تاکید حسن روحانی بر تعامل با جهان در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز

تاکید حسن روحانی بر تعامل با جهان در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متن کامل مصاحبه

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در حالی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس شرکت می کند که بیش از پنج ماه از شروع دوران چهار ساله ریاست جمهوری اش می گذرد. وی با وعده تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی مردم و تفاهم و تعامل در صحنه بین المللی انتخاب شد.

آقای روحانی در حالی به داووس آمده است که در مورد برنامه هسته ای ایران به یک توافق مهم، هر چند موقت، با قدرت های جهانی دست یافت و بدین ترتیب راه را برای برداشتن بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران هموار کرد.

در حاشیه این اجلاس ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز با حسن روحانی گفتگویی کرده است:

یورونیوز: رییس جمهور، از اینکه در برنامه ما شرکت می کنید، بسیار متشکریم. سفر شما به داووس، تاریخی است. این نخستین سفر شما به اروپا در مقام ریاست جمهوری است. این نخستین حضور یک رییس جمهوری ایران در مجمع جهانی اقتصاد طی ده سال گذشته است. شما که پس از سالها عدم اعتماد به اینجا آمده اید، در ملاقاتهای خود با رهبران جهانی در عرصه تجارت و سیاست، به آنها چه می گویید؟

حسن روحانی: من هم از جنابعالی و شبکه تلویزیونی شما برای این فرصت متشکرم . داووس یک اجلاس بسیار مهمی است. این اجلاس به معنای اجلاس اروپایی نیست. این یک اجلاس یک اجلاس جهانی است که از آسیا از اروپا از سایر قاره ها همه حضور دارند و شرکت می کنند و مهم اینست که در این اجلاس نظرات مختلف، دیدگاههای مختلف بویژه در زمینه اقتصادی مطرح می شود و این دیدگاهها می تواند نظرات را به هم نزدیکتر بکند.

من به این اجلاس آمده ام تا شرایط جدید ایران و موقعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بعد از انتخابات اخیر را برای شرکت کنندگان در این مجمع جهانی اقتصاد توضیح بدهم و تشریح بکنم و چشم انداز آینده ایران را بتوانم بیان بکنم تا همه بدانند که در شرایط فعلی ایران، زمینه بسیار مناسب برای فعالیتهای اقتصادی وجود دارد و ایران آماده میزبانی و پذیرایی از همه کارآفرینان و شرکتهای بزرگ اقتصادی است.

یورونیوز: در عین حال که اجلاس داووس در حال برگزاریست، مذاکرات بسیار فشرده ای باز هم در سوییس در مورد آینده سوریه جریان دارد. دعوت از ایران برای شرکت در آن مذاکرات لغو شد. واکنش شما به آن چه بود؟

حسن روحانی: ما اولا نسبت به سوریه هر اقدامی که بتوانیم برای جلوگیری از خونریزی و راحتی مردم سوریه انجام بدهیم، وظیفه انسانی خود می دانیم. ثبات در منطقه برای ما بسیار مهم است.

جنگ داخلی در سوریه چیزی نیست که قابل تحمل باشد اما نسبت به دعوت، ما در هر جمعی که بخواهد به مردم سوریه کمک کند آمادگی حضور داریم. من متاسفم از آنچه پیش آمد نه برای خودمان و یا ایران، متاسفم برای سازمان ملل متحد، برای دبیرخانه این سازمان بدلیل اینکه اعتبار این دبیرخانه لطمه خورد از این نظر ما نگرانیم. اما در عین حال ما هر کمکی که بتوانیم به مردم سوریه بکنیم اینرا وظیفه خود می دانیم.

یورونیوز: می دانیم که نقش حکومت سوریه، بیشتر و بیشتر در زمینه موارد جدی نقض حقوق بشر مطرح می شود. آیا مرحله ای می رسد که ایران بخواهد خود را نسبت به مسئله حمایت از بشار اسد و رژیم او به زیر سئوال ببرد؟

حسن روحانی: بحث بشار اسد مطرح نیست. امروز آنچه در سوریه مطرح است، حضور همه گروههای تروریستی خطرناک در این کشور است. این خطر برای کل منطقه است. این خطر حتی برای آنهایی است امروز مشغول حمایت از این گروههای تروریستی هستند.

آنچه در سوریه مهم است، بحث بشار اسد نیست، بحث جنگ داخلی است. ما همه باید تلاش کنیم تروریسم را منزوی کنیم. ما همه باید تلاش کنیم جنگ داخلی سوریه را متوقف کنیم. آینده سوریه در اختیار مردم سوریه است. هر نظری که اکثریت مردم سوریه داشته باشند، برای ما قابل احترام است. هیچ مقام و یا هیچ دولت خارجی نمی تواند و نباید برای مردم سوریه تصمیم بگیرد.همه باید به مردم سوریه کمک کنند. همه باید شرایط مناسبی را فراهم کنند تا مردم سوریه بتوانند براحتی رای و نظرشان را نسبت به آینده کشورشان اعلام کنند.

یورونیوز: از زمان رسیدن شما به قدرت، تغییرات زیادی در ایران صورت گرفته است. بدلیل آغاز توافق بر سر برنامه هسته ای شما، پل های ارتباطی از نو برقرار می شود. آیا می توانید برای من تصویری را از ایرانی که دوست دارید ده سال دیگر ببینید، ترسیم کنید؟

حسن روحانی: اولا من می خواهم بگویم تغییری که امروز در ایران احساس می شود، تغییری نیست که این دولت بوجود آورده باشد این دولت در فضای تغییری که ملت بوجود آوردند شروع به کار کرده است.انتخابات اخیر فضای جدیدی را بوجود آورد، دریچه ای را برای تعامل با دنیا باز کرد. این فرصت البته فرصتی است که همه باید آنرا غنیمت بشمارند و از این فرصتی که ملت ایران بوجود آورده، باید استفاده کنند.

من خوشحالم که در طول پنج ماه گذشته با تلاش این دولت و کشورهایی که طرف مذاکره بودند، شرایطی فراهم شد که اولین گام موفق را ما برداشتیم. ما به تعهداتمان نسبت به توافق ژنو متعهد هستیم تا زمانی که طرف مقابل ما به تعهداتش پایبند باشد.

ما کاملا آماده هستیم تا قدمهای نهایی را در زمینه برنامه هسته ای برداریم. شرایط امروز ایران شرایطی است که زمینه را برای تعامل بیشتر هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای جهان فراهم کرده است.

ما با اروپا یک روابط سنتی و تاریخی بسیار مهی داشتیم. امروز زمینه آماده است تا به آن روابط تاریخی برگردیم.

آنچه انجام گرفت در سالهای گذشته بنام تحریم، آنهم تحریم غیرقانونی به ضرر همه بود و این راهی بود که راه بن بست بود. همه متوجه شدند که این راه، راه نادرستی است. راه اصلی، راه مذاکره بود و این راه را دو طرف بخوبی برگزیدند و انتخاب کردند.

من فکر می کنم آینده ایران آینده بسیار روشنی است. ایران از نظر موقعیت استراتژیک، یک موقعیت ویژه ای دارد. از لحاظ منابع و معادن، شرایط خاص و ویژه ای دارد و از لحاظ توسعه انسانی، دارای افرادی است که دارای تحصیلات عالی هستند. شما می دانید که امروز در ایران چهار و نیم میلیون دانشجو در دانشگاهها مشغول تحصیل هستند بنابر این فضای ایران کاملا برای یک تعامل سازنده با کشورهای دیگر و از جمله اروپا کاملا آماده است.

من امیدوارم هم ما و هم اروپا و هم کشورهای دیگر از این فرصت بتوانند استفاده کنند. استفاده از این فرصت به نفع دو طرف و به نفع ملتهای دو طرف خواهد بود. هم به نفع اروپا و هم به نفع ایران و هم به نفع سایر کشورهایی که برای یک تعامل سازنده آماده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند