آغاز فروش قانونی ماری جوانا در ایالت واشنگتن

آغاز فروش قانونی ماری جوانا در ایالت واشنگتن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایالت واشنگتن، در شمال غرب آمریکا، پس از کلرادو دومین ایالت آمریکا است که در آن فروش ماری جوانا قانونی اعلام شده است.

قانونی کردن مجوز فروش این نوع ماده مخدر پس از اجرای یک همه پرسی در این ایالت صادر شد. شهروندان ایالت واشنگتن در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ با شرکت در این همه پرسی به قانونی بودن فروش و مصرف ماری جوانا رای مثبت دادند.

براساس قانون جدید این ایالت فروش ماری جوانا در ایالت واشنگتن برای شهروندان بالای ۲۱ سال قانونی خواهد بود و در حال حاضر برای ۲۵ فروشگاه که آنها را “کافی شاپ” نامیده اند، مجوز فروش ماری جوانا صادر شده است.

“نخستین صف مشتریان ماری جوانا در ایالت واشنگتن”

Lines for in Washington ,as Licensed marijuana shops open. #WA#medicalmarijuanaexchange#cannabis#marijuanapic.twitter.com/V5bhb4F8sN

— MME (@THEMMEXCHANGE) July 8, 2014

براساس گزارش ها، در حال حاضر ۳۰۰ فروشگاه دیگر نیز در انتظار بررسی درخواست هایشان برای دریافت مجوز فروش هستند. بر اساس این قانون هر شهروندی که بیش از ۲۱ سال سن دارد اجازه حمل ۲۸ گرم ماری جوانا خواهد داشت. انتظار می رود که با آزاد شدن فروش ماری جوانا قیمت این ماده مخدر نیز در ایالت واشنگتن با افزایش روبرو شود. در حال حاضر این ماده مخدر با کیفیت خوب در فروشگاههای مشخص شده حدود ۱۳ دلار به ازای هر گرم با محاسبه مالیات به فروش می رسد. این رقم دو برابر قیمتی است که این ماده مخدر در بازار سیاه فروخته می شود.

چرا ماری جوانا آزاد شد

مقامات دولتی ایالت واشنگتن هدف از قانونی کردن ماری جوانا در افزایش توانایی خود برای نظارت و تحت کنترل درآوردن بازار این ماده مخدر ذکر کرده اند.

گزارش نهادهای رسمی آمریکایی نشان می دهد که در حال حاضر ماری جوانا در تمامی شهرهای آمریکا و در بازار سیاه خرید و فروش می شود.

در حال حاضر در ۲۳ ایالت آمریکا از جمله شهر واشنگتن، پایتخت این کشور، مصرف ماری جوانا برای امور پزشکی مجاز شناخته شده است.

نفع دولت و رونق اقتصادی با قانونی شدن فروش ماری جوانا

کلرادو، نخستین ایالت آمریکا بود که از روز اول ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی فروش ماری جوانا در آن آزاد اعلام شد.

با قانونی اعلام شدن فروش این ماده مخدر صنعت توریست در این ایالت نیز رونق گرفته است.

آمارهای دولتی نشان می دهد که آزاد سازی فروش این ماده مخدر علاوه بر رونق اقتصادی در این ایالت، برای دولت نیز درآمد خوبی داشته است. از ابتدای قانونی شدن فروش ماری جوانا در سال ۲۰۱۳ تا ماه آوریل همان سال، ۱۱ میلیون دلار نصیب اداره مالیات این ایالت شد.

همچنین نهادهای اجرایی در این ایالت اذعان کردند که از بین رفتن مجازات زندان برای همراه داشتن این ماده مخدر، سالانه حدود ۴۰ میلیون دلار صرفه برای دولت در پی خواهد داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به مخالفانش درباره قانونی کردن مصرف این ماده مخدر گفته بود که مصرف ماری جوانا از الکل کم خطرتر است اما با این حال قصد آزاد سازی آن در تمام ایالتهای کشور را ندارد.

با وجود اینکه مصرف ماری جوانا در دو ایالت آمریکا قانونی اعلام شده اما بحث میان موافقان و مخالفان همچنان ادامه دارد. بسیاری از تحلیلگران این اقدام را بازی برد برد برای دولت می دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند