مصاحبه با کارشناس جهان عرب درباره از سر گیری جنگ میان اسرائیل و حماس

مصاحبه با کارشناس جهان عرب درباره از سر گیری جنگ میان اسرائیل و حماس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در طول سه روز حملات بی وقفه و عملیات گسترده نظامی اسرائیل به غزه، حداقل 80 نفر کشته شده اند که بسیاری از آنها از افراد غیرنظامی از جمله کودک بوده اند.

نه فلسطینی نیز در حالی که در حال تماشای مسابقه فوتبال میان آرژانتین و هلند در قهوه خانه ای در خان یونس بودند، جان خود را از دست دادند.

همزمان شورای امنیت سازمان ملل قرار است پنجشنبه تشکیل جلسه دهد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم خواهان آتش بس میان حماس و اسرائیل شده است.

یورونیوز: ژیل کپل، شما متخصص اسلام، جنبشهای جهادی و در مجموع متخصص جهان عرب هستید. ما اکنون شاهد وضعیت پیچیده ای در رابطه میان اسرائیل و حماس هستیم. جنبش فتح هم که در میانه قرار دارد. هر کدام کلیدی در دست دارند که می تواند جریان حوادث را تغییر دهد.

حماس پس از رها شدنش توسط مصر، بیش از پیش منزوی شده است. آیا تحریکات این جنبش علیه اسرائیل فرار به جلوست؟ حماس به دنبال چه چیزی است؟

ژیل کپل: حماس در حال انجام بازی پیچیده ای است. قبل از هر چیز می خواهد نشان دهد که بعنوان نماد هویت فلسطینی وجود دارد. بخصوص در زمانی که می بایست از استقلال خود صرف نظر کرده و بپذیرد که نوار غزه دوباره تحت حاکمیت تشکیلات خود گردان درآید. از طرف دیگر هم اکنون آقای نتانیاهو که همه چیز را زیر نظر دارد، فرصتی دارد که حماس را به پشت سنگرهایش بازگرداند و ضربات نظامی سنگینی به آن وارد کند زیرا آن اکنون در شرایطی است که نمی تواند دوباره خود را مسلح کند. برای همین با توجه به این که به نظر نمی رسد دیگر ایران که حضورش کم رنگتر شده و مصر که محتاط تر شده، نقش بزرگی داشته باشند، حماس می بایست آخرین تیرهای خود را شلیک کند.

یورونیوز: اما پس از یک مصالحه خیالی میان حماس و فتح، محمود عباس هیچ کاری برای بازپس گیری غزه نکرد. مردم غزه احساس می کنند که رها شده اند و موضع حماس دوباره در میان فلسطینیان حتی در کرانه باختری نیز بار دیگر تقویت شده است. محمود عباس چه گزینه هایی در دست دارد؟

ژیل کپل: در حال حاضر با توجه به این که محمود عباس حاکمیت سیاسی بر غزه ندارد، کار زیادی نمی تواند انجام دهد. او بین چکش و سندان مانده است. اگر حماس تضعیف شود کار او زیاد خواهد شد چون تنها اوست که باقی مانده و اگر برعکس حماس پیروزی سیاسی کسب کند او می بایست صبر کند تا حماس از نظر مالی یا نظامی نابود شود.

یورونیوز: ما در اسرائیل شاهد تظاهرات صلح طلبان و همچنین طرفداران راست افراطی هستیم. شعار “مرگ بر تروریستها” به شعار “مرگ بر عربها” تبدیل شده. آیا ممکن است بنیامین نتانیاهو به کمپ راست افراطیها بپیوندد؟

ژیل کپل: بنیامین نتانیاهو بر خلاف نظر برخی از مشاورانش به شدت مخالف دولت وحدت فلسطینی بود. او فکر می کند که می تواند ضربات تعیین کننده ای به حماس وارد کند. در ابتدا موضع کسانی که می خواستند سیاست تلافی جویانه را در پیش بگیرند قوی بود، چون به نوعی حق به اسرائیل داده می شد و انتقادها علیه آن کم بود. اما پس از کشته شدن نوجوان فلسطینی، شرایط کمی تغییر کرد و آقای نتانیاهو از نظر وجه بین المللی در شرایط سخت تری قرار گرفت.

یورونیوز: اما با توجه به تقویت موضع جهادگران در سوریه و عراق، چه خطراتی در قبال یک حمله گسترده علیه حماس وجود دارد؟

ژیل کپل: جهادگرایان دیگری هم در غزه هستند و اسلامگرایی کاملا در انحصار حماس نیست. حماس در موضع میانه است زیرا حماس از جنبش اخوان المسلمین و همچنین شاخه های نظامی که تا حدی از فرماندهی سیاسی آن تبعیت می کنند، تشکیل شده است. اگر حماس از نظر سیاسی نابود شود این بدان معنی است که تعدادی از شاخه های نظامی خود مختار، غزه را در کنترل خود در خواهند آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند

تداوم جنگ در نوار غزه و حملات هوایی به رفح با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل

ارتش اسرائیل عملیات تازه‌ای را در بیمارستان شفاء در شهر غزه آغاز کرد