اوباما: اتحاد با اروپا، قویترین اتحادی است که جهان به خود دیده است

اوباما: اتحاد با اروپا، قویترین اتحادی است که جهان به خود دیده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز چهارشنبه، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نطق سالانه خود در کنگره این کشور را ایراد کرد.

جیمز فرانی، گزارشگر یورونیوز در بروکسل با یان لسر، مدیر ارشد امنیت و سیاست خارجه در بنیاد “جرمن مارشال” ایالت متحده آمریکا، درباره این سخنرانی به گفتگو نشسته است.

یورونیوز: سیاست خارجه جایگاه اندکی در این سخنرانی داشت. اهمیت بیشتر به مسائل داخلی داده شد. دلیل این امر چه چیزی است؟

یان لسر: می دانم که مردم کشورهای دیگر به این سخنرانی گوش می دهند و دوست دارند درباره جهان بیشتر بشنوند، اما معمولا در سخنرانی های سالانه به موضوعات داخلی می پردازند. مسائلی همچون بیمه درمانی، اقتصاد و اصلاح قانون مهاجرت. اوباما درباره این موضوعات صحبت کرد. فکر نمی کنم این یک سخنرانی داخلی و جدا از مسائل بین المللی باشد.

یورونیوز: او یک جمله گفت که برای من خیلی جالب است. او گفت “اتحاد ما با اروپا، قویترین اتحادی است که جهان به خود دیده است.” این در حالیست که وی برای ایجاد توازن قوا به طرف آسیا رفت . مشکلات دیگری هم هست، از جمله ماجرای اسنودن.

یان لسر: فکر می کنم این مربوط به اعتماد است. اعتماد باید میان اروپا و آمریکا بازسازی شود. باید همکاری های دوجانبه تقویت شود. فکر می کنم مسئولان به این موضوع اعتقاد دارند. به دلایل مختلف می توان اختلافات را کنار گذاشت. اختلافاتی همچون گوانتانامو و کنترل سازمان امنیت ملی آمریکا “ان اس ای”. باید به منافع مشترک که خیلی هم مهم هستند توجه شود. مسئله فقط مربوط به همکاری های امنیتی و دیپلماتیک نیست، بلکه مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری هم مطرح است.

اگر به ریسک در آسیا نگاه کنیم و چرخش سیاستها، در واقع همه به مسائل نظامی و همکاری های بلند مدت اقتصادی با چین مربوط می شود. این موضوع مهمی برای آمریکا است. خوشبختانه این مشکلات بین اروپا و آمریکا وجود ندارد. فکر می کنم، رئیس جمهور حق داشت مسئله اتحاد میان اروپا و آمریکا را برجسته کند.

یورونیوز: اوباما در ماه مارس برای شرکت در کنفرانس سران اروپا به بروکسل می آید. این سفر چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد؟

یان لسر: مسئله اصلی تجارت و رشد اقتصادی خواهد بود. باید ببینم سیاست های ما در داخل کشور چگونه مسئله نابرابری درآمدها را حل می کند. این مسئله بارها در سخنرانی سالانه تکرار شده است.

به طور حتم درباره ایران و صلح در خاورمیانه صحبت خواهد شد. باید ببینیم برنامه او چه هست. شاید درباره سیاستهای ناتو هم بحث شود. کنفرانس سران ناتو قرار است در فصل پاییز برگزار شود و اعضا خود را برای آن آماده می کنند.

یورونیوز: بنابر این، اروپاییان هزینه های بیشتری در امور نظامی باید داشته باشند. این موضوع جالب و همیشگی همواره مورد بحث است.

یان لسر: همیشه جالب است. فکر می کنم اوباما تلاش خواهد کرد تا این موضوع مورد بحث قرار نگیرد، اما این یک موضوع اصلی برای کنگره و آمریکاست. تلاش می کنند تا اروپا بیشتر در امور نظامی هزینه کند. این پیغام خوشایندی برای اروپا نیست، اما یکی از درخواستهایی است که مطرح خواهد شد، بخصوص در ارتباط با افغانستان.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بررسی سخنان سالانه اوباما: تغییر سیاستهای آمریکا در قبال ایران

اوباما در کنگره، مصمم ظاهر شد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها