مصاحبه با نخست وزیر جدید لوکزامبورگ در حاشیه اجلاس سران اروپا

مصاحبه با نخست وزیر جدید لوکزامبورگ در حاشیه اجلاس سران اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پیروزی او در انتخابات اکتبر شگفتی بسیاری را در این کشور کوچک سلطنتی برانگیخت.

زاویه بتل، لیبرال، چهل ساله، شهردار سابق لوکزامبورگ، با سوسیالیستها و سبزها متحد شد و به نوزده سال صدارت ژان کلود یونکر پایان داده و نخست وزیر لوکزامبورگ شد.

اودری تیلو، خبرنگار یورونیوز در بروکسل با این این فرد تازه راه یافته به صحنه سیاسی اروپا به گفتگو نشسته است، سیاستمداری که از هم اکنون بدون تعارف مواضع خود را بیان می کند.

یورونیوز: زاویه بتل، این اولین حضور شما در اجلاس سران اتحادیه اروپا بود. من اولین سوالم را که ممکن است کمی ناراحت کننده باشد مطرح می کنم. آیا سایه ژان کلود یونکر، کسی که قبل از شما نخست وزیر لوکزامبورگ بود، بر سیاستهای اروپا کمی زیاد از حد سنگین نبود؟

زاویه بتل: نه قطعا او تاثیر خود را بر اتحادیه اروپا گذاشته. همکاران من هم می پرسیدند که پس از او شورا چگونه عمل خواهد کرد. خوب اکنون هم باید به یک فرد جدید عادت کنند. البته باید بگویم که استقبال آنها از من بسیار بسیار گرم بود. این مردم لوکزامبورگ بودند که با انتخاب حزب اکثریت در پارلمان، به من امکان دادند که من امروز در میان همکارانم حاضر باشم.

یورونیوز: آیا شما می خواهید خود را در صحنه اروپا از او جدا کنید و متفاوت نشان دهید؟

زاویه بتل: مسئله این نیست که بخواهم خودم را متفاوت نشان دهم. هر کس سبک کار خود را دارد. من می خواهم کارم را با یک روحیه دوستانه و نزدیک به اروپا با همکارانم ادامه دهم نه این که بخواهم با تقابل به دنبال راه حل برای مشکلات باشم. من همچنین خواهان احترام هستم چون اذعان می کنم که نخست وزیر بزرگترین کشور اروپا نیستم.

یورونیوز: از همان ابتدای این اجلاس، همتایان اروپایی شما، شما را تحت فشار گذاشتند که لوکزامبورگ مانع تصویب لایحه مقابله با فرار مالیاتی نشود. آیا شما همچنان بر موضع کشورتان اصرار می ورزید؟

زاویه بتل: در این مورد فقط لوکزامبورگ نیست. اتریش و لوکزامبورگ موضع واحدی در این زمینه دارند. ما گفتیم به شرطی حاضریم قانون اعلام اطلاعات حسابهای بانکی مشتریانمان را اجرا کنیم که با پنج کشور دیگری که عضو اتحادیه اروپا نیستند از جمله سوئیس مذاکره شود. اما این کار نشد. ما و اتریشیها از این که دائم به کشورهای ما همانند کشورهایی نگاه می شود که می خواهند به فرارکنندگان از مالیات پناه بدهند خسته شده ایم.

ما بیش از شصت معاهده با کشورهای دیگر امضا کرده ایم و از اول ژانویه سال 2015، تبادل اتوماتیک اطلاعات را آغاز خواهیم کرد. باید از این مواضع کلیشه ای که هدفش خدشه وارد کردن به چهره لوکزامبورگ هست دست برداشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟