چگونه می توان صدف ها را درمقابل ویروس مقاومتر کرد

چگونه می توان صدف ها را درمقابل ویروس مقاومتر کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدف ها در حال محو شدن از اروپا هستند. چگونه علم می تواند آنها را نجات دهد؟ پرورش دهندگان صدف در جنوب غربی فرانسه معتقدند دلایل موجهی برای نگرانی از آینده حرفه شان دارند.

ژرالد ویو، پرورش دهنده صدف می گوید: «چرخه پرورش صدف سه تا چهار سال است. نرخ مرگ و میر در طول اولین سال، هشتاد تا نود درصد است، یعنی زمانی که صدفها نوزاد (صدفچه) هستند. این نرخ در سال دوم بین ده تا پانزده درصد است. و سال سوم، سی تا چهل درصد. در نتیجه، از هر ده صدف پرورشی، فقط یکی را می توانیم بفروشیم.»

دانشمندان یک طرح پژوهشی اروپایی، موسوم به «بیوالایف»، تلاش می کنند قاتلان صدف ها را شناسایی و خنثی کنند. این پژوهش کجا و چگونه انجام می شود؟

دانشمندان نقش یک ویروس، سه باکتری و یک انگل را مورد مطالعه قرار داده اند. آنها به چگونگی تاثیر این پاتوژن ها بر روی صدف ها آگاه یافتند. آنها به این نتیجه رسیدند که محافظت از این نرم تنان آسیب پذیر، بسیار دشوار است.

تریستان رونو، دامپزشک، می گوید: «نمی توانیم نرمتنان صدفدار را واکسینه کنیم. زیرا دوکفه ای ها (تبرپایان)، بدون ستون فقرات هستند و پادتن ندارند تا بتوان آنرا توسط واکسن تحریک کرد، مانند پادتن های انسان ها و حیوانات مزرعه ای.»

بااین حال، پژوهش همچنان ادامه دارد و به گفته دانشمندان، یکی از امیدوارکننده ترین راه حل ها، جفتگیری بین صدف های قویتر است.

تریستان رنو، دامپزشک، می گوید: «برخی از صدفها قویتر از دیگرانند ودر مقابل عفونت های ویروسی می توانند بهتر از خود دفاع کنند. بنابر این، در نتیجه جفت گیری بین صدفهای قوی، خانواده های مقاومتری ایجاد خواهد شد.»

صدف ها برخلاف حیوانات مزرعه، در منطقه ای بسیار وسیع و تحت شرایط پیچیده محیطی که کنترل آنها بسیار دشوار است، پرورش داده می شوند، مانند میزان دما، شوری، اسیدی و آلودگی آب دریا.

ژان پل لوپز، پرورش دهنده صدف می گوید: «از یک طرف ویروس و از طرف دیگر آلودگی آب هست. نیترات ها، مواد ضد آفت و کود به دریا ریخته می شوند و مراکز تصفیه مطابق استاندارد نیستند.»

تریستان رونو، دامپزشک، می گوید: «ما در یک محیط باز هستیم، یعنی محیطی تعاملی. ما در حال مطالعه نقش ترکیب دوازده ماده ضد آفت در آسیب پذیرتر کردن جانور در مقابل عقونت ویروسی هستیم.»

ژرار ویو، پرورش دهنده صدف می گوید: «ما به پژوهش های بیشتر در مورد محیط، آب و کیفیت رسوب احتیاج داریم. ما باید بدانیم چگونه می توانیم محیط را بهتر اداره کنیم.»

برغم این واقعیت تلخ، پژوهشگران و پرورش دهندگان تسلیم نمی شوند.

ژرار ویو، پرورش دهنده صدف می گوید: «بیست سالم بود که موج قبلی مرگ و میر عمده در این عرصه را تجربه کردم. اگر خوشبین نبودم، اکنون که شصت و سه سالم است در این حرفه نبودم. مبارزه برای حفظ این حرفه را ادامه خواهم داد. فرزندانم صدف پرورش می دهند و امیدوارم نوه هایم روزی با ما در تجارت خانوادگی پرورش صدف کار کنند.»

لینک مرتبط:
www.bivalife.eu

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان