مصاحبه با خبرنگار یورونیوز درباره فضای حاکم بر سوچی

مصاحبه با خبرنگار یورونیوز درباره فضای حاکم بر سوچی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتظار ها به سر رسید و مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ روسیه در شهر ساحلی سوچی آغاز شد.

در این مراسم جدا از ورزشکاران ۸۸ کشور جهان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، توماس باخ، رییس کمیته المپیک، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد و رهبران چهل کشور از جمله بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و تاجیکستان نیز حضور دارند.

مراسم افتتاحیه ساعت ۲۰ و ۱۴ دقیقه به وقت محلی برابر با ۱۶ و ۱۴ دقیق به وقت بروکسل آغاز شد و طی آن نزدیک به سه هزار هنرمند به هنرنمایی پرداختند.

المپیک زمستانی سوچی با هزینه ای برابر با ۵۱ میلیارد دلار، گران ترین بازی های تاریخ روسیه به شمار می رود و فرصتی تاریخ برای ولادیمیر پوتین که از هفت سال پیش در انتظارش بوده است.

یورونیوز: همه ما برنامه های آماده سازی مسابقات المپیک زمستانی را دنبال کردیم. هزینه های بی سابقه ای شد. اما احساس عمومی از نتیجه این تلاشها چه بود؟ آیا شما در سوچی حال و هوای جشن را حس می کنید؟ چه ویژگی شما در آن دیدید که قبلا دیده نمی شد؟

دنیس لوکتیه: حال و هوای جشن در همه جای این شهر توسعه یافته دیده می شود. سوچی در واقع مجموعه ای از مناطقی است که در مجاورت دریای سیاه واقع شده و ورزشگاههای آن در داخل پارک المپیک بنا شده اند. نزدیک بودن این ورزشگاهها به یکدیگر از ویژگیهای منحصر به فرد آن است که کنترل و تامین امنیت آن را آسان تر می کند. تمام جشنها هم در اینجا برپا می شود. دیگر ویژگی آن هم این است که نه فقط پلیس بلکه قزاقها هم در اینجا گشت می زنند.

یورونیوز: بخاطر حملات تروریستی اخیر در جنوب روسیه، موضوع امنیت یکی از موضوعاتی بوده که همواره درباره آن بحث شده است. آیا شما تهدیدی را در سوچی حس می کنید؟ به نظر می رسد که این شهر تحت کنترل ویژه هست و آیا این زندگی را برای ساکنان محلی، خبرنگاران و بازدید کنندگان مشکل کرده است؟

دنیس لوکتیه: واقعا فکر می کردم که تدابیر امنیتی شدیدتر و ملموس تر باشد. اما در طول چند روز اخیر تدابیر امنیتی ویژه ای ندیده ایم. گشت زنیهایی بخصوص در مسیر حرکت مشعل المپیک صورت می گیرد و وسائل حمل و نقل عمومی هم کنترل می شود، چون معمولا حملات تروریستی در روسیه از این طریق صورت می گیرد. البته مقامات روسیه به خوبی می دانند که مهمانانی که به اینجا می آیند نباید احساس کنند که در یک منطقه عملیاتی ضد تروریستی هستند زیرا این مانع لذت بردن آنها از شرکت در این مسابقات خواهد شد.

یورونیوز: در پایان هم کمی درباره آب و هوا صحبت کنیم. مسابقات المپیک زمستانی برای اولین بار در یک منطقه معتدل برگزار می شود و این نگرانی وجود دارد که برف کافی نبارد. وضعیت اکنون چگونه است؟

دنیس لوکتیه: درست است، اینجا از زمستانهای سرد معروف روسیه خبری نیست. سوچی در واقع یک تفریح گاه کناردریایی است و شهرت آن بیشتر به آب تنی و برونزه شدن در سواحل دریای سیاه است. با این حال مسابقات بدون مشکل خاصی در حال برگزاری است. در کوههایی که پیستهای اسکی در آن قرار دارد، هوا سرد است و ورزشکاران می گویند که کیفیت پیستها عالی است. اما اینجا در پایین دمای هوا در طول روز به 10 تا 12 درجه بالای صفر هم می رسد، آفتاب زیادی هست و گاهی هم گرم می شود. اینجا ورزشگاهها را پوشانده و دمای مناسب هر ورزش را تنظیم کرده اند. برای همین هوای آفتابی سوچی، مشکلی ایجاد نمی کند و بر عکس باعث موفقیت آن هم خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»