کاستن از میزان آلودگی هوا، راهی برای افزایش توان رقابت میان شرکتها

کاستن از میزان آلودگی هوا، راهی برای افزایش توان رقابت میان شرکتها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاهش مصرف انرژی، بویژه مصرف انرژی در حمل و نقل، هدف ۸۰ درصد شرکتهای تجاری در اروپاست. بسیاری از این شرکتها این چالش را پذیرفته اند. در نتیجه، از آلودگی هوا کاسته شده و توان رقابت این شرکتها افزایش یافته است.

یکی از تعهدات اساسی شرکت موسوم به EAE، بزرگ ترین و قدیمی ترین شرکت توزیع پوستر و بروشور در اسکاتلند، حفظ محیط زیست است.

برای نمونه بیشتر خودروهای حمل و نقل این شرکت، با سوخت بیودیزل، یعنی دیزلی که از منابع زیستی به دست آمده است، کار می کنند. طی سال گذشته نمایندگان پروژه اروپاییِ موسوم به «اِکوستارز» از این شرکت بازدید کرده و با مسئولان آن به مشاوره نشسته اند. در نتیجه عملکرد این شرکت از نظر مصرف انرژی به میزان قابل ملاحظه ای بهتر شده است.

گلن بِنت، مدیر عامل این شرکت می گوید: «از سال ۲۰۰۵ تاکنون تولید گازهای کربنی را ۷۰ درصد کاهش داده ایم. به کمک طرح اکواستارز توانسته ایم مقدار کربنی را که خودروها هر سال وارد جو می کنند، به میزان ۴۰ تُن کاهش دهیم.»

تعهد به کاهش مصرف انرژی، این شرکت را از مزایای زیست محیطی متعددی برخوردار می کند و به دلیل این مزایا، شرکت معیارهای لازم را برای انعقاد قراردادهای دولتی داراست. قرارداد مهم دیگری نیز با ادارت دولتی اسکاتلند بسته شده است.

گلن بنت می افزاید:«این قرارداد به ارزش سالانه ۳۵۰ هزار پوند به مدت سه سال است و به ما امکان داده ۲ شغل تمام وقت جدید خلق کنیم و طی ۱۲ ماه میزان فروشمان ۱۴ درصد افزایش یافته است.»

پروژه اکواستارز در سال ۲۰۰۹ در جنوب یورکشایر در بریتانیا آغاز شد و از آن زمان ۱۷ بار در ۷ کشور اروپایی تکرار شده است. از ۴۰۰ شرکت حمل ونقل بازدید و به آنها درباره بازدهی مصرف انرژی مشاوره رایگان ارائه شد. این اقدام باعث صرفه جویی مصرف انرژی بیش از ۴۰ هزار خودرو شده است. جیم شاپل، یکی از مسئولان این شرکت اسکاتلندی می گوید:«خودروها را کنترل می کنیم و وضعیتشان را از نظر آلودگی زیست محیطی بررسی می کنیم، همچنین از نظر مدیریت سوخت، آموزش رانندگانشان، سیستم های پشتیبانی و هر عملکرد دیگری که بر آلودگی محیط زیست تأثیر داشته باشد، آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.»

برنامه اکواستارز در چارچوب برنامه مصرف هوشمندانه انرژی اروپا قرار دارد و بودجه آن از طریق همین برنامه تأمین می شود.

جیم شاپل در مورد مزایای این پروژه می گوید: «در برخی موارد، شرکت ها ۳۰ درصد در مصرف سوخت برای حمل ونقل صرفه جویی کرده اند. اما صرفه جویی به میزان ۵ درصد بیشتر محتمل است و البته تأثیر بر محیط زیست نیز به همین نسبت خواهد بود.»

مدیر عامل شرکت اسکاتلندی می گوید:«از نظر من، یکی از عوامل اصلیِ موفقیت این برنامه مشاوره کارشناسانی است که در اکواستارز هستند. همچنین آینده نگری روشن و بی واهمه، قطعیت، و عزم و اراده و پافشاری از دیگر عوامل موفقیت این برنامه هستند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟