آیا تحریم گاز روسیه، گزینه ای مناسب برای اتحادیه اروپاست

آیا تحریم گاز روسیه، گزینه ای مناسب برای اتحادیه اروپاست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سران اتحادیه اروپا در نشست روز پنجشبه در بروکسل گزینه های احتمالی تحریم روسیه را بررسی خواهند کرد. در این میان سیاستمدارانی، مانند صدر اعظم آلمان با دید تردید به تحریم های سخت اقتصادی فکر می کنند.

مسکو و برلین، هر دو در این معامله تحریم ضرر خواهند کرد. حجم تجارت میان دو کشور هفتاد و شش میلیارد یورو است. سهم آلمان سی و شش میلیارد یورو و سهم روسیه چهل میلیارد یورو است. در مقیاسی بزرگتر حجم تجارت روسیه با اتحادیه اروپا 335 میلیارد یورو است. 213 میلیارد یورو سهم اتحادیه اروپا و 122 میلیارد یورو سهم روسیه از این تجارت است.

در این میان صادرات گاز روسیه نقش مهمی را ایفا می کند. کشورهای اروپایی به گاز روسیه احتیاج دارند، اما میزان آن به یک اندازه نیست. کشورهای حوزه بالتیک و لهستان بیشترین وابستگی را به گاز واردارتی از روسیه دارند.

حال باید دید وابستگی اروپا به گاز روسیه تا چه میزان دست سیاستمدران اروپایی را در برخورد با روسیه خواهد بست.

برای بررسی نقش گاز روسیه در بحران اوکراین با ژودی دمسی، از بنیاد مشاوره کرنگی گفتگو می کنیم. یورونیوز: ژودی دمسی، خوش آمدی به یورونیوز. اجلاس سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه آغار به کار می کند. درباره روسیه، آنگلا مرکل صحبت از تحریم سخت اقتصادی می کند. آیا این صحبتها عملی خواهد شد؟

دمسی: فکر می کنم در مرحله اول تحریم ها صحبت و عمل او، همخوانی داشت. در حال حاضر او چاره ای ندارد جزء ادامه مسیر تحریم. برگشت از این مسیر یعنی نادیده گرفتن حس اتحاد و همبستگی در اتحادیه اروپا. برای یک بار هم که شده، آنها در حال تجدید نظر در روابط با روسیه هستند. این جدید است.

یورونیوز: شما می گوید روابط روسیه و آلمان در حال یک تغییر اساسی است. آلمان همیشه سیاست مثبتی نسبت به روسیه داشته، این در حال تغییر است؟

دمسی: مرکل وقتی قدرت را در سال 2005 گرفت، دیدگاه سختی نسبت به روسیه داشت، اما بعد مسائل دیگری در اولویت قرار گرفت. فکر می کنم در این دو سالی که پوتین به کاخ ریاست جمهوری برگشته، مرکل متوجه شده که روابط دو کشور در حال خراب شدن است. او درباره این مسئله صحبت کرده است. بحران اوکراین و اشغال کریمه توسط روسیه بیش از حد بود. روسیه بیش از حد به رابطه اش با آلمان ضربه زد. در حال مشاهده یک تغییر اساسی در روابط روسیه و آلمان هستیم. در حقیقت، پوتین ریسک از دست دادن متحد اصلی خود در اتحادیه اروپا را پذیرفته است.

یورونیوز: چه تحریمهای می تواند مدنظر باشد؟ صحبت از لغو قراردادهای گازی است. آیا امکان انجام این کار هست؟ آیا این منطقی است؟

دمسی: اول از همه، آیا لغو قرار دادهای بلند مدت گازی قانونی است؟ اشغال یک کشور هم قانونی نیست. قبل از رفتن به مسیر لغو قراردادهای گازی باید مطمئن شد جایگزین مناسبی برای آن هست و دخیره کافی هم در اختیار دارید. این مسئله، کشورهای شرق اروپا را در بر نمی گیرد، آنها بیش از حد به روسیه وابسته هستند.

این بحران باعث می شود یک بار برای همیشه درباره سیاست انرژی خود فکر کنیم. ارزیابی کنیم چه سیاستی در زمینه انرژی با روسیه در پیش بگیریم. روسیه در این رقابت بر سر انرژی بیشتر از اروپا ضرر می کند. اروپا جایگزینی در نظر بگیرد. زمان اندک است، اما آنها باید به این فکر کنند.

یورونیوز: اگر قراردادها گازی لغو شود، روبل روسیه سقوط می کند. این چه اثری بر روی پوتین و روسیه دارد؟

دمسی: روبل سقوط کرده است. گازپروم در آخرین روزهای بحران اول در اوکراین، دوازده میلیارد از دست داد. این مبلغ زیادی است. مسئله این است که در آینده نزدیک به طبقه متوسط روسیه فشار وارد خواهد شد. اکنون روسیه به گاز مصرفی در داخل کشور رایانه می دهد، این باعث اصراف و ناکارآمدی می شود. به این دلیل که گازپروم احتیاج دارد به اروپا گاز بفروشد. کاهش فروش باعث می شود، پوتین دست به تغییر سیاست انرژی بزند. این برای او مشکل است.

یورونیوز: حالا بهترین می بینم چه نوع تحریم های در روز پنجشنبه و جمعه می تواند بررسی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند