نخستین واکنش رسمی دولت اوکراین به تحولات اخیر این کشور

نخستین واکنش رسمی دولت اوکراین به تحولات اخیر این کشور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بیست و هشتم نوامبر بسیاری از حامیان تحکیم روابط اوکراین با اتحادیه اروپا امید به تصویب قوانین برای نزدیکی اروپا و اوکراین داشتند، اما دولت این کشور امید بسیاری از اوکراینیها را ناامید کرد.

با ممانعت دولت، کشور وارد مرحله جدیدی از درگیریهای خیابانی بین مخالفان دولت و نیروهای پلیسی و امنیتی شد. سرکوبها باعث نشد تا مخالفان خیابان را ترک کنند. تعداد آنها هر روز زیاد تر هم می شود. به همین نسبت سرکوبها شدت می یابند. حالا خواست مخالفان هم تغییر کرده است، آنها که پیشتر خواستار تصویب قوانین اروپایی بودند امروز فراتر رفته می گویند تا سقوط دولت کنونی خیابانها را ترک نمی کنند.

سرکوبها علیه روزنامه نگاران و اصحاب رسانه شرایط را برای دولت وخیم تر کرده است. سه شنبه نخست وزیر رای اعتماد نیاورد.

در پی ادامه تظاهرات مخالفان دولت در اوکراین، خبرنگار یورونیوز با سرگی آربوزوف، معاون اول نخست وزیر این کشور گفت و گو کرده است. این مصاحبه اختصاصی نخستین واکنش رسمی به تحولات اخیر در اوکراین است.

یورونیوز: آقای آربوزوف انتظار شما از بروکسل چیست؟ فکر می کنید مبلغ پیشنهادی اتحادیه اروپا چقدر باید باشد؟

سرگی آربوزوف: مبلغ دقیق را باتوجه به شرایط کنونی نمی توان گفت اما قطعا بیش از ۶۰۰ میلیون یورو که پیش تر مطرح شده بود. اکنون وضعیت بدتر شده است. تغییرات ناگهانی مهمی در بازار کالاهای ما و همچنین شرکای سنتی مان رخ داده است. مثلا میزان تجارت با روسیه ۲۵ درصد افت کرده است.

یورونیوز: فکر نمی کنید که مثلا رفتار تند پلیس ضدشوروش اوکراین با مخالفان بر روند مذاکرات با اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد؟

سرگی آربوزوف: قبول دارم که این معضل بزرگی است. به دلیل این معضل معترضانی که در ابتدا برای حمایت از نزدیکی به اتحادیه اروپا به خیابان ها آمده بودند، اکنون مسایل تازه ای مطرح می کنند و می گویند کل وضعیت کنونی دلیل اصلی درد و رنج مردم است. بی تردید ما آنچه را که رخ داد قبول نداریم. تحقیقات مقامات ذیربط نیز در این مورد در جریان است و همانطور که بارها گفته ام ما قویا آن رخدادها را محکوم می کنیم.

یورونیوز: در این مورد دولت شما چه اقداماتی در نظر دارد؟

سرگی آربوزوف: نتیجه تحقیقات، پاسخ به پرسش شما خواهد بود. یک تیم حرفه ای در حال بررسی و تحقیق در این مورد هستند و در حال حاضر نمی توانم بگویم چه کسی مقصر بوده و اینکه چگونه مجازات و تنبیه خواهد شد. باید منتظر نتیجه تحقیقات بمانیم. تاکید می کنم که تمامی مدارک، تصاویر و ویدئوهای بدست آمده به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در مورد برخوردی که برخی خبرنگاران شد نیز باید بگوم که احتمال می دهیم سوء تفاهمی پیش آمده به ویژه وقتی که درگیری ها به طور ناگهانی شدت گرفت.

یورونیوز: چه کسی فرمان حمله به معترضان را داد؟

سرگی آربوزوف: به نظر من با توجه به شرایط و تحولات آن شب، احتمال اینکه فرامین ویژه ای به نیروهای ضدشورش داده شده باشد، بعید است. در آن زمان، تعداد بسیار زیادی از معترضان در میدان استقلال گردهم آمده بودند و در نتیجه، بعید می دانم که آنچه رخ داد به سود هیچکدام از طرفین بوده باشد.

یورونیوز: اما ظاهرا و با توجه به آنچه رخ داد وزارت کشور تصمیمات بجایی اتخاذ نکرده است. شاید هم مسایل و اختلافاتی بین اعضای دولت وجود داشته است؟

سرگی آربوزوف: به شما اطمینان می دهم که هر چه کردیم مطابق قانون بوده است. ببیند درست است که تنها چند روز از آن واقعه می گذرد و همه ما از آنچه رخ داد بسیار ناراحت هستیم.، اما نباید فراموش کرد که اتفاقات آنقدر به سرعت رخ دادند که فرصت زیادی برای تصمیمگیری نبود.

یورونیوز: اما نظر شخصی شما را می خواهم بدانم؛ به عنوان سیاستمدار و عضور دولت چه چیز برای اوکراین بهتر است؛ نزدیکی بیشتر به روسیه یا اتحادیه اروپا؟

سرگی آربوزوف: به نظر من این پرسش را نباید اینطوری پرسید. اوکراین کشوری مقتدر و مستقل است. و هدف استفاده بهینه از تمام امکانات کشور است. به این دلیل هم ما مایل به همکاری در تمامی بازارهای ممکن هستیم. بازارهای اقتصادی که نه تنها نیاز ما را برآورده می کنند بلکه به تولیدات ما نیز نیاز دارند. اوکراین همواره و با توجه به شرایط اقتصادی، روابط تجاری متنوع و مختلطی داشته است. ما برای حفظ منافع اقتصاد تجاری کشورمان به دنبال ایجاد تعادل هستیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راه دشوار اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به زرادخانه اوکراین

تهدید آخرالزمانی روسیه در جنگ احتمالی با ناتو: پچ‌پچ کردن‌های غرب بی‌نهایت خطرناک است

سومین راننده کامیون اوکراینی در پی مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی با لهستان درگذشت