چگونه می توان شهروندان را به شرکت در انتخابات تشویق کرد؟

چگونه می توان شهروندان را به شرکت در انتخابات تشویق کرد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ماه مه آینده، ۲۸ کشور اتحادیه اروپا اعضای جدید پارلمان را انتخاب خواهند کرد، ولی این انتخابات در فضای بحران اقتصادی انجام می شود و بسیاری از ناظران معتقدند که میزان عدم مشارکت در رای گیری به بالاترین حد خواهد رسید و حزب های پوپولیست و ضد اروپایی به موفقیت دست پیدا خواهند کرد.

تعداد شرکت کنندگان از اولین انتخابات اروپایی تاکنون همواره رو به کاهش بوده است. در سال ۲۰۰۹ میلادی و هنگام آخرین انتخابات، میزان عدم مشارکت در انتخابات در اتحادیه اروپا بطور میانگین ۵۷ درصد بود.

اسپانیایی ها قبلا بسیار دوستدار اروپا بودند ولی اسپانیا یکی از کشورهایی است که نرخ بیکاری در آن بسیار بالا است و تاثیر منفی بحران اقتصادی بر آن بیش از سایر کشورها بوده است. بنابر نظرسنجی ها، اعتماد اسپانیایی ها به اروپا طی سال های اخیر بسیار کاهش یافته است.

سه سال پیش، در «پوئرتا دل سور» یک جنبش اجتماعی بوجود آمد که موسوم به «جنبش پانزدهم مه» و خاطرنشان کننده روز تشکیل شدن آن است. صدها هزار نفر دور هم گرد آمده اند تا بتوانند جامعه را تغییر دهند.

گیرموی ۲۵ ساله نیز در جمع آنها بود. او تصمیم گرفته است در انتخابات اروپا زیر پرچم «اکوئو»، یک حزب جدید شرکت کند. او می گوید: «من در حال ضبط یک ویدیوی تبلیغاتی برای نامزدی ام در انتخابات مقدماتی حزب «اکوئو» هستم. این حزب طرفدار محیط زیست اسپانیا است. بسیاری، مانند من در تظاهرات خیابانی و جنبش های شهروندی شرکت کرده ایم و سپس وارد احزاب شدیم. تصمیمات در نهادها اتخاذ می شوند. و اگر ما وارد این نهادها نشویم، تصمیم ها بدون ما اتخاذ خواهند شد.»

گروه «دموکراسی واقعی، اکنون»، مردم را دعوت به تظاهرات موسوم به «خشمگین ها» کرد. کیک کاستلو، سخنگوی این گروه می گوید: «متاسفانه در اسپانیا، از انتخابات اروپا برای تنبیه دولت های حاکم استفاده می کنند. با وجود این، معتقدیم که این انتخابات در زندگی ما بسیار مهم است. بسیاری از قوانینی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم در سطح اروپایی اتخاذ می شوند. بنابراین سعی می کنیم مردم را تشویق کنیم و به آنها بقبولانیم که انتخابات اروپا مهم است.»

نقش و قدرت نمایندگان پارلمان اروپا چیست؟ قوانین اروپایی چگونه اتخاذ می شوند؟ برای تشویق رای دهندگان در شرکت در انتخابات، باید اهمیت آن توضیح داده شود.

سردر آوردن از پیچ و خم های عملکرد نهادهای اروپایی چندان هم آسان نیست. احزاب سیاسی با هدف ایجاد شفافیت بیشتر، برای اولین بار، نامزد خود را برای پست ریاست کمیسیون اروپا معرفی خواهند کرد.

در واقع، بنابه پیمان لیسبون، رهبران اتحادیه باید برای منصوب کردن رییس کمیسیون، نتایج انتخابات اروپا را در نظر بگیرند. این پیمان به نمایندگان پارلمان قدرت بیشتری اعطا می کند.

ایگناسیو سامپر، رییس دفتر پارلمان اروپا در مادرید می گوید: «ما توانستیم این انتخابات را بیش از پیش سیاسی کنیم. بنحوی که اگر پارلمان اکثریت راست میانه یا چپ میانه داشت، رییس کمیسیون نیز باید راست میانه یا چپ میانه باشد و این کاملا جدید است. به مدت طولانی، به شهروندان گفتیم: به پارلمان اروپا رای دهید. من هیچ کشوری را نمی شناسم که می گوید به مجلس رای دهید. خیر، مردم به نامزدان رای می دهند.»

تشویق جوانان اسپانیایی به بحث در مورد اروپا و شرکت در رای گیری، هدف یک گروه دیگر از جوانان است. آنان پروژه « کن کوپیا اروپا» را ایجاد کرده اند و جلساتی در دانشگاه ها و کافه ها برگزار می کنند.

آدریانان مالدونادو، دانشجو، عضو پروژه «کن کوپیا اروپا» می گوید: «ما در جامعه اروپایی متولد شده ایم و بسیار مهم است دیدی داشته باشیم که مورد نیاز اروپا است، اصلاحاتی که اروپا محتاج آنهاست. هدف پروژه ما پر کردن ذهن مردم نیست و به هیچ حزبی وابسته نیستیم. هدف ما این است که از آنچه در اروپا اتفاق می افتد و اهمیت اروپا آگاه باشیم و سپس هر کس ایده خود را بپروراند.»

رای دهندگان سهم خود را با شرکت در انتخابات انجام می دهند ولی زنده نگه داشتن بحث و گفتگوی اروپایی به سیاستمداران اروپایی بستگی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حفاظت از حریم خصوصی در عصر دیجیتال

تدابیر جدید برای جلب رضایت خریداران اروپایی

نگرشی بدیع برای مقابله با مسئله قلدری در مدارس دانمارک