گفتگوی اختصاصی با معاون نخست وزیر اوکراین در پایان مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا

گفتگوی اختصاصی با معاون نخست وزیر اوکراین در پایان مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز پنجشنبه، یک هیئت مذاکراتی اوکراین به ریاست معاون نخست وزیر این کشور در بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا به مذاکره نشست. هدف، تعیین یک چهارچوب مذاکراتی برای امضای موافقتنامه همکاری میان طرفین بود.

استفان فوله، کمیسر اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات گفت: “همکاری و بازرگانی گسترده و آزاد میان طرفین، همچنان پیشنهاد اتحادیه به اوکراین است. اتحادیه اروپا بمحض آمادگی اوکراین، آماده امضای این موافقتنامه است.”

دقایقی پس از پایان مذاکرات در بروکسل، آندریی بکتوف، گزارشگر یورونیوز با سرهی آربوزف، معاون نخست وزیر اوکراین، در بروکسل، گفتگو نشست.

یورونیوز: آقای آربوزف، نتیجه اصلی مذاکرات اوکراین در بروکسل چیست؟

سرهی آربوزوف: نتیجه اصلی این است که در مذاکرات وقفه نخواهد افتاد. مذاکرات با موفقیت ادامه دارد.

یورونیوز: درباره طرح اعمال توافقنامه همکاری میان اوکراین و اتحادیه اروپا چه می گویید؟

سرهی آربوزوف: این یک سند عملی است که بروی آن کار می کنیم. این سند، روند مذاکرات را گام به گام تعیین می کند. این طرح نمایانگر چهارچوب زمانی، برنامه ریزی و اقداماتی است که برای امضای موافقتنامه لازم است.

یورونیوز: کی به مرحله امضا می رسید؟

سرهی آربوزوف: بسیار زود!

یورونیوز: آیا طرفین اراده سیاسی لازم را دارند؟

سرهی آربوزوف: ما برای همین اینجا هستیم. *یورونیوز: آیا در طرح ادغام لغو موانع گمرکی که روز پنجشنبه توسط رئیس جمهور روسیه مطرح شد، شرکت خواهید کرد؟ *

سرهی آربوزوف: هدف استراتژیک ما در حال حاضر، ادغام با اروپاست. اینجا هستم که این نکته را برای همگان روشن کنم. یورونیوز: آیا کمیسر اتحادیه شما را متقاعد کرد که نزدیکی با اروپا به معنی کمک به اوکراین در همه زمینه هاست و کشور شما از آن بطور فزاینده ای استفاده خواهد برد؟

سرهی آربوزوف: ما احتیاج به قانع شدن نداریم. از قبل می دانستیم که در میان و بلند مدت چه منافعی در امضای این موافقتنامه خواهیم داشت.

یورونیوز: آیا اوکراین قبل از امضای این توافقنامه، از اتحادیه کمک مالی دریافت خواهد کرد؟

سرهی آربوزوف: خیر، در جریان برنامه ریزی روشن خواهد شد که چه اقداماتی انجام می دهیم و در صورت امضای قرارداد چه انتظاراتی خواهیم داشت. یورونیوز: در مذاکراتتان با صندوق بین المللی پول برای اخذ اعتبار، تا چه حد بروی کمک اتحادیه حساب می کنید؟

سرهی آربوزوف:در مورد صندوق بین المللی پول، ما به مذاکرات در مورد مبلغ دقیق و زمان دریافت اعتبار، ادامه خواهیم داد. در دستور مذاکرات، صحبت از پانزده میلیارد دلار است. مذاکرات ادامه دارد و مبلغ اعتبار پس از تصویب دستور مذاکرات تعیین خواهد شد.

*نظرتان درمورد شرایط صندوق برای اعطای این اعتبارات از جمله افزایش بهای سوخت چیست؟

سرهی آربوزوف: این دقیقا همان موضوعی است که درباره آن درحال مذاکره هستیم. در جریان رفع اختلافات در مورد تعرفه ها، بودجه و سیاستهای پولی هستیم. یورونیوز: با چه احساسی به اوکراین باز می گردید؟

آگهی

سرهی آربوزوف: بسیار خوشحالم. مذاکرات، همانطور که انتظار می رفت، سازنده، اما پیچیده و صریح است. از دیدارمان راضی هستم. حال هردو طرف می دانند به چه سو حرکت می کنند و هدف چیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا اتحادیه اروپا همسان آمریکا به اوکراین کمک مالی، نظامی و بشردوستانه می‌کند؟

نتایج نظرسنجی: تنها ۱۰ درصد اروپایی‌ها باور دارند که اوکراین می‌تواند روسیه را شکست دهد

کشاورزان خشمگین و ناراضی اروپایی به بروکسل رسیدند