دو مشکل اصلی بانک مرکزی اروپا: نرخ پایین تورم و افزایش بدهی ها

دو مشکل اصلی بانک مرکزی اروپا: نرخ پایین تورم و افزایش بدهی ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پیتر پریت، اقتصاد دان ارشد بانک مرکزی اروپا است. یورونیوز پیش از نشست ماه ژوئن با وی گفت و گویی ترتیب داده است.

در حالیکه تنها چند روز تا برگزاری نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا باقی است، ماریو دراگی، رئیس این بانک اعلام کرد که نرخ اندک تورم می تواند باعث افول اقتصاد کشورهای اروپایی شود .اقتصاد دانان نیز می گویند، نرخ تورم پایین در طولانی مدت نیز می تواند سبب ایجاد بدهی های بالا و از بین رفتن استانداردهای اعتباری شود.

پروفسور پریت گروههایی هستند که تنها نرخ بالای تورم را به عنوان یک مشکل بسیار بزرگ می دانند اما اکنون با رشد اندک نرخ نورم مواجه هستیم . آیا این امری عادی است و چگونه می توان این را برای مردم عادی توضیح داد که تثبیت نرخ پایین تورم از یک دوره میان مدت تا بلند مدت نگران کننده خواهد بود؟ شما این را چگونه می بینید؟

زمانیکه میزان موجودی بیشتر از درخواست ها باشد، شاهد افزایش فشار بر قیمت ها و کاهش آنها خواهیم بود. این در واقع نوعی معیار سنجش است که نشان دهنده غیر متعادل بودن اقتصاد است و به همین دلیل است که اقتصاد دانها این شرایط را نگران کننده می دانند. در جهت متقارن نیز در صورتی که میزان درخواست ها بیش از موجودی باشد شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود و در این بخش نیز با فشار تورمی مواجه می شویم.

نگاهی به دستگاه نمایشگر تغییرات تورمی در خود بانک مرکزی نیز شوک آور است. آیا این واقعا یک موضوع عادی است که ما نمی دانیم چگونه با آن مواجه شویم؟

تقاضا بسیار کم است زیرا شمار بسیاری از مصرف کنندگان و شرکت ها با بدهی های بالایی مواجه هستند.

بنابراین این گروهها میزان هزینه های خود را در مقایسه با ظرفیت تولید اقتصادی کاهش می دهند. این اقدام سبب افزایش فشار بر سیستم قیمتها می شود. این کاهش بیش از پیش قیمتهایی که الان می بینیم نیز به دلیل شرایط جدیدی است که با آن مواجه هستیم.

درحال حاضر چه اقدامی باید انجام دهیم. زیرا گروهی از اقتصاد دانان معتقدند که اقدامات لازم باید ۲ سال پیش صورت می گرفت؟

سوال پیچیده ایست. اما نخستین اقدام قطعا یافتن دلیل این فشارها و تنزل ارزش واحد پولی یورو است. آنچه امروز می بینیم در مقایسه با دوره های اخیر این است که این عامل به طور کامل مسلط شده است و البته در این بین تضعیف بهای نفت نیز در کاهش نرخ تورم موثر بوده است.

نکته دوم این است نمی توانیم بگوییم که بانک مرکزی اروپا برای مقابله با این وضعیت اقدامی انجام نداده است. تغییرات موجود در بازار برای ما کمی دلهره آور بود اما ترس واقعی ما فشار تورمی است.

این به این معنا است که مصرف کنندگان و بازار به طور مشترک نمی دانند که بانک مرکزی اروپا چگونه در برابر فاکتورهای بحرانی موجود عمل خواهد کرد.

چارچوبی که در حال حاضر در نظر داریم بیشتر بر روی ساختاری تاکید دارد که به نوعی عامل فشار بر قیمت ها است . این همان چیزی است که از ضعف اقتصاد نشات می گیرد . به همین دلیل در نظر داریم تا سیاستهای پولی تطابقی را در نظر بگیریم. سیاستهای پولی که با نرخ بهره نزدیک به صفر در نظر گرفته شده اند و البته در این میان ابزار دیگر لازم را نیز برای بازگشت به موقعیت ثابت در نظر داریم.

آیا می توانید به ما بگویید که بانک مرکزی دقیقا در نظر دارد در بخش تورم به چه رقمی برسد؟

این چیزی است که شورای حکام در نشستی که در این اتاق خواهند داشت درباره آن بحث و مذاکره خواهند کرد. اما در این میان مواردی نیز وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت از جمله اینکه مشکل اصلی در اجرای سیاست پولی مورد نظر شما چیست. ما یک حاشیه تورمی داریم و همانطور که می دانید در جهت کاهش نرخ بهره است.

نرخ بهره بلند مدت در آمریکا نه تنها امروز افزایش یافته است بلکه شرایط اقتصادی نیز رو به بهبود و پیشرفت است. برخلاف گذشته ما قادر به جداسازی نرخ بهره مورد نظرمان از ایالات متحده آمریکا بوده ایم و این به این معناست که تاثیر سیاستهای تطابقی در جای خود باقی است.

به بیان اختصاصی تر باید بگویم که یک موضوع شناخته شده وجود دارد و آن اعمال سیاستهای انتقالی از طریق اعطای وام به شرکت های کوچک تر است . به طور کلی باید دید که مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت اما در حال حاضر شمار زیادی از اختلال های موجود در سیاست انتقال پولی را شناسایی کرده ایم و در حال کار بر روی آنها هستیم.

مذاکراتی نیز درباره تعیین نرخ بهره منفی مطرح است. آیا می توان در انتظار کاهش بیشتر نرخ وام های اعتباری بود؟

شما به دوچیز اشاره کردید. پیش از اتخاذ هر تصمیمی ، باید مشکل واقعی را یافت و این همان کاری است که ما در حال حاضر انجام می دهیم. آیا مشکل این است که سقف اعتبارها واقعا بسیار پایین است (زیرا همانطور که می دانید شرایط محیطی چیزی است که خیلی نمی توان برای تغییر آن کاری انجام داد)، یا اینکه منبع خاص فراهم کننده وام و اعتبار مالی از بخش بانکی است. در این چارچوبی که توضیح دادم بانکها در فرایند پاکسازی و برقراری تعادل میان تراز نامه و تجدید سرمایه های خود حرکت می کنند.

آگهی

آیا در حال حاضر باید در انتظار کاهش نرخ تورم در میان مدت و یا بلند مدت باشیم؟

به نظر من بزرگترین مشکل در حال حاضر این است که شمار مصرف کنندگان در بلند مدت نیز با کاهش مجدد مواجه خواهد بود، اینکه آینده چگونه خواهد بود و آیا این خود می تواند دامی برای رشد منفی شاخص ها باشد، نکته در خور اهمیتی است؟

شما چگونه با این برخورد خواهید کرد؟

بسیار مشکل است و بانک های مرکزی کشورها نیز نمی توانند با راه حل هایی همچون انتشار اسکناس و یا فراهم کردن نقدینگی با آن مقابله کند. اینها هر کدام یک بخش هایی از راه حل کلی هستند اما به اعتقاد من این به شکل اولیه نوعی بازسازی و انتظار رشد مثبت شاخص ها در آینده است. که از جمله آنها می توان به رشد موقعیت های شغلی اشاره کرد که متاسفانه نیازمند اصلاحات ساختاری است . تمامی این موارد به یک اندازه دارای اهمیت هستند.بزرگترین چالشی که امروز با آن مواجه هستیم چگونگی نوسازی در جامعه است که البته این بیشتر یک سوال سیاسی است.

همانطور که گفتم ما به دنبال یافتن مواردی هستیم که به موقعیت های بسیار اولیه سرمایه گذاری نیاز دارند . اینها مواردی هستند که پس از تصمیم به سرمایه گذاری با محدودیت در بخش اعتباری مواجه نیستند. آیا تشابهی میان ژاپن و اروپای کنونی می بینید؟

آگهی

نه. زیرا به نظر من شرایط کلا متفاوت است و چیزهای متفاوت بسیاری در این میان وجود دارد. یک وجه تشابه میان بسیاری از اقتصادها متاسفانه میزان بدهی ها است . در واقع نرخ بالای تورم تنها مورد مشترک بین تمام اقتصادهای دنیا است. یکی از تفاوت های آشکار میان ما با ژاپن این است که ما در حال حاضر کاملا بر روی بخش بانکی تمرکز کرده ایم. همچنین واکنش ها در بخش سیاستهای پولی از ابتدای بحران تا کنون تا حد زیادی از روی اجبار انجام گرفته است اما در ژاپن طی سالهای گذشته به این شکل نبوده است. بنابراین به نظر من جوامع کاملا متفاوت هستند.

در حال حاضر موارد بسیاری وجود دارند که ما آنها را نقوص طراحی در ساختار حوزه یورو می نامیم. ما باید این مشکلات را بیابیم. این کاری است که اکنون انجام می دهیم و اتحادیه بانکی یکی از راه حل های موجود است.

آیا اختیارات شما در بانک مرکزی گاهی مانع پیشرفت و اجرای برنامه هایتان و یا به نوعی عقب گرد شما می شود؟

نه، نمیتوان این را گفت.

این نکته را گفتم زیرا شما به موضوع اشتغال به عنوان کلید اصلی اصلاحات ساختاری اشاره کردید ؟

آگهی

به نظر من اینکه برای مردم توهمات بسیاری در زمینه ایجاد اشتغال، تولید ثروت و یا سیاستهای پولی ایجاد کنیم بسیار خطرناک خواهد بود.
اعتبار زیاد بخشیدن به یک موضوع همیشه خطرناک است، مثل اینکه بگوییم با در نظر گرفتن یک سیاست پولی می تواند تمامی مشکلات موجود حل خواهد کرد.

موقعیت و شرایط در آمریکا بسیار متفاوت است و همانطور که می دانید ما در حوزه یورو در حالی با بحران مواجه شدیم که با عملکرد ضعیف موسسات مدیرت بحران مواجه بودیم.

به عنوان مثال در آمریکا بحران در مدیریت بانکها وجود نداشت و بازار کار نیز با قابلیت انعطاف بیشتری مواجه بود. بنابریان شرایط برای ما بسیار متفاوت بود.

اکنون البته ما در حال خروج از بحران هستیم که همزمان این بحران خسارتهای فراوانی برای ما درپی داشته است. روند رشد اقتصادی بسیار کند است و به همین دلیل فشار بر قیمت ها وجود دارد. بنابراین کاملا درست است که تورم منفی نداریم اما در شرایطی هستیم که رشد اقتصادی به کندی پیش می رود و نرخ تورم نیز با کاهش مواجه است. خیلی واضح باید بگویم که رسیدگی به شرایط کنونی و یافتن راه حلی مناسب در دستور کار ما قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش بانک مرکزی اروپا برای مقابله با معضل کاهش قیمتها

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد