طرح اروپایی برای برگرداندن جوانان به مدرسه

طرح اروپایی برای برگرداندن جوانان به مدرسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در اسپانیا میزان ترک تحصیل دو برابر میانگین اروپایی است. لوکاس که در بارسلون زندگی می کند تقریبا ده سال پیش تصمیم به ترک مدرسه گرفت. او می گوید: «قبلا مدرسه برایم جالب نبود. درست است که جوانتر بودم ولی اهمیت آنرا درک نمی کردم و هیچ نتیجه ای نداشت. می دانستم که خارج از مدرسه و در حالیکه شانزده سالم بود می توانستم پول در بیاورم. آن زمان فکر می کردم مدرسه رفتن اتلاف وقت است.»

لوکاس در زمینه ساخت و ساز کار کرد ولی بیماری، او را مجبور به متوقف کردن موقت کار کرد. سپس او تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و دیپلم پایان دوره دبیرستان را گرفت. او اکنون کلاس های کاردانی آزمایشگاه شیمی را دنبال می کند.

لوکاس مارتوس می گوید: «فکر برگشتن مرا ترساند. ولی اکنون بالغتر هستم و تصمیم گرفتم امتحان کنم. مانند کار است: باید مبارزه کنیم و از پس آن بر بیاییم. اینجا هم همین است.هر وقت با افرادی بودم که به دانشگاه رفته بودند و بحث در مورد فرهنگ و مدرسه بود، من منزوی می شدم. وقتی بالاخره دبیرستان را به پایان رساندم به دوست دخترم گفتم: حالا می توانم بازی دسته جمعی «تریویال» بازی کنم و به پرسش های آن پاسخ دهم.»

مار کوردور نیز به مدت یک سال به دنبال پاسخ می گشت. او می گوید: «اول به چند کلاس نرفتم و دست آخر کلا به مدرسه نرفتم. دیگر انگیزه ای نداشتم و دوست نداشتم. نمی فهمیدم مدرسه مرا به کجا می برد.»

یک تجربه کار داوطلبانه چشم های او را باز کرد و او دوباره به مدرسه رفت تا برای حرفه بهیاری، آموزش لازم را ببیند.

مار کوردور می گوید: «مجبوریم چون کارفرمایان همیشه دیپلم های بالاتر و فوق لیسانس می خواهند، فقط برای اینکه بتوانیم جایی کار کنیم.»

لوکاس و مار خودشان برگشتند ولی بسیاری این کار را نمی کنند. این افراد، در کانون توجه پروژه ای هستند که می خواهد نرخ ترک تحصیل را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ده درصد برساند. این طرح، برنامه اروپایی «اراسموس پلاس» نام دارد.

خاویه چاواریا ناوارو، رییس پروژه پیشگیری از ترک تحصیل می گوید: «اکنون در اسپانیا ترک تحصیل سی درصد است. قبلا مشاغل زیادی در بخش ساختمان سازی بود و اکنون در گردشگری هست. اکثر آنها کارهایی است که آمادگی ویژه ای نمی طلبد و افراد می توانند بدون درس خواندن پول در بیاورید.»

بحران، بویژه در عرصه ساخت و ساز، باعث بیکاری بسیاری از جوانان شد. برنامه پیشگیری از ترک تحصیل در نظر دارد هم جوانان را در مدرسه نگه دارد و هم آنهایی را که ترک تحصیل کرده اند و بین شانزده و ۲۴ سال سن دارند، به مدرسه برگرداند.

خاویه چاواریا ناوارو، رییس پروژه پیشگیری از ترک تحصیل می گوید: «ما می توانیم بر اساس نیازهای مختلف، برنامه درسی را تنظیم کنیم و پیشرفت تحصیلی را جذاب کنیم. به این ترتیب برای آنها معنی دار خواهد بود.»

او می افزاید: «ما می توانیم جوانان و مدارسی را که آنها را قبول می کنند راهنمایی کنیم تا آنها را در مسیری قرار دهند که برایشان جذاب تر است و برنامه درسی را متنوع تر کنند.»

بحث در باره موضوعات مطرح شده در برنامه تلویزیونی «نسل نو» در شبکه های اجتماعی برنامه ادامه دارد.

Facebook
Google +
Twitter @eurogen_y

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو: جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان

سفر به دنیای ترجمه و طراحی جلد کتاب در جمهوری چک

برنامه های اروپا برای نسل اراسموس