احتمال سفر وزرای خارجه ۱+۵ به وین

احتمال سفر وزرای خارجه ۱+۵ به وین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ششمین روز مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ با هدف نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای درحالی ادامه دارد که تنها دو هفته تا پایان مهلت تعیین شده باقی است.

روز سه شنبه هفدهم تیر ماه پس از دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا خبرگزاری های بین المللی از احتمال سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزرای خارجه این شش کشور به وین برای پیوستن به گفت وگوها خبر داده اند.

یکی از دیپلمات های حاضر در نشست در گفت و با خبرگزاری رویترز از وجود “اختلافات جدی در مواضع دو طرف” در مذاکرات وین خبر داده و گفته حضور وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ ممکن است عاملی برای رسیدن به توافق باشد.

به گزارش شینهوا، خبرگزاری دولتی چین برخی از وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ ممکن است روز جمعه به وین سفر کنند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرده که اگرچه گروه پنج به علاوه یک موضعی مشابه داشته اند اما طی روزهای گذشته نمایندگان روسیه از اختلاف نظر خود در برخی موارد راهبردی با سایر اعضا خبر داده اند.

سخنان رهبر ایران درباره اختلاف نظر اصلی میان ایران و ۱+۵

همزمان با ادامه مذاکرات در سکوت خبری سخنان دوشنبه شب علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع ظرفیت غنی سازی به عنوان یکی از موارد اصلی اختلاف میان ایران و طرف مقابل مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته داست.

رهبر ایران که در جمع مسئولان دولتی سخن می گفت، از خواسته آمریکایی ها درباره میزان ظرفیت غنی سازی ایران انتقاد کرد و آن را “حرف ناحقی” دانست.

وی با اشاره به انتظار مقامات آمریکایی در برنامه هسته ای ایران گفت: “هدف آنها این است که جمهورى اسلامى را در مورد ظرفیت غنی سازی به ۱۰ هزار سو راضى کنند که این میزان محصول حدود ده هزار سانتریفوژ یی است که از قبل داشته ایم.”

رهبر ایران در این اظهار نظر خود از اصطلاح سو (SWU) استفاده می کند که به میزان بازدهی دستگاه های غنی سازی یا همان سانتریفوژها اشاره دارد.

وی همچنین با اشاره به اعتماد خود به تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: “مسئولان ما می گویند ما به ۱۹۰ هزار سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مربوط به امسال و یا حتی پنج سال دیگر نباشد، اما این نیاز قطعى کشور است و باید تامین شود.”

یک روز پس از سخنان رهبر ایران، علی اکبر صالحی، رئیس آژانس انرژی اتمی ایران، ضمن شفاف سازی مسایل مطرح شده از سوی رهبر ایران گفت: “سو همان مخفف واحد کار جداسازی اورانیوم سبک از سنگین است.”

وی در ادامه تصریح کرد: “ایران برای تامین سوخت مورد نیاز بوشهر، رآکتور تحقیقاتی تهران و رآکتور اراک به ۱۹۰ هزار سو نیاز دارد.”

وی افزود: “این رقم به این معنا است که ایران در صورتی که نسل تازه ای از سانتریفوژ با قدرت ۲۴ سو را به مرحله تولید انبوه برساند، برای تولید سوخت سالانه خود احتیاج به بیش از ۷ هزار سانتریفوژ پیشرفته خواهد داشت.”

به گزارش آژانس بین المللی انرزی اتمی، ایران حدود ۱۹ هزار دستگاه سانتریفوژ در اختیار دارد که حدود ۹ هزار سانتریفوژ فعال است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

خروج شرکت‌های فرانسوی و هلندی؛ ایران توسعه فرودگاه امام را بر پایه تهاتر نفت به چینی‌ها واگذار کرد