استفان هاوکینگ در مقام پیشگوی فوتبال

استفان هاوکینگ در مقام پیشگوی فوتبال
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

زمانی که استفان هاوکینگ، نابغه فیزیک جهان به سالن اصلی هتل سوی لندن وارد شد، روزنامه نگاران نفس ها را در سینه حبس کردند تا یکی از شهیرترین فیزیکدانان و کیهان شناسان عصر ما نظریه ای جدید درباره جهان هستی ارائه کند تا روزنامه نگاران آنرا درج کنند اما هاوکینگ برای کار دیگری آمده بود. او این بار آمده بود تا در آستانه جام جهانی فوتبال در برزیل، فرمولی جدید برای پیش بینی نتیجه بازیهای تیم انگلستان ارائه دهد.

شاید اگر هر کسی به جز هاوکینگ قصد صحبت در اینباره را داشت، سالن کنفرانس هتل خالی بود اما کمترین واکنش مدیر تحقیقات کیهان شناسی دانشگاه کمبریج به تحولات پیرامونی ما، رسانه ای می شود.

او به خبرنگاران توضیح داد چگونه می توان درصد قهرمانی انگلیس در
جام جهانی را پیش بینی کرد. او توضیح داد چرا و چگونه یک تئوریسین فیزیک می تواند بهتر از یک هشت پا نتایج را پیش بینی کند. اشاره او به هشت پا، پل، همانی بود که در جام جهانی سال ۲۰۱۰ بسیاری از نتایج را درست پیش بینی کرده بود. هشت پایی که سه ماه پس از جام جهانی آفریقای جنوبی در کشور آلمان درگذشت.

«از آغاز پیدایش بشر، انسان ها همواره خواسته اند تا دلایل اصلی اتفاقات پیرامونی را کشف و پیدا کنند.» هاوکینگ، با بیان این مطلب گفت جام جهانی فوتبال از این قاعده مستثنی نیست و «می توان راهی برای پیش بینی نتایج فوتبال هم پیدا کرد.»

هاوکینگ، که فرضیه اش در زمینه سیاه چاله ها باعث شد تا بسیاری او را شایسته نوبل فیزیک بدانند، حالا به دعوت یک بنگاه شرط بندی پایش به محاسبات و خلق فرمولهای جدید پیش بینی نتایج فوتبال باز شده است. صاحب این بنگاه می گوید حتی یک درصد هم انتظار نداشته است تا دانشمندی در مقام وی دعوت همکاری این شرکت را بپذیرد.

هاوکینگ و شاگردانش برای طرح فرمول ها، ۴۵ بازی تیم ملی انگلستان در جام جهانی، از قهرمانی این تیم در سال ۱۹۶۶ تا امروز را تحلیل کرده اند. همچنین ۲۰۴ پنالتی رد و بدل شده بین انگلستان و حریفانش را نیز در محاسباتشان آورده اند تا فرمولی دقیق ارائه کنند. نقطه ضعف انگلستان در بازیهای جام جهانی همین پنالتی ها بوده اند این تیم همواره در پنالتی های حساس آخر بازی برد را تقدیم حریفان کرده است.

هاوکینگ، در هتل سوی لندن در مقام یک سرمربی تمام عیار فوتبال ظاهر شد و گفت: «عوامل موثر در پیروزی و یا شکست یک تیم را می توان به ۵ فاکتور تقسیم بندی کرد، فاکتورهای زیست محیطی، جسمانی، روانی، سیاسی و تاکتیکی». او در اینباره مثالهای جالبی را مطرح کرد و گفت: «انگلستان در ارتفاع کمتر ار ۵۰۰ متری سطح دریا بهترین بازی اش را ارائه می دهد و البته درجه حرارت هم تاثیر دارد.»

به پیش بینی هاوکینگ سخت ترین بازی انگلستان در مانائوس و در مقابل تیم ملی ایتالیا خواهد بود چرا که گرمای شدید هوا و آغاز دیرهنگام این دیدار بسیار دور تر از عادتهای ستارگان تیم ملی انگلستان است. تیم ملی انگلستان با حضور در یکی از گروههای مرگ چالش سختی برای صعود به دور دوم مسابقات دارد. رقبای این تیم، اروگوئه، ایتالیا و کاستاریکا هستند. نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش

نخستین حضور عمومی پادشاه بریتانیا بعد از اعلام ابتلا به سرطان

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟