ترسیم چشم اندازی جدید برای قدرت های نوظهور اقتصادی در داووس

ترسیم چشم اندازی جدید برای قدرت های نوظهور اقتصادی در داووس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بلوک اقتصادی کشورهای «بریکس»، بعنوان مظهر «پیشتازی در رشد اقتصادی» در سال 2013 سالی پرفراز و نشیب را تجربه کردند. آنطور که از قرائن برمی آید امسال هم این دسته از «قدرتهای نوظهور اقتصادی»، چالش های زیادی پیش رو خواهند داشت.

به اعتقاد برخی از حاضران در داووس، بلوک اقتصادی مکزیک، اندونزی، نیجریه و ترکیه، موسوم به «مینت»، شاید بتواند گوی سبقت را از آنها برباید.

با این حال، جیو مین، قائم مقام صندوق بین المللی پول هر دو گروه را دارای نقطه ضعف های اساسی می داند.
او می گوید: «کشورهای با کمبود نقدینگی به سرمایه های خارجی وابستگی زیادی دارند و کشورهایی که نرخ تورم در آنها بالاست شاهد رشد سریع و بی پشتوانه بازارهایشان هستند. برای این کشورها استفاده از این فرصت برای اعمال اصلاحات ساختاری، بازسازی جو مالی و سخت تر کردن سیاستهای پولی شان، اهمیت زیادی دارد.»

هرچند پیش بینی می شود اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی، درکل سالی پررونق را تجربه کند، درمورد اینکه کدام دسته از قدرت های نوظهور اقتصادی گوی سبقت را از دیگری می رباید، اجماع نظری وجود ندارد.

خودروسازی صنعتی است که از آن بعنوان یکی از شاخص های اصلی ارزیابی سلامت اقتصاد جهانی یاد می شود. چرا که عموما با بهبود شرایط، مردم بسمت خرید خودرو می روند. در این باره با کارلوس گوسن، چهره مشهور خودروسازی و مدیرعامل و رییس ائتلاف رنو- نیسان گفتگو می کنیم .

یورونیوز: با تشکر از اینکه دعوت ما را قبول کردید. حالا که دامنه امپراتوری شما به سراسر دنیا توسعه پیدا کرده، فکر می کنید در سال 2014 چه مناطقی از نظر بازار خودرو، بیشترین رشد را داشته باشند؟

کارلوس گوسن: «بدون شک، چین.»

یورونیوز: ولی شما در سال 2016 وارد بازار چین می شوید. از این تاخیر متاسف نیستید؟

کارلوس گوسن: «ما همین الان هم در بازار چین حضور داریم. همانطور که می دانید نیسان با در اختیار داشتن حدود هفت درصد سهام بازار، درحال حاضر بزرگترین خودروساز ژاپنی در چین است و رنو هم که اعلام کرده وارد این بازار خواهد شد. آشنایی زیادی به این بازار داریم و نسبت به چشم انداز آن خوشبین هستیم. در مورد رنو، تولید خودرو از سال 2016 آغاز خواهد شد و به نظر ما رنو در گام اول، ظرفیت تصاحب حداقل سه و نیم درصد بازار خودرو در چین را دارد. برای این می گویم سه و نیم درصد، چون این درصدی است که ما در سطح دنیا، برای رنو در نظر گرفته ایم.»

یورونیوز: نگران کاهش آهنگ رشد در چین نیستید؟

کارلوس گوسن: «نه خیلی. حداقل به نظرم در سال 2014 چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. طی ده سال گذشته مردم دائم نگران وضعیت چین بوده اند و گفته اند «نکند امسال آهنگ رشد چین کم شود»، اتفاقی که هرگز نیفتاده است. از نظر من ظرفیت بازار چین هنوز خیلی بالاست. نود درصد افرادی که در این کشور در سال 2013، خودرو خریدند، برای اولین بار در زندگی شان بود که صاحب خودرو می شدند و این یعنی این افراد بازار را تغذیه کردند.»

*یورونیوز: فکر می کنید چین در گروه بندی خاص خودش قرار داشته باشد؟ برای اینکه ما درباره اقتصادی عمل کردن، حرف می زنیم ولی بنظر
می رسد چین از این مرحله فاصله داشته باشد.*

کارلوس گوسن: «رشد اقتصادی چین از میانگین رشد کشورهای «بریکس» خیلی بالاتر است و در واقع بالاترین رشد را دارد. به نظر من از حیث سرمایه گذاری در زیر ساختها و سرمایه گذاری در آموزش، که بازوهای قدرت رشد اقتصادی محسوب می شوند، کار چینی ها عالی بوده است. روسیه، برزیل و هند هم
با هدف رسیدن به سطح رشد مورد نیاز یا همان سطحی که ظرفیت رسیدن به آن را داشته اند، در حال تقویت همین سیاست هستند.»

یورونیوز: درباره گروه «مینت» متشکل از مکزیک، اندونزی، نیجریه و ترکیه شنیده ایم. رابطه رنو- نیسان با آنها چگونه است؟

کارلوس گوسن: «در راه است. می دانید که نیسان در مکزیک، شماره یک خودروسازی است. رنو هم آنجا فروش دارد. رنو در ترکیه که یکی از بزرگترین بازارهای خودروست، فروش بالایی دارد. سرمایه گذاری مشترکی هم با چینی ها در هند در دستور کار داریم تا سالیانه چهارصد هزار خودرو تولید کنیم. به آفریقا هم علاقمندیم. در واقع کشوری دیگر وجود ندارد که خواهان حضور ما نباشد. کشورهای زیادی را به ویژه در آفریقا مد نظر داریم که برای صنعت خودرو مناسبند.»

یورونیوز: و اما درباره اروپا نظرتان چیست؟

کارلوس گوسن: «اروپا بعد از پنج سال و با یک نزول بیست و پنج درصدی، دوباره برگشته است. امسال برای نخستین بار تخمین های ما در مورد اروپا مثبت شده است. البته رشد یک درصدی بعد از یک سقوط بیست و پنج درصدی زیاد نیست ولی به هر حال دیدن انعطاف در بازار اروپا نکته مثبتی است. معتقدم اروپا به لطف از سرگرفته شدن اعتماد مشتریان، به روند صعودی خود البته با آهنگ کند، ادامه خواهد داد. لذا به چشم انداز بازار اروپا خوشبینم ولی هیچ چیز سریع اتفاق نخواهد افتاد و حداقل طی دو سه سال آینده، تغییرات چشمگیر نخواهند بود.»

یورونیوز: و دست آخر، چه پیش بینی ای برای سال 2014 دارید؟ بیشتر باید منتظر چه چیزی باشیم؟

آگهی

کارلوس گوسن: «به نظرم امسال، سال «احیای اقتصادی» خواهد بود. احیای اقتصادی در اروپا، در ژاپن و در برخی از قدرتهای نوظهور اقتصادی مانند برزیل، روسیه و هند که بازار خودروی خوبی در سال 2013 نداشتند. همچنین احیای اقتصادی در آمریکا نیز با هدف رسیدن به سطحی که بازارخودرو قبل از 2013 داشت، ادامه دارد. اینگونه است که
مایلم سال جاری را توصیف کنم.»

کارلوس گوسن، همواره بدلیل مهارت در مدیریت، مورد تحسین تولید کنندگان خودرو بوده است. بعد از گفتگو با این مدیر موفق، ببینیم نظر شرکت کنندگان و هیات های نمایندگی حاضر در داووس در مورد صفات یک مدیر موفق چیست؟

یکی از شرکت کنندگان می گوید:««توانایی در همکاری» برای اینکه شرایط بسرعت تغییر می کند.»

دیگری می گوید: ««ارائه یک دیدگاه کلی»، درست است که برای مردم حال ضرورت دارد اما آینده هم مهم است.»

یک شرکت کننده دیگر می گوید: ««شناخت و درک فرهنگی»، برای اینکه دنیای فردا از لحاظ رابطه با فرهنگ های متفاوت و ادغام آنها اهمیت زیادی دارد.»

آگهی

یوری مارینو، مدیرعامل موقت موسسه مشاوره ای و تحقیقاتی «هایدریک اند استراگلز» ، «داشتن دید جهانی» را برگ برنده رهبران موفق فردا می داند.

او در این باره به خبرنگار یورونیوز می گوید: «برای ما روشن است که «شهروند جهانی» بودن و همچنین قدرت فعالیت موثردرهمه سطوح یک سازمان چند فرهنگی، از جمله صفاتی کلیدی یک رهبر موفق است.»

نشست سالانه داووس فرصتی یگانه است برای تبادل نظر بین بزرگان دنیای اقتصاد و همچنان مدیرانی که می خواهند راه آنها را در پیش بگیرند.

در برنامه ویژه بعدی برای یادآوری امتیازات ثروتمندان و قدرتمندان به نقش سازمانهای بشردوستانه در داووس و تاثیر مثبتی که این نهادها می توانند بر بهبود وضعیت دنیا بگذارند، می پردازیم.

در این فاصله می توانید برنامه های ویژه مجمع جهانی اقتصاد را از روی سایت یورونیوز دنبال کنید.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجمع جهانی اقتصاد: چهارمین انقلاب صنعتی

شیوع ویروس ابولا و اثرات اقتصادی آن یکی از موضوعات همایش اقتصادی داوس

بدبینی شرکت کنندگان در همایش اقتصادی داوس نسبت به اوضاع اقتصادی روسیه