انتخاب دوبارۀ ویکتور اوربان به نخست وزیری چه معنایی دارد؟

انتخاب دوبارۀ ویکتور اوربان به نخست وزیری چه معنایی دارد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتخابات پارلمانی مجارستان که روز یکشنبه، هفدهم فروردین برگزار شد، بازگشت مجدد ویکتور اوربان را به قدرت برای چهار سال دیگر فراهم کرد. وی اهمیت این پیروزی را بسیار دانست و در نخستین نطق خود پس از اعلام نتایج، خطاب به هواداران خود گفت این برد، شبیه دیگر پیروزیها نیست.

ویکتور اوربان که دو دوره، با فاصله ای هشت ساله از یکدیگر، نخست وزیر این کشور بود، از سوی مخالفان به تغییر قوانین این کشور بویژه قانون اساسی برای زمینه سازی پیروزی خود در این انتخابات متهم می شود. وی در سال ۲۰۱۲ میلادی، قانون اساسی مجارستان را تغییر داد و به موجب این تغییرات، تعداد نمایندگان پارلمان را از ۳۸۶ نفر به ۱۹۹ نماینده کاهش یافته است.

پیروزی اخیر، و ماندن بر سر قدرت برای ویکتور اوربان، به منزلۀ کارت سبزی برای ادامۀ برنامه ها و سیاست هایی است که تاکنون به اجرا گذاشته شده است. سیاست هایی که در جریان اجرای آن، مشاجرات و تنش های زیادی با اتحادیۀ اروپا بوجود آمد که مهمترین آن بر سر قانون مطبوعات و تغییرات در قانون اساسی ایجاد شد.

وضع مالیات بر بانک های خارجی و شرکت های تولید انرژی نیز سرمایه گذاران خارجی را در دستۀ ناراضی ها از سیاست های ویکتور اوربان قرار داده است.

در مقابل، در داخل کشور، کاهش بهای گاز و برق یکی از دلایل محبوبیت وی نسبت به سران دیگر احزاب در میان مردم است.

با این همه، این محبوبیت نتوانسته آرای وی را نسبت به دورۀ پیشین بالاتر ببرد. وی در انتخابات پارلمان ۲۰۱۰ با بیش از ۵۲ درصد آرا به قدرت رسیده بود در حالیکه در انتخابات اخیر، ۴۴ درصد از رای دهندگان وی را انتخاب کرده اند.

همین امر ممکن است ائتلاف با دیگر احزاب برای کسب دو سوم از نمایندگان پارلمان را با دشواری روبرو کند.

ضمن آنکه، حزب راست افراطی جوبیک، نسبت به دورۀ پیشین آرای بیشتری کسب کرده و با استفاده از ضعف عملکرد دیگر احزاب از جمله حزب سوسیالیست، به نظر می رسد بخوبی توانسته نظر رای دهندگان مردد را جلب کند.

این حزب در سال ۲۰۱۰ تنها هفده درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود در حالیکه در انتخابات اخیر نزدیک به ۲۱ درصد آرا را کسب کرده و فاصلۀ خود را با حزب فیدز کاهش داده است.

ترکیب بندی جدید احزاب در انتخابات پارلمانی مجارستان با توجه به آرای آنها، ممکن است یکپارچگی لازم برای اجرای برنامه ها و تغییرات مورد نظر ویکتور اوربان را با دشواری روبرو کند.

هنوز این اطمینان وجود ندارد که آیا حزب حاکم فیدز در روزهای آینده می تواند اکثریت دو سومی اش را در پارلمان حفظ کند یا خیر. در حال حاضر دو مورد رقابت نزدیک و مقداری از رای هایی که از خارج از کشور می رسند وجود دارد که می تواند در نتایج موثر باشد. علی رغم اینکه نتیجه نهایی چه خواهد بود، مطمئنا فیدز با قانون جدید انتخابات و حداقل دو سوم کرسی های پارلمانی که با ۴۴ درصد آرا بدست آورده، قادر به حفظ موقعیت خود خواهد بود.

در این باره خبرنگار یورونیوز در بوداپست با پیتر کرکو تحلیل گر سیاسی گفتگو کرده است.

یورونیوز: برآورد شما از قانون جدید انتخابات چیست، آیا این قانون کار را برای فیدز آسان خواهد کرد یا سیستم جدید مانند تیغ دو لبه عمل می کند؟

پیتر کرکو: در مجموع می توان گفت که سیستم جدیدانتخاباتی که بوسیله فیدز ایجاد شده برای آنها خیلی خوب کار کرد. آنها با یک اکثریت نسبی توانستند دو سوم یا نزدیک به دو سوم از کل کرسی ها را بدست آورند. فکر نمی کنم که در آینده نزدیک هیچ گونه مشکلی با این سیستم داشته باشند.

یورونیوز: بزرگترین شگفتی این انتخابات آرای ۲۰ درصدی حزب راست افراطی بود، گرچه به نظر می رسد این حزب از این نتیجه راضی نیست. آنها چه انتظاری داشتند؟ آیا به طور بالقوه رای هندگان بیشتری دارند؟

پیتر کرکو: مشاهده این احساس در شورای رهبری این حزب خیلی عجیب بود چرا که ۲۰ درصد یک نتیجه خیلی خوب برای آنهاست، یعنی ۴ درصد بیشتر از آنچیزی که قبلا کسب کرده اند. این بهترین نتیجه ای است که آنها تاکنون داشته اند. این نتیجه می تواند در بسیج هوادرانشان برای انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه به آنها کمک کند. بنابراین انتظار من این است که آنها نتیجه بهتری بدست آورند. آنها می توانند یک نتیجه
۲۵ درصدی را کسب کنند.

یورونیوز: ویکتور اوربان در سخنرانی پیروزی اش گفت که مجارستانی رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده اند اما آنها به یک دولت ملی قدرتمند نیاز دارند. منظور او از این گفته چیست؟ آیا این آغاز مبارزات انتخاباتی برای پارلمان اروپاست؟

پیتر کرکو: بله. این دقیقا به معنای آغاز این مبارزه انتخاباتی است. باید به خاطر داشته باشید که فیدز حزبی است که با شک و تردید با اروپا روبرو می شود و انتقادات زیادی به اتحادیه اروپا دارد اما آنها می خواهند در این اتحادیه بمانند. در طرف دیگر حزب راست افراطی است که مدتهاست خواستار ترک این اتحادیه است هر چند آنها لفاظی هایشان را کمی تغییر داده اند چرا که اکثریت هواداران جدید شان از جدایی کامل از اتحادیه پشتیبانی نمی کنند.

آگهی

یورونیوز: چه انتظار می توان از چهار سال آینده داشت؟ نتیجه انتخابات بازخورد قدرتمندی برای ویکتور اوربان داشت که سیاست های اقتصادی غیرمتعارفی را دنبال می کند. فکر می کنید که دولت امکان بیشتری برای کاهش بیشتر هزینه انرژی و مالیات های اضافی برای شرکت هایی چند ملیتی را دارد؟

پیتر کرکو: بزرگترین مشکل دولت این است که بعد از کاهش عامه پسندانه هزینه انرژی، انتظارات واقعا بالاست و آنها نمی توانند پاسخگوی این انتظارات باشند. مهمترین پرسش این است که آیا سیاست اقتصادی غیر اصولی اوربان، بعد از چهار سال تصمیمات آنی و شرایط نا امن از نظر قانونی و مالیات های بسیار بالا برای بانک ها و شرکت های چند ملیتی، سرمایه گذاری را افزایش می دهد؟ به نظر من آنها باید انتظار رکود اقتصادی را در سالهای آینده داشته باشند و این شرایط ایده آلی برای حفظ محبوبیت نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم