آیا بوسنی شاهد بهاری زودرس است؟

آیا بوسنی شاهد بهاری زودرس است؟
نگارش از Hans von der Brelie
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعتراض ها در مورد بیکاری، سوء استفاده از قدرت و سکون سیاسی، تاکنون چهار دولت منطقه ای را در بوسنی هرزگوین سرنگون کرده است. این اعتراضات که از شهر توزلا شروع شد، هنوز ادامه دارد.

اوایل ماه فوریه، ساختمان های دولتی در سارایوو، زنیتسا و توزلا آتش زده شدند. این بدترین خشونت پس از پایان جنگ استقلال بوسنی در سال ۱۹۹۵ میلادی است. حتی پس از برخوردهای خشن پلیس با معترضان، تظاهرات ادامه دارد. اینبار، مردم در اقصی نقاط کشور در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت می کنند.

جمعیت بوسنی چهارمیلیون نفر است و طبق آمار مختلف، اعم از دولتی و غیردولتی، ۲۵ تا ۴۵ درصد جمعیت فعال، هیچگونه قرارداد کاری ندارد. «اقتصاد خاکستری» یا غیررسمی، بر روابط اجتماعی و سیاسی کشور سایه افکنده است.

یکی دیگر از عواقب فساد این است که بوسنی سالانه هشتصد میلیون یورو بعلت مناقصه ها و مزایده های عمومی دستکاری شده، کسری در بودجه دارد. این در حالی است که مخارج و بدهی عمومی در حال افزایش سریع است.

اکثر مردم «قرارداد صلح دیتون» را مورد انتقاد قرار می دهند، قراردادی که باعث پایان جنگ شد ولی قدرت را بین صرب های ارتدوکس، کروات های کاتولیک و بوسنیایی های مسلمان تقسیم کرد و باعث ایجاد سیستمی کاملا ناکارآمد شد.

از طرف دیگر، شکست در اصلاح قانون اساسی باعث انجماد پیشنهاد بوسنی به پیوستن به اتحادیه اروپا شده است. سیاستمداران محلی، انطباق با شرایط اتحادیه اروپا را نمی پذیرند.

هنوز زود است که این اعتراض ها «بهار بوسنیایی» نامیده شود، ولی اگر تغییری ایجاد نشود، این اعتراض ها به خشونت بسیار منتهی خواهد شد. پیام مسئولان اتحادیه اروپا به رهبران بوسنی واضح است: خود را از فساد پاک کنید و قوم گرایی را کنار بگذارید.

هانس وون در برلی، خبرنگار یورونیز با والنتین اینسکو، نماینده ارشد جامعه بین الملل در بوسنی و هرزگوین گفتگو کرده است. برای دیدن گفتگوی کامل به زبان آلمانی، از لینک زیر استفاده کنید.
Bonus Interview: Valentin Inzko, Hohen Repräsentanten in Bosnien-Herzegowina

گفتگو با پیتر سونسون (به زبان انگلیسی)، رییس هیات اتحادیه اروپا در سارایوو و نماینده ویژه اتحادیه اروپا در بوسنی و هرزگوین.
Bonus interview: Peter Sorensen, Head of the EU Delegation in Sarajevo

گفتگو به زبان انگلیسی با سرکو لاتال، تحلیلگر سیاسی بوسنی و هرزگوین.
Bonus interview: Srecko Latal, political analyst

گفتگو به زبان انگلیسی با امیر دیکیچ، رییس شاخه بوسنیایی سازمان غیر دولتی «شفافیت بین الملل».
Bonus interview: Emir Dikic, ‘Transparency International’

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها