اقتصاد مجارستان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی

اقتصاد مجارستان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تا روز برگزاری انتخابات مجارستان، یورونیوز به بررسی عمده ترین موضوعات مطرح در این کارزار انتخاباتی می پردازد. در این نخستین گزارش، به موضوعات اقتصادی مطرح در مجارستان می پردازیم.

رای دهندگان مجاری روز یکشنبه در رای گیری برای انتخاب نمایندگان پارلمان بر اساس قانون جدید این کشور شرکت خواهند کرد.

هم اکنون یکی از موضوعات مطرح این است که آیا حزب راست «فیدز» که دو سوم کرسی های پارلمان را در اختیار دارد می تواند از این موقعیت برتر خود در پارلمان محافظت کند و یا اینکه مجبور خواهد شد بخشی از قدرت کنونی خود را با احزاب چپگرا این کشور تقسیم کند.

چهار سال پیش، هنگامیکه حزب فیدز به یک پیروزی درخور توجه رسید، حکومت بر این کشور با معیارهای غیرمعمول را آغاز کرد.

اکنون و پس از چهار سال، نتایج سیستهای اقتصادی بحث برانگیز دولت چه بوده است؟ اصلاحات انجام شده در نظام مالیاتی و در سیاستهای رفاه اجتماعی چه تاثیراتی بر کشور داشته و چه کسی از سیاست کاهش هزینه های بخش انرژی و فرصتهای داده شده برای بازپرداخت وام ها سود برده است؟

درآمد پایین و هزینه بالای زندگی در مجارستان

دولت مجارستان در دوران بحران مالی اروپا از اجرای برنامه ریاضتی خودداری و فشار اصلاحات مالی را بر بانک ها متمرکز کرد.

جوانا و شوهرش گابور هر دو کار می کنند، اما به طور معمول تمام درآمدشان تا پایان ماه خرج می شود. با این حال از تخفیف مالیاتی و نیز کاهش ۳۰ درصدی بهای انرژی که اقدام اخیر دولت است برخوردارند. اما آنها فکر می کنند که زندگی آسوده ای ندارند. طی چهار سال گذشته درآمدشان ثابت مانده، در حالی که هزینه زندگی بالا رفته است.

گابورمولنار می گوید: «شغل من تمام وقت است و چون اکنون خانواده چهار نفره ایم، درآمد مان کمتر از هزینه هاست.»

بزرگترین هزینه این خانواده، وام مسکن است که باید برای ۳۵ سال بپردازند. آنها این وام رابه فرانک سوئیس و قبل از آغاز بحران دریافت کردند. یعنی زمانی که فرانک ارزی ضعیف و وام ارزان بود اما اکنون قسط وام تقریبا دو برابر شده است.

جوانا راچ می گوید: «ما ۳۰۰ یورو قسط خانه می دهیم که تقریبا برابر است با سایر مخارجمان. تازه به نسبت دیگران بد نیست، چون بسیاری از مردم نمی توانند هیچ چیز برای خود بخرند. به این ترتیب اقتصاد کشور هم رشدی ندارد.»

ظرف چهار سال گذشته، شمار بازپرداخت وام با ارز خارجی از ۳۴۹ هزار به ۲۳۱ هزار کاهش یافته، به همین خاطر دولت بانک ها را برای کاهش نرخ بهره تحت فشار قرار داده تا مردم بتوانند کل وام خود را بازپرداخت کنند، اما این اقدام نیز تنها برای افراد ثروتمندی که دارای پس اندازند، مفید بوده است.

گزارشگر یورونیوز می گوید: «بنا به داده های اداره کل آمار اتحادیه اروپا، چهار منطقه از هفت منطقه مجارستان، در زمره ۲۰ منطقه فقیر اروپا قرار دارند. شمال مجارستان از آن جمله است که دارای پایین ترین استاندارد زندگی در کشور است.»

در روستای آشوگاجی، تعداد کمی کار جمعی می کنند، آنها پس از سه ماه دریافت ۱۷۰ یورو حقوق بیکاری، باید دوباره مشغول کار شوند. ایشتوان یکی از این کارگران است که نمی داند با ۱۷۰ یورو چگونه می تواند هزینه خانواده اش را تامین کند.

ایشتوان روس کمک هزینه بیکاری را کافی نمی داند و می گوید: «من نیاز به دریافت حداقل ۲۳۰ تا ۲۶۰ یورو در ماه دارم. در مجموع با این پول بیکاری مخارجم به هیچوجه تامین نمی شود.»

در روستایی که در شمال مجارستان واقع است ۱۲۰ نفر زندگی می کنند و تنها ۱۰ نفر شاغلند. جوانان مدتهاست این منطقه را ترک کرده اند.

لاسلو توکاچ، رئیس شورای روستا می گوید: «بزرگترین مشکل در اینجا کمبود زیرساخت ها و همچنین نبود وسائل حمل و نقل عمومی و صنایع است. کشاورزی و دامداری نیز محدود به ماهی گیری است.»

صنعت خودروسازی یکی از بزرگنرین امکانات کارآفرینی در مجارستان است. این واحد های تولیدی در تولید هزاران شغل و رشد تولید ناخالص ملی مجارستان نقش مهمی دارند. اقتصاد این کشور طی چهار سال گذشته از رشد نسبی برخوردار بوده و از سال ۲۰۱۱ کسری بودجه دولت سه درصد کاهش یافته است. با این حال کسری بودجه همچنان بالا و معادل ۷۸ درصد تولید ناخالص ملی است.

آگهی

نگاهی به کارنامه اقتصادی حزب حاکم

در باره عملکرد اقتصادی حزب حاکم فیدز، گابور کوواچ از بخش مجار یورونیوز با آندراس میهالوویتس، خبرنگار اقتصادی در بوداپست گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: آیا می توانید بطور خلاصه مهمترین اهداف دولت مجارستان را در چهار سال گذشته و زمانیکه قدرت را بدست گرفت، بیان کنید؟

آندراس میهالوویتس: اولین و مهمترین هدف آنها کاهش سطح بدهی های عمومی بود و سپس، رشد اقتصادی و سومین هدف نیز کاهش سطح بیکاری در مجارستان بود.

یورونیوز: هنگامیکه دولت قدرت را به دست گرفت قول داد که طی ۱۰ سال یک میلیون شغل ایجاد کند. تا کنون چهار سال از این دوره گذشته، نتیجه چه بوده است؟

آگهی

آندراس میهالوویتس: متاسفانه نتیجه قابل توجهی کسب نشده است و مجارها خوشحال نیستند. بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جوانان برای یافتن شغل به دیگر کشورها مهاجرت کرده اند و شمار زیادی از افراد بیکار نیز بصورت گروهی برای شهرداری ها کار می کنند و دستمزد بسیار کمی دریافت می کنند. اگرچه امارها وضعیت را خوب نشان می دهند اما انچه هست با چشم انداز یک میلیون شغل وعده داده شده بسیار فاصله دارد.

یورونیوز: سرمایه گذاری و کارافرینی یک مسئله کلیدی برای اقتصاد مجارستان است. ایا دولت به موضوع سرمایه گذاری خارجی توجه داشته است؟

آندراس میهالوویتس: میزان سرمایه گذاری در مجارستان بسیار کم است. کسب و کارهای کوچک به سرمایه گذاری نمی پردازند زیرا فعالیت انها توسط مالیاتها و وام ها محدود شده است. شرکت های چند ملیتی بزرگ نیز سرمایه گذاری نمی کنند زیرا نسبت به قوانین موجود معترضند. طی چهار سال گذشته بر مالیات بخش های اقتصادی داخلی افزوده است و در دو سال اخیر نیز میزان سرمایه گذاری ها تقریبا به صفر رسیده است.

یورونیوز: هم اکنون مجارستان چه جایگاهی در میان کشورهای منطقه دارد؟

آندراس میهالوویتس: مجارستان تا دو سال پیش، به این موضوع افتخار می کرد که می تواند با جذب سرمایه ها و کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی به رهبری اقتصادی در منطقه بپردازد. متاسفانه این موضوع مربوط به گذشته مجارستان است و اگر ما به آمار و ارقام سرمایه گذاری در مجارستان نگاهی بیندازیم، وضعیت نامطلوبی را مشاهده می کنیم که حتی می تواند وخیم تر از این هم بشود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم