کاربرد گیاهان در تولید محصولات آرایشی

کاربرد گیاهان در تولید محصولات آرایشی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تقریبا بیشتر گیاهان سیاره ما، رمز و رازهایی ناشناخته برای علم هستند. از بیش از ۴۰۰ هزار گونه گیاهی روی زمین، تنها ۲۰ درصد آنها بطور کامل مطالعه شده اند.

دانشمندان قرنهاست که گیاهان را مطالعه کرده اند اما هنوز چیزهای بسیار زیادی برای یادگیری و مطالعه وجود دارد. در آتن، محققان تلاش می کنند که برخی از معماهای گیاهان را حل کنند.

در یک پروژه تحقیقات اروپایی، حدود دو هزار گونه از گیاهان از سراسر جهان و مناطقی مانند اقیانوس آرام جنوبی، آفریقا، آمریکای لاتین و مدیترانه جمع آوری شده اند.

نیکولاس فوکیالاکیز پژوهشگر فیتوشیمی (بررسی خواص شیمیایی و دارویی گیاهان) و فارماکوگنوزی (مطالعه مواد دارویی از منابع طبیعی ) از دانشکده داروسازی دانشگاه آتن می گوید: «یونان و بویژه حوزه مدیترانه ایش، یکی از مراکز مهم تنوع زیستی در جهان است. بیشتر گیاهان این منطقه بومی و منحصر بفرد هستند. به همین خاطر این گیاهان را به منظور مطالعه و کشف مواد تشکیل دهنده شان جمع آوری می کنیم.»

محققان برخی از ترکیبات موجود در عصاره های گیاهی را جدا می کنند و بدنبال مولکول های زیست فعالی می گردند که می توانند در لوازم آرایشی استفاده شوند.

دیمیتری کلیتساس محقق پیری سلول ها از انستیتوی بیولوژی NCSR می گوید: «یکی از عللی که پوست پیر می شود قرار گرفتن در معرض فشار است، برای مثال قرار گرفت زیر تاثیر اشعه یو وی. اگر ما بتوانیم ترکیباتی را پیدا کنیم که سلول ها را از این اشعه محافظت کنند، و مکانیسم دفاعی سلول ها را افزایش دهند، آنگاه می توانیم از آنها برای محافظت پوست یا جلوگیری از پیری زودرس سلول ها، استفاده کنیم.»

در گذشته، محققان مجبور بودند چند کیلوگرم از مواد گیاهی را به منظور جداسازی ترکیباتشان، پردازش کنند اما ابزارهای مدرن این امکان را فراهم کرده اند که تمام مواد شیمیایی موجود در گیاه را تنها با آزمایش چند گرم از عصاره آنها شناسایی کنیم.

لیاندروس اسکلتسونیز، پرفسور فارماکوگنوزی و شیمی ترکیبات طبیعی از دانشکده داروسازی دانشگاه آتن می گوید: «نتیجه مهم این طرح پژوهشی ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مواد زیست فعال است. ما فعالیت های زیستی این مواد را در ارتباط با استفاده های آرایشی و سموم گیاهی مطالعه کرده ایم اما در آینده این بانک اطلاعاتی می تواند برای اهداف دیگری هم مانند تحقیقات دیابت، سرطان و بیماری های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.»

عصارهای گیاهی، مخلوطی از مولکول های متفاوت هستند. بعضی از آنها قبلا مورد مطالعه قرار گرفته اند و برخی دیگر برای علم جدیدند. محققان اثر انگشت مولکول های این گیاهان را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کرده اند که به آنها در اکتشافات جدید کمک خواهد کرد.

با این حال پرسش این است که چطور نتایج این تحقیقات به نوآوری های تجاری می انجامد؟ در یک کارخانه لوازم آرایشی در آتن، از عصاره گیاهان و دیگر مواد طبیعی در ساخت محصولات استفاده می شود. آنها برای اینکه ترکیبات جدیدی بااستفاده از یافته های این مطالعات بیابند به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها ملحق شده اند.

ماریانا رالی، زیست شناس مولکولی می گوید: «ویژگی هایی که ما در عصاره ها و ترکیبات گیاهی بدنبالشان هستیم سه ویژگی اصلی مرتبط با مواد آرایشی است، یعنی: فعالیت آنتی اکسیدان ها، سفید کننده ها و حفاظت در برابر اشعه یو وی.»

شرکت های صنعتی نتایج تحقیقات را به دو منظور از سازمان های علمی می گیرند، اول برای فهمیدن اینکه چقدر مولکول های زیست فعال، کارآمد هستند و دیگری اینکه بهترین روش برای به کار بردن آنها در محصولات جدید چیست.

ماریانا رالی زیست شناس مولکولی می افزاید: «هدف ما این است که تا آنجایی که می توانیم از آنچه طبیعت به ما هدیه کرده بیاموزیم. با استفاده از این پژوهش، ما پنج گیاه امیدبخش را یافته ایم و امیدواریم که خبرهای بسیار هیجان انگیزی برای مصرف کنندگان داشته باشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج تحقیق تازه؛ قدرت ذهنی زنانی که آرایش غلیظ تری دارند بیشتر دستکم گرفته می‌شود

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی