رقابت بر سر ریاست کمیسیون اروپا

رقابت بر سر ریاست کمیسیون اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کشمکش های سیاسی و مذاکرات پشت پرده برای انتخاب رئیس کمیسیون اروپا، قدرتمند ترین مقام اتحادیه اروپا، در جریان است. صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، بدنبال مذاکرات غیر رسمی با بریتانیا، هلند و سوئد، اکنون پشتیبانی خود را از ژان کلود یونکر، رهبر حزب اکثریت پارلمان اروپا اعلام کرده است.

خانم مرکل گفت: “ژان کلود یونکر نامزد احراز مقام ریاست کمیسیون است و من از او پشتیبانی می کنم. من این را در آلمان گفتم. اینجا هم می گویم، اما این موضوع عمده بحث ما نبود.”

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که از ابتدا با انتخاب آقای یونکر مخالف بوده و او را بیش از حد طرفدار افزایش قدرت بروکسل تلقی می کرد، گفت: “می خواهم به این نکته بسیار مهم اشاره کنم که ما بعنوان رهبران منتخب اروپا باید روسای نهاد های اروپایی را تعیین کنیم و نباید آنرا به عهده روند هایی بگذاریم که با آن موافقت نشده است.”

انتخابات اخیر نهاد های اروپایی، نخستین انتخاباتی بود که در آن به شهروندان اروپا اختیار انتخاب رهبران مورد نظرشان را می داد، اما علیرغم این، معاهده لیسبون مقرر داشته است که رای شهروند لزوما قاطعیت نداشته و رهبران اروپا نهایتا خود با در نظر گرفتن خواست مردم، روسای نهادها را انتخاب خواهند کرد.

گفتگو با الکساندر لامبزدورف

در این باره، خبرنگار یورونیوز در بروکسل با الکساندر گراف لامبزدورف، نماینده پارلمان اروپا گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: آقای گراف لامبزدورف، آیا کشمکش بر سر ریاست کمیسیون اروپا ادامه خواهد یافت؟ آیا خانم مرکل واقعا حامی ژان کلود یونکر است یا به آن تظاهر می کند؟

الکساندر گراف لامبزدورف: اختلاف هنوز حل نشده است. اختلاف آنها در دیدار چهار رهبر اروپایی در سوئد مشهود است. من موضع خانم مرکل را درک نمی کنم… او عضو حزب مردم اروپاست، کاندیدای حزب در انتخابات پیروز شده است و در یک دموکراسی، باید در مقام ریاست کمیسیون قرار گیرد و اروپا یک دموکراسی است.

یورونیوز:دلیل مخالفت با یونکر چیست؟

الکساندر گراف لامبزدورف: فکر می کنم دولتهای عضو می خواهند بگویند تصمیم نهایی با آنهاست و این نهاد های مردمی و بویژه پارلمان نیست که در این مورد دست بالا را دارد.

یورونیوز: اما نخست وزیر بریتانیا خواهان اصلاحات در اتحادیه اروپاست. معنی آن چیست؟

الکساندر گراف لامبزدورف: آنچه کامرون می خواهد نه اصلاحات بلکه پایان اتحادیه اروپا به صورتی است که می شناسیم. او خواهان حق وتو برای هر کشور عضو علیه پارلمان اروپاست و این چیزی است که باید با آن مقابله کنیم.

یورونیوز: …اما آنگلا مرکل بدون حضور بریتانیا عمل نمی کند…

الکساندر گراف لامبزدورف: بریتانیا کشوری صبور است. کشوری است که بازار آزاد را براه انداخت و طرفدار بازرگانی آزاد حتی با آمریکاست که خوب است. برای همین خواهان حضور فعالانه بریتانیا در اتحادیه اروپا هستم، اما بعنوان یک اروپایی بریتانیا را بعنوان کشوری می شناسم که مردد و مانع تراش است. این اصلاحات نیست، پایان اتحادیه اروپاست.

یورونیوز: احتمالا در این مورد مصالحه خواهد شد، مثلا یونکر با بریتانیایی با امتیازات بیشتر؟

الکساندر گراف لامبزدورف: بازهم می گویم، بعنوان یک سیاستمدار لیبرال، هیچ مانعی برای نتیجه ای که متضمن دموکراسی و حقوق بیشتر باشد نمی بینم. حقوق بیشتر به این معنی که بروکسل آزادیهای بیشتری به اعضا بدهد، اما دموکراسی بیشتر و در مقابل آن تعهد بیشتر. برنده در انتخابات باید در ریاست کمیسیون قرار گیرد زیرا این اراده مردم بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژان کلود یونکر به یورونیوز: نحوه برخورد اتحادیه اروپا با بحران یونان بهترین راه ممکن نبود

میراث آنگلا مرکل در گفتگو با رئیس سابق کمیسیون اروپا

ویدئو؛ مراسم معارفه اورزولا فن درلاین به عنوان رئیس جدید کمیسیون اروپا