اهداف توسعه هزاره و مسئله ریشه کن کردن بیماری های ایدز، سل و مالاریا

اهداف توسعه هزاره و مسئله ریشه کن کردن بیماری های ایدز، سل و مالاریا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای دست یابی به اهداف توسعه هزاره، بیش از چند ماه فرصت باقی نمانده است. برای رئیس سازمان “یونیت اید” این یک مسابقه با زمان است. این سازمان در صف مقدم تامین مالی ابتکاری به ویژه در زمینه مبارزه علیه مالاریا، سل و ایدز است. فیلیپ دوست-بلازی، وزیر سابق در دولت فرانسه و رئیس سازمان “یونیت اید” است که سخت کار می کند و میهمان برنامه گفتگوی جهانی در یورونیوز است.

دکتر فیلیپ دوست- بلازی رئیس سازمان “یونیت اید”

*دکتر فیلیپ دوست- بلازی، قهرمان و پیشتاز ایجاد راه حل های نوآورانه برای تامین مالی برنامه های توسعه است. برنامه هایی که با کمبود مالی رو به رشد مواجه اند. برای نمونه، او در ایجاد مالیات بر بلیط هواپیما نقشی حیاتی بازی کرد.به این ترتیب هر مسافر مبلغی جزئی (یک یورو به ازای هر بلیط پرواز اقتصادی) می پردازد تا به سازمان “یونیت اید” برای انجام وظایفش کمک شود.

*سازمان “یونیت اید” در سال ۲۰۰۶ توسط دولت های برزیل، شیلی، فرانسه، نروژ، و بریتانیا برای افزایش دسترسی کشورهای درحال توسعه به دارو و درمان تاسیس شد. این سازمان، تامین مالی پایدار برای تقویت دسترسی مقرون به صرفه به امکان تشخیص پزشکی و دارو در مورد بیماری های ایدز، سل و مالاریا را فراهم می سازد.

*فیلیپ دوست- بلازی قبل از پیوستن به سازمان “یونیت اید” متخصص قلب و عروق بود. او سپس به عرصه سیاست در فرانسه گام نهاد و بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷ در پست های بالا و متعددی شامل وزیر بهداشت و وزیر فرهنگ و ارتباطات و وزیر امور خارجه خدمت کرد.

فیلیپ دوست- بلازی می گوید: «ایدز بیماری فقر است و اگر بخواهم شرح دهم که ما چه کاری انجام می دهیم، باید بگویم که ما می خواهیم فقر شدید را ریشه کن کنیم، یعنی چیزی که امروزه در جهان در حال افزایش است. اما چگونه و با چه پولی می توان به فقیرترین مردم کمک کرد در حالی که بیشتر کشورهایی که آنها را ثروتمند می دانیم، کم و بیش ورشکسته اند؟ چگونه می توانیم از نخست وزیر یونان یا ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و حتی آمریکا پول بیشتری گرفت؟ به همین خاطر ما ایده جدیدی برای تامین مالی ابتکاری از طریق تماس با مردم در نظر گرفتیم، یعنی مشارکت های کوچک و میکروسکپی مردم، مثلا یک یورو در ازای هر بلیط پرواز، که به سازمانی به نام “یونیت اید” سپرده می شود.»

فیلیپ دوست-بلازی درباره امکان درمان کودکان مبتلا به ایدز می گوید: «این ممکن است اما نیاز به پول دارد. هر بار که ما به فقیرترین مبتلایان کمک می کنیم، بسیاری از مردم می گویند این مانند آبیاری کردن بیابان است. اما این حقیقت ندارد، نگاه کنید به درمان سرخک از طریق واکسن که توانست ۹۸ درصد مرگ و میر را از بین ببرد. همین کار برای ایدز نیز ممکن است.

مثالی بزنم، ۳ میلیون کودک مبتلا به ایدز در جهان هستند که فقط ۷۰۰ هزار نفر آنها درمان شده اند. زیرا این تعداد جزء فقیرترین هایی بوده اند که ما به آنها کمک کرده ایم. این ها کودکانی اند که بدبختی های بسیار دارند. یعنی با ایدز به دنیا آمده اند و ۵۰ درصد آنها قبل از دو سالگی در خطر مرگ قرار دارند. آنها یتیم اند و مورد تبعیض قرار می گیرند. روی پیشانی شان نوشته که ایدز دارند و در روستاهای خود رها می شوند. ما به این کودکان کمک می کنیم و سپاس از سازمان “یونیت اید” و بنیاد بیل کلینتون که به کمک آنها توانستیم ۷۰۰ هزار کودک را درمان کنیم، اما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک مبتلای دیگر نیاز به درمان دارند. این قابل قبول نیست و باعث رسوایی بشریت است اگر نتوان پول این درمان را فراهم کرد.»

او درباره برنامه آینده سازمان یئنیت اید اضافه می کند: «گام بعدی من متقاعد کردن سران دولت هاست در این مورد که ما واقعا می توانیم همکاری ها و همبستگی های کوچک را عملی و اجرا کنیم. حال این همبستگی می تواند از طریق بلیط پرواز باشد یا قراردادهای اشتراک موبایل، اما چرا در بخش خصوصی نباشد؟ من باور دارم که اپل، گوگل، فیس بوک و توییتر شرکت هایی جهانی هستند و می توانند ابداعاتی جهانی برای همکاری های هرچه بیشتر ایجاد کنند. این سرمایه داری سوداگرانه وحشتناک را متوقف سازند و به سرمایه داری اجتماعی بازگردند. انسان و بشریت مقدس است. کودکی که در باماکو پا به هستی می گذارد همانقدر مهم است که در پاریس. اما جامعه بین المللی این را باور ندارد. فکر می کند کودکی که در باماکو به دنیا آمده هیچ است. اما کودکی که در لندن، اسلو، یا در پاریس به دنیا آمده مهم است. این حقیقت ندارد. آنها همه یکسانند.»

نگاهی مفصل تر به برنامه سازمان “یونیت اید” در برنامه گفتگوی جهانی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی از مبدأ قبرس به نوار غزه نزدیک شد

اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست تا گذرگاه‌های بیشتری را برای کمک‌رسانی به غزه باز کند

بیانیه سازمان‌های حقوق بشری: دولت‌ها نمی‌توانند با پرتاب کمک هوایی از مردم غزه حمایت کنند