امضای پیمان همکاری آزاد، اوکراین را اتحادیۀ اروپا نزدیک تر می کند

امضای پیمان همکاری آزاد، اوکراین را اتحادیۀ اروپا نزدیک تر می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از ماهها فراز و نشیب سیاسی که به سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ در اوکراین منجر شد، معاهدۀ همکاری میان اوکراین و اتحادیۀ اروپا بر سر تجارت آزاد به امضا می رسد. پترو پوروشنکو، رییس جمهوری جدید اوکراین، خاتمه دادن به بحران در کشور و نهایی کردن امضای این قرارداد را روز پنجشنبه، نوزدهم ژوئن تایید کرد.

وی به هنگام اعلام این خبر گفت: “روز بیست و هفتم ژوئن، من پیمان همکاری با اروپا را امضا خواهم کرد و به این ترتیب فرایند امضای همکاری های مشترک به پایان خواهد رسید.”

امضای این معاهده برای اوکراین گران تمام شده است. از ماه نوامبر، این معاهده به روی میز بود و سران کشورهای اروپایی عضو اتحادیۀ اروپا امیدوار بودند که با امضای این معاهدۀ همکاری، اوکراین به این اتحادیه نزدیک تر شود. عدم امضای این توافقنامۀ همکاری توسط ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری برکنار شدۀ این کشور موجب آغاز بحران سیاسی در اوکراین شد که تاکنون نیز ادامه دارد. خشونت طی این ماهها کشور را در بر گرفت و به قیمت جدا شدن برخی از مناطق اوکراین از این کشور تمام شد.

توافقنامۀ همکاری آزاد میان اوکراین و اتحادیۀ اروپا تحت فشار روسیه به امضا نرسید و ویکتور یانوکوویچ، با وجود حضور در شهر ویلنیوس و حضور در نشست سران اتحادیۀ اروپا که به همین منظور در این شهر گرد آمده بودند، سر تسلیم در برابر مسکو فرود آورد و از امضای این پیمان سرباز زد.

پس از آن بود که مخالفان رییس جمهوری اوکراین به خیابان ها ریختند. خشونت و درگیری میان هواداران نزدیکی به اروپا و مخالفان اتحادیۀ اروپا به بالاترین حد خود طی سال های اخیر در کشور رسید. با این حال، رییس جمهوری این کشور هیچ نرمشی در برابر مخالفان نشان نداد.

روز سی ام نوامبر، شدیدترین سرکوب مخالفان از سوی پلیس صورت گرفت و این سرآغاز همه گیر شدن اعتراض ها علیه دولت یانوکوویچ بود.

در مقابل، رییس جمهوری وقت اوکراین توافق جدیدی را با مسکو بر سر کاهش قیمت گاز به امضا رساند. در این توافق همچنین یک وام از سوی روسیه به اوکراین که شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد، ارائه شد.

نزدیکی به روسیه برای مخالفان دولت اوکراین و معترضین به عدم امضای قرارداد همکاری آزاد با اتحاد اروپا غیرقابل قبول بود به همین دلیل بر تعداد تجمعات در میدان اصلی شهر کی یف، پایتخت، افزوده شد. مخالفان خواهان استعفای رییس جمهوری اوکراین بودند و درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس منجر به مرگ و زخمی شدن تعدادی از مخالفان شد.

در پی این خشونت ها بود که اتحادیۀ اروپا از دولت اوکراین خواست به سرکوب مخالفان پایان دهد و وزرای خارجۀ فرانسه، لهستان و آلمان را برای گفتگو با رییس جمهوری اوکراین، به کی یف اعزام کرد اما این تلاش ها نتیجه ای نداشت و سرانجام پارلمان اوکراین، ویکتور یانوکوویچ را از ریاست جمهوری برکنار کرد.

این امر سرآغاز دخالت های روسیه در مناطق شرقی اوکراین به بهانۀ حمایت از اتباع روسی تبار این منطقه بود. امری که به جدایی شبه جزیرۀ کریمه و در پی آن، برگزاری یک همه پرسی برای الحاق به خاک روسیه انجامید. ضمن آنکه، بخش های شرقی اوکراین از جمله دونتسک خواهان جدایی از اوکراین شدند. این درگیری های داخلی، بحران در اوکراین را به اوج رساند.

همزمان با این بحران ها، روز بیست و یکم مارس، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت، اولین بخش از این توافقنامه همکاری آزاد میان اوکراین و اتحادیۀ اروپا را به امضا رساند و راه را برای امضای نهایی آن باز کرد.

امضای نهایی و بخش اقتصادی این توافقنامه به بعد از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین موکول شده بود که با انتخاب پترو پوروشنکو به ریاست جمهوری، این امکان میسر شد. امضای این توافقنامۀ تجاری، اوکراین را یک گام دیگر به عضویت در اتحادیۀ اروپا نزدیک می کند.

در باره دلالت های این پیمان و تعابیری که از آن می توان کرد، ایرینا تیمشیچین، خبرنگار یورونیوز با آماندا پل، تحلیلگر و مدیر اجرایی و برنامه ریزی در مرکز مطالعات سیاست اروپا گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: اوکراین و اتحادیۀ اروپا قرارداد همکاری آزاد را آنهم بعد از هفت ماه شرایط بحرانی در اوکراین، سرانجام به امضا می رسانند. سوالی که اوکراینی ها می پرسند این است که امضای این توافقنامه بعد از اتفاقاتی که در این کشور افتاده است، کمی دیر نیست؟

آماندا پل: موقعیت همۀ طرفها اکنون متفاوت است. من فکر می کنم که انتخابات ریاست جمهوری و اینکه به پترو پوروشنکو رای داده شد، واقعیت کنونی را نشان می دهد. رییس جمهوری جدید اوکراین طرفدار نزدیکی به اروپاست و این انتخابات نشان داد که مردم اوکراین واقعا خواستار نزدیک شدن به اتحادیۀ اروپا و ادغام در این اتحادیه هستند.

از سوی دیگر، اتحادیۀ اروپا نیز طی ماههای اخیر، با رویکردی مثبت، اوکراین را همراهی کرد و به این کشور نزدیک ماند. تلاش هر دو به لحاظ اقتصادی و سیاسی، با هدف اتحاد و حفظ یکپارچگی اوکراین بود و البته نمی خواهم بگویم که باقی کار آسان است. ما می دانیم که جامعۀ اوکراین از سوی همسایۀ بزرگ خود روسیه برای ادغام کامل در اتحادیۀ اروپا تهدید می شود.

یورونیوز: با امضای این توافق نامه، اوکراین و اتحادیۀ اروپا چه پیامی بویژه با توجه به وجود قرارداد گازی بین کی یف و مسکو، به روسیه می فرستند؟

آماندا پل: امضای این توافق نامه بسیار مهم است. پیام اوکراین به روسیه روشن است و این کشور برغم زورگویی های روسیه، پیوستن به اتحادیۀ اروپا را انتخاب کرده است که کاملا برعکس خواستۀ روسیه است. این رفتارها از سوی مسکو ادامه دارد اما امضای این توافق نامه نشان می دهد که اوکراینی ها به عنوان یک کشور مستقل، به روسیه اجازه نمی دهند که مانع از تصمیم گیری های آنها در مورد آینده کشور خودشان شود. البته روسیه هنوز کارت های زیادی برای بازی دارد و الآن هم روی موضوع گاز مانور می دهد. امیدوارم این امر در آینده ای نزدیک حل شود. اگر اتحادیۀ اروپا اوکراین را به طور صحیح در بازار انرژی خود ادغام کند و معیارهای لازم را در نظر بگیرد، کشوری که در پایان بیشترین بها را پرداخت خواهد کرد، در واقع فدراسیون روسیه خواهد بود.

آگهی

یورونیوز: آیا شما باور دارید که این توافق نامه بتواند با تامین اصلاحات مورد نظر (برای ادغام)، به طرفداران روسیه در اوکراین از جمله در کریمه نشان بدهد که تصمیم رهبران جدید این کشور برای نزدیکی به اتحادیۀ اروپا انتخاب درستی بوده است؟

آماندا پل: این دولت جدید اوکراین از سوی جامعۀ اوکراین و اروپا برای انجام آنچه وعده داده اند، از نزدیک تحت نظر خواهد بود. من معتقدم ساختن یک اوکراین قوی و مرفه و تابع قانون و حقوق شهروندی ، بهترین دستور کار برای انسجام کل کشورخواهد بود تا کسانی که اکنون ناراضی هستند و حتی کسانی که دست به این اعمال وحشتناک در شرق اوکراین می زنند، نیز بخواهند بخشی از آن باشند.

یورونیوز: ایا در آیندۀ نزدیک، اروپا در کنار اوکراین خواهد ایستاد و به این کشور برای اصلاحات کمک خواهد کرد؟

آماندا پل: من فکر می کنم که اتحادیۀ اروپا از هر حمایتی برای اجرای روند اصلاحات در اوکراین کوتاهی نخواهد کرد. با اینحال، اگر سوال شما در مورد این است که آیا اتحادیۀ اروپا آمادۀ دادن یک عضویت تمام عیار و کامل به اوکراین است. باید بگویم که این اتفاق نخواهد افتاد. با این وجود فکر می کنم که در بلند مدت این اصلاحات و عضویت اجتناب ناپذیر است. فکر می کنم که اوکراین به عنوان یکی از کشورهای اروپایی پتانسیل بودن در اتحادیۀ اروپا را دارد و سزاوار این عضویت نیز هست. اتحادیۀ اروپا باید نقشی قوی در حمایت از اوکراین داشته باشد. ضمن آنکه این اتحادیه باید از دیگر عناصر جامعۀ روسیه از جمله مخالفان حمایت کند. آنها باید این منطقه را در اولویت قرار دهند. نباید به آنها اجازه بدهیم که این مسائل را در انتهای لیست دستور کار خود بگذارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راه دشوار اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به زرادخانه اوکراین

تهدید آخرالزمانی روسیه در جنگ احتمالی با ناتو: پچ‌پچ کردن‌های غرب بی‌نهایت خطرناک است

سومین راننده کامیون اوکراینی در پی مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی با لهستان درگذشت