بحران سیاسی در اوکراین گسترش می یابد

بحران سیاسی در اوکراین گسترش می یابد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

برای درک بیشتر تحولات اوکراین با سرجیو کانتونه، خبرنگارمان مستقر در کی یف گفتگو کردیم.

یورونیوز: هزاران نفر از مخالفان همچنان خیابانهای کی یف را تسخیر کرده اند. دولت همخواستار بازداشت رهبران معترضان شده است و اتهامات مجرمانه به آنها می زند. فکر می کنید تنش بین مخالفان و دولت و مقاومت مخالفان علیه یانوکوویچ تا کی ادامه خواهد یافت؟

در روزهای آینده شاهد اتفاقات مهمتری خواهیم بود. باید ببینیم مخالفان حاضر در خیابانهای کی یف چه تصمیمی می گیرند. آیا می خواهند به اعتراضات ادامه دهند یا نه. نقش رهبران مخالف دولت در این تصمیم گیری کلیدی است.
دو جنبش متفاوت امروز در اوکراین وجود دارد. یک جنبشی است که تنها به هواداری اروپا به خیابان آمده است و جنبش دیگر بیشتر دولت را وجه تسویه سیاسی قرار می دهد و خواستار سقوط کامل ان است. بر همین اساس رهبران احزاب مخالف پیشنهاد برگزاری انتخابات پیش از موعد را داده اند. هر چند که مخالفان در پارلمان اوکراین شانس طرح رای عدم اعتماد علیه دولت اوکراین و میکولا آزاروف، شخص نخست وزیر را از دست داده اند.

یورونیوز: آیا هنوز هم شانسی برای تحکیم روابط با اتحادیه اروپا وجود دارد؟ از یکطرف، کی یف نماینده اش را برای نزدیکی به بروکسل فرستاده است، از سوی دیگر روابط با مسکو روزبروز استحکام بیشتری پیدا می کند. همانگونه که قرارداد جدید گاز با روسیه این مساله را تایید می کند.

چشم انداز نزدیکی به اروپا از یک طرف و تشدید فشارهای مسکو از سوی دیگر، باعث شد تا دولت کنترل مسایل را از دست بدهد. حالا با جواب منفی به اتحادیه اروپا و اعتراضات خیابانی، تکرار می کنم، این عدم کنترل اوضاع افزایش خواهد یافت.
ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری و ازاروف نخست وزیر سعی دارند به هر قیمتی معترضان را آرام و روانه خانه هایشان کنند. به همین دلیل در روزهای آینده شاهد حضور بیشتر آنها در صحنه سیاسی خواهیم بود. البته باید منتظر واکنشهای اتحادیه اروپایی هم باشیم و ببینیم آیا اروپا دوباره به کی یف اعتماد خواهد کرد یا نه؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم