فرودگاه «سوواناپوم» تایلند، دروازه آسیا

فرودگاه «سوواناپوم» تایلند، دروازه آسیا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مرحله جدید گسترش فرودگاه سوواناپوم (Sou Wa Na Poum) بانکوک، پایتخت تایلند آغاز شده است. هدف، افزایش ظرفیت این فرودگاه برای پذیرش مسافر و پذیرش بار است. به این ترتیب این فرودگاه به دروازه آسیا تبدیل خواهد شد.

این فرودگاه در فاصله ۲۵ کیلومتری پایتخت تایلند واقع شده است، مرتفع ترین برج مراقبت جهان به ارتفاع ۱۳۲ متر در آن قرار دارد و هر ساله ۳۰۰ هزار پرواز بین تایلند و ۷۱ کشور مختلف در جهان انجام می شود.

فرودگاه سوواناپوم بانکوک در بین ۵ فرودگاه اول دنیا رتبه بندی می شود. این فرودگاه که در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد، از فناوری عالی و کارکرد فوق العاده ای برخوردار است. از چهره جدید این فرودگاه در سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهد شد.

بونریت چیترابیاب، یکی از مسئولان کمپانی فرودگاه های تایلند ( AOT) می گوید: «برای مرحله دوم ساخت فرودگاه سوواناپوم معادل یک میلیارد و۴۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است. قصد داریم ظرفیت پذیرش مسافر را بین ۴۵ تا ۶۰ میلیون نفر در سال افزایش دهیم.»

برای تکمیل مرحله دوم لازم است که مترو برای انتقال مسافران به شهر راه اندازی شود، ساختمان اداری جدیدی با پارکینگ احداث شده و زیرساخت های لازم یعنی لوله کشی آب و سیم کشی برق نیز انجام شود. همچنین باید ترمینال اصلی وسیعتر شود و یک کمک پایانه نیز به فرودگاه افزوده شود.

آقای چیترابیاب در مورد این کمک پایانه می گوید:«این کمک پایانه به طول یک کیلومتر و با چهار طبقه، ۲۱۶هزار مترمربع زیربنا دارد و در آن ۲۸ پورت ویژه برای هواپیما ایرباس ۳۸۰ نیز تعبیه خواهد شد.»

از سوی دیگر، افزایش ظرفیت پذیرش مسافر، نیاز به افزایش ظرفیت پذیرش بار دارد. فرودگاه سوواناپوم امروز ظرفیت پذیرش سه میلیون تن بار در سال را دارد که از این نظر با پر ترددترین فرودگاه های جهان، مانند فرودگاه شانگهای چین، برابری می کند.

ویژگی دیگر این فرودگاه، منطقه آزاد آن است و اینکه که انبارها مستقیماً پشت ترمینال بار قرار دارد.

والاپا استیراچاوارن، مدیر استراتژیک کمپانی حمل و نقل موسوم به «ایگل ایر اند سی» ( Eagles Air & Sea) می گوید: «مزایای این منقطه آزاد تجاری معافیت از گمرگ و مالیات است. علاوه بر این در زمان و هزینه ها صرفه جویی خواهد شد. ترمینال بار صد متر پشت انبارها قرار دارد.»

فرودگاه سوواناپوم با دو کیلومتر فاصله با بزرگراه، ۶ کیلومتر فاصله با راه آهن، برخورداری از ۶۰ ایستگاه بارگیری و همچنین ارتباط مستقیم با ۵ فرودگاه بین المللی دیگر در تایلند، از نظر حمل ونقل کالا، پایگاهی واقعی با امکانات و ظرفیتهای متنوع است.

خانم ستیراچاوارن می گوید: «با وجود این فرودگاه، به مرکز ارتباطی در آسیا تبدیل می شویم. کالایی که به اینجا برسد ظرف ۲۴ ساعت آماده تغییر مسیر و ارسال به هر نقطه دیگر آسیا خواهد شد.»

اهداف توسعه فرودگاه سوواناپوم بسیار بلندپروازانه است. در نهایت این فرودگاه می تواند هر ساله پذیرای ۱۲۰ میلیون مسافر و ۶،۵ میلیون تن بار باشد که رکوردی بی نظیر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است