تاثیرات «مثبت نگری» در رشد کیفی دانش آموزان

تاثیرات «مثبت نگری» در رشد کیفی دانش آموزان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

«آموزش مثبت نگری» در برخی نقاط دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما آیا می توان واقعا به دانش آموزان یاد داد «خوشبین» باشند؟

«مثبت نگری» یکی از شیوه های تربیتی روانشناسانه است که بدنبال ایجاد شادی و طراوات در دانش آموزان می گردد. اما در کلاس درس به چه معناست و چه ابزارهای آموزشی ای برای اجرای آن لازم است؟

شواهد نشان می دهد «آموزش مثبت نگری» به کاهش خشم، افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن سطح یادگیری بچه ها کمک زیادی می کند.

استرالیا، گفتگو با هدف بشاش شدن

«وقتی خوشحالیم، بهتر یاد می گیریم»، این قاعده ای است که از سال 2008 مورد توجه مسئولان مدرسه «گیلانگ گرامر» استرالیا قرار گرفته. «آموزش مثبت نگری» جزئی از برنامه های درسی این مدرسه است.

این مدرسه تمام برنامه درسی خود را بر مبنای «ایجاد طراوت» در دانش آموزان و از بین بردن «افسردگی» میان آنها تنظیم کرده است.

تمرینات روحی و روانی، حرکات «مدیتیشن» و تمرکز، قبل از شروع درس در کلاس اجرا می شوند. پیش از هر امتحان هم دانش آموزان حداقل ده دقیقه به «مراقبه» و «مدیتیشن» می پردازند.

با اینکه تحقیقات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ولی تاثیرات «آموزش مثبت نگری» از نظر بسیاری از دانش آموزان و والدین مشهود است.

آلمان، آموزش شاد بودن

آهنگ «هپی» فارل ویلیامز موفقیت چشمگیری داشت شاید برای اینکه اهمیت «شاد بودن» را به ما یادآوری می کرد، اما شادی در آموزش هم نقش محوری دارد بطوریکه یکی از موسسات آموزشی در آلمان، کلاس مستقلی را بنام «شاد بودن» برای برنامه های درسی مدارس طراحی کرده است.

دانش آموزان دبیرستان لرشنفلد هامبورگ همانند همقطاران خود در نزدیک صد مدرسه دیگر آلمان، یاد می گیرند چگونه شاد باشند. معلم در لابلای تمرینات فیزیکی طراوت بخش، نکات درسی را به آنها یادآوری می کند.

طراحان ایده «شاد بودن» معتقدند انجام چنین تمرین هایی برای چیره شدن بر استرس و فشار مدرسه لازم است.

از سوی دیگر فراگیری «شاد بودن» یک عمل جمعی است که می تواند توانایی های اجتماعی و اعتماد به نفس دانش آموزان را افزایش دهد.

همه دانش آموزان این مدرسه تمرین جالب «دوش آب گرم» را تجربه کرده اند. یک دانش آموز رو به دیوار می نشیند و بقیه نقاط قوت او را به زبان می آورند. بعد از این تمرین، اغلب اشک شوق در چشم بچه ها حلقه می زند.

هدف این است که دانش آموزان در پایان روز، درباره نقاط قوت و ضعف خود، چیزی یاد گرفته باشند. اینگونه می توانند تواناییها و ظرفیت هایشان را ارتقاء دهند و بویژه در شرایط بحرانی از آنها استفاده کنند.

بوتان، شاخص «شادی ناخالص ملی»

آیا تابحال درباره «شادی ناخالص ملی» چیزی شنیده اید؟ آیا اصلا در دنیای سیاست چنین شاخصی وجود دارد؟ آیا کشوری در دنیا هست که این شاخص را در میان شاخص های توسعه خود منظور کرده باشد؟

کشورهای محدودی در دنیا وجود دارند که شاخص «شاد بودن» مردم را بعنوان یکی از شاخص های توسعه در نظر می گیرند. کشور کوچک بوتان یکی از آنهاست.

آگهی

مدرسه «ووچو» یکی از اولین مدارس بوتان است که توجه به شاخص «شادی ناخالص ملی» در برنامه های آموزشی آن صورت گرفت. یک مدل نمونه برای تربیت دانش آموزانی سالم، باهوش و شاد که می توانند در آینده شهروندان مفید و سازنده ای برای کشورشان شوند.

مراسم صبحگاه این مدرسه با دعا و نیایش که یکی از سنت های بوداییان است آغاز می شود. در و دیوار مدرسه پر است از شعارها و نقاشی هایی که دانش آموزان را به راه راست هدایت می کند. آنها سر کلاس علاوه بر یادگیری مواد درسی، ذهن و روان خود را هم تربیت می کنند. انجام مراسم مراقبه و دعا خوانی، شیوه ای است که به اعتقاد مسئولان این مدرسه در دراز مدت می تواند آرامش روانی دانش آموزان را تضمین کند.

احترام گذاشتن به محیط زیست، زندگی اجتماعی و تقسیم کردن غذا و خوراکی با سایر دانش آموزان، از جمله ارزشهای مهمی است که در این مدرسه به دانش آموزان تعلیم داده می شود.

Learning World Facebook

Learning World Twitter

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انحراف و واژگونی یک دستگاه اتوبوس در شرق آلمان دست کم ۵ کشته برجای گذاشت

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

دخترشایسته ۲۰۲۴ آلمان در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز: مشاهده شجاعت زنان ایرانی مو به تنم سیخ می‌کند