کمک های مالی اتحادیه اروپا برای شرکت های کوچک و متوسط

کمک های مالی اتحادیه اروپا برای شرکت های کوچک و متوسط
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این قسمت از برنامه «جهان تجارت» از پراگ پایتخت جمهوری چک، به بررسی این موضوع می پردازیم که بودجه اتحادیه اروپا که به شرکت های کوچک و متوسط اختصاص یافته چگونه مصرف می شود و چگونه به توسعه این شرکت ها کمک می کند؟

پنج سال است که شرکت استپ تروتنوو(Step Trutnov) متخصص در ساخت مخازن تحت فشار
تصمیم به افزایش تنوع محصولاتش گرفته است. این شرکت با فرستادن درخواستی، کمک مالی از صندوق توسعه منطقه ای اروپا دریافت کرده است. بودجه نزدیک به ۹۰۰ هزار یورویی دریافتی به آنها اجازه طراحی و تجاری سازی دیگ های بخار زیست توده که یک محصول منحصر بفرد در جهان است را داده است.

کلارا پاولیکووا، مدیر تجاری این شرکت می گوید: «ما تنها شرکتی هستیم که می توانیم بسته های کاهی که دستگاه از مزارع جمع می کند را بدون برش دادن، یکجا بسوزانیم. این روش موجب صرفه جویی در برق تا ۱۵۷ کیلو وات بر ساعت می شود. این مزیت رقابتی ماست.»

این شرکت فعالیت هایش را در بخش انرژی های سازگار با محیط زیست متمرکز کرده است. کمک مالی دریافت شده، به این شرکت اجازه تامین مالی بخش تحقیقات و توسعه شرکت و همچنین
افزایش آموزش کارکنانش در فعالیت های جدید را داده است.

تنوع محصولات، بازارهای جدیدی خصوصا در سطح بین المللی برای این شرکت ایجاد کرده که با توجه به شدت بحران اقتصادی در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلارا پاولیکووا می افزاید: «در سال ۲۰۰۹ میلادی کارکنان ما ۴۶ نفر بوند که امروز به ۵۱ نفر افزایش یافته اند. این یک افزایش معنا دار نیست اما علی رغم بحران در سال ۲۰۰۹، ما یکی از معدود شرکت های هستیم که در این منطقه باقی مانده ایم.»

منابع مالی اروپا یی برای شرکت های کوچک و متوسط بر چه اساسی اختصاص می یابند؟ برای ذینفع شدن از آن چه باید کرد؟ به چند نکته در این باره می پردازیم.

یارانه هایی که این شرکت در جمهوری چک، دریافت کرده از برنامه سیاست انسجام سرمایه گذاری اتحادیه اروپا می آید. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی حدود ۷۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری انجام شده است. نتیجه آنکه ۷۰ هزار شرکت نوپا مورد حمایت قرار گرفته اند و ۲۵۰ هزار شغل
در حوزه شرکت های کوچک و متوسط ایجاد شده است.

این برنامه سیاست انسجام سرمایه گذاری، منابع مالی اش را به شکل یارانه، وام یا ضمانت بانکی، بر اساس معیارهایی که جان نووتنی معاون اتاق بازرگانی جمهوری چک بازگو می کند به کارآفرینان اختصاص می دهد: «دریافت کننده باید سابقه کارآفرینی داشته باشد، کارش در حوزه مورد حمایت اتحادیه اروپا باشد و برنامه تجاری خوبی ارائه کند که اهداف روشنی داشته باشد.»

اگر شما کارآفرین و علاقمند به دسترسی به منابع مالی اتحادیه اروپا هستید، در هر کشور و منطقه ای که زندگی می کنید می توانید از طریق اتاق های صنعت و بازرگانی برای دریافت این منابع اقدام کنید.

جان نووتنی درباره فرایند این کار می گوید: «ما اطلاعات و مشاوره های لازم را برای اعضایمان فراهم می کنیم. اما تمام دیگر کارآفرینان هم فرصت بهره مند شدن از این منابع اروپایی را دارند. علاوه بر این ما کارآفرینان را در فرایند کار همراهی می کنیم که احساس گم شدن در فرایند کار نداشته باشند.»

کلارا پاولیکووا درباره کلیدهای موفقیت در شرکت های کوچک و متوسط می گوید: «به نظر من کلید موفقیت داشتن تکنولوژی، محصول مشخص، پول برای سرمایه گذاری و نوآوری و همچنین کارکنان متخصص برای توسعه یک تکنولوژی منحصر بفرد است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟