تا این کشور در بطن معاملات و روابط سیاسی شرق و غرب قرار گیرد.

فکر می کنم مقامات اوکراینی کمی عجله دارند. آنها اطلاعات زیادی درباره محاسن و معایب تصمیم خود ندارند و به اعتقاد من اروپایی ها هم سعی دارند آنها را به این معاهده بکشانند. اما آنها به این مطلب به اندازه کافی توجه ندارند که اوکراین به اتحاد گمرکی اوراسیا وابستگی زیادی دارد. اکنون باید اندکی این روند را متوقف کرد و با آرامش، بدون هیجان و تنش درباره مشکل بحث و گفتگو کرد و در زمان مقتضی پای میز مذاکره نشست. باید با همفکری در مذاکرات راه حلی پیدا کرد تا اوکراین این کشور بزرگ ورشکسته نشود و بتواند بهترین راه را برای توسعه سیاسی و اقتصادی خود برگزیند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟