چالش امنیت برای سرمایه گذاران در آفریقا

چالش امنیت برای سرمایه گذاران در آفریقا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آفریقا و اقتصاد آن مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته چرا که همه علایم، بیانگر رشد فزاینده این قاره در آینده است. گزارش ها می گویند که نرخ رشد و شاخص های کلان توسعه اقتصادی در این قاره مثبت است. سرمایه گذاری های جدید در این قاره رو به فزونی است و تامین مالی پروژه های بلند پروازانه در دستور کار است.

با این حال باید مراقب بود چراکه اخبار غم انگیزی که از بی ثباتی های سیاسی این قاره به گوش می رسد، می تواند بر روند رشد اقتصادی تاثیر بگذارد. اما چگونه می توان روند توسعه اقتصادی را در فقدان امنیت ادامه داد؟

رهبران سیاسی و اقتصادی شرکت کننده در سومین دور اجلاس «نیویورک، آفریقا» در لیبرویل، پایتخت کشور گابن به این پرسش پاسخ دادند.

حرکت رواندا بسوی رشد اقتصادی

بیست سال پس از نسل کشی در رواندا، این کشور اکنون به سمبل موفقیت اقتصادی در این قاره تبدیل شده است. بر اساس گزارش مرکز تحول اقتصادی آفریقا، این کشور یکی از ۱۰ کشوری است که بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی سریعترین رشد را در بخش تولید ناخالص داخلی داشته است. اکنون تعهد به توسعه اقتصادی در این کشور جایگزین خشونت و ناامنی شده است.

کلر اکامانزی، از انجمن توسعه رواندا می گوید: «ما قویا اعتقاد داریم وجود امنیت که از ویژگی های یک حکومت خوب است، برای توسعه در قاره آفریقا بسیار مهم است. این چیزیست که در رواندا دیدیم. اما بر این موضوع هم اعتقاد داریم که نباید به کل این قاره مانند بلوکی امن و یا بر عکس، کاملا ناامن نگریست. در این قاره هم مکانهایی ناامن و پر چالش وجود دارد و هم مکانهایی بسیار امن و دارای فرصتهای لازم برای توسعه اقتصادی. حتی درباره کشورهایی که مشکلات امنیتی دارند نیز نباید گفت “صبر می کنیم و پس از رفع کامل مشکلات، برای توسعه اقدام می کنیم.” من معتقدم می توان این دو کار را همزمان انجام داد.»

در گزارش مشترک بانک توسعه آفریقا و برنامه توسعه سازمان ملل متحد پیش بینی شده که متوسط رشد این قاره در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴.۸ درصد و در سال ۲۰۱۵ میلادی بین ۵ تا ۶ درصد باشد.

گزارش مربوطه تاکید می کند که این سطح از رشد از سال ۲۰۰۹ میلادی و دوران بحران اقتصادی تاکنون دیده نشده است. این موضوع گواهی بر ظرفیت آفریقا در مقابله با اغتشاشات موجود در این قاره است و اینکه “امنیت” لزوما یک پیش نیاز برای توسعه اقتصادی نیست.

هنری کلود اویما، مدیر عامل بانک“ب ج اف ای” گابن می گوید: «نمی توان گفت که امنیت یک پیش نیاز است زیرا اگر آن را یک پیش شرط بدانیم دیگر نمی توانیم رشد کنیم. اما باید توجه داشت که به هر حال امنیت یک مساله مهم است زیرا باعث می شود به مقامات اعتماد کنیم. این مقامات مسئول هستند که با برقراری امنیت، ثبات را برای فعالیت سرمایه گذاران تضمین می کنند زیرا ما به عنوان صاحبان صنایع و سرمایه گذار، ساز و کار لازم برای تامین امنیت در محل سرمایه گذاری را نداریم.»

اطمینان بخشیدن به بازار کار مشکلی است چرا که آفریقا سرزمینی پر از تناقض است. مثلا به گفته مجله نیوافریکن که یکی از بزرگترین نشریات آفریقاست، این تناقض در کشور نیجریه بوضوح مشاهده می شود. در این کشور، هم بهترین فرصتهای اقتصادی و هم بدترین شرایط اقتصادی را می توان مشاهده کرد. این کشور هم بیشترین فعالیتهای اقتصادی را در آفریقا دارد و هم طی شش سال اخیر پناهگاه بسیاری از شورشیان تروریستی شده و هیچ نشانه ای هم از سلب قدرت از شورشیان دیده نمی شود.

ایور ایشیکوویتز، بنیانگذار و مدیر اجرای گروه پارامونت می گوید: «بسیاری از تهدیداتی که در آفریقا به آن دچاریم نه تنها آفریقا بلکه ثبات جهانی را تهدید می کنند. ما وضعیت عجیبی داریم. غربی ها به دولتهای آفریقایی می گویند که باید مشکلات مربوط به امنیت را حل کنند اما صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به این دولتها اجازه نمی دهند که از بودجه شان برای تهیه تجهیزات و برخورد با این موضوع استفاده کنند.»

تارا فلا، مدیر موسسه بین المللی تارا در نیجریه می گوید: «به نظر من دولت نیجریه نمی تواند مشکل ناامنی را حل کند اما معتقدم که دنیا می تواند. منظورم از دنیا کشورهای توسعه یافته هستند که این ظرفیت و توانایی را دارند تا علیه تروریسم بجنگند همانطور که در گذشته این کار را انجام دادند. معتقدم که جهان نظاره گر ماست و اگر این مشکل در افریقا ادامه یابد از تعداد زنان صاحب شرکت در نیجریه مانند من، کم می شود زیرا فرصتی وجود نخواهد داشت تا من بتوانم کسب و کارم را رشد دهم.»

لوران فابیوس ، وزیر خارجه فرانسه می گوید: «ما باید برای تقویت امنیت تلاش کنیم. زیرا امنیت آنها امنیت ما نیز هست. هم اکنون این گروه های تروریستی در داخل این کشورها هستند اما می توانند از مرزها بگذرند و وارد اروپا شوند.»

به نظر می رسد راه حل، انتخاب راهی میانه است. این قاره همچنان از درگیری های مسلحانه رنج می برد، مانند آنچه در آفریقای مرکزی و سودان جنوبی مشاهده می شود. بانک توسعه آفریقا از کشورهای آفریقایی و جامعه بین المللی خواسته که تعهدی قوی برای حل درگیری ها داشته باشند.

یوسو اندور، خواننده و ترانه سرای سنگالی و وزیر سابق فرهنگ و گردشگری این کشور می گوید: «باید مشکلات را در خود کشورها بررسی کرد. باید جلسات بیشتری در داخل آفریقا برگزار شود و نباید تمام تصمیمات در اروپا گرفته شود. باید راه حل ها به مردم نشان داده شود و یا دست کم گفتگوها از آفریقا آغاز شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن