اسپری های جدید برای از بین بردن موش ها

اسپری های جدید برای از بین بردن موش ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موش ها آسیب های زیادی به محصولات کشاورزی، ساختمان ها و زیرساخت ها می زنند که هر ساله باعث تلف شدن میلیاردها یورو می شود. علاوه بر این موش ها ناقل بیماری هایی هستند که انسان ها را تهدید می کنند. در این برنامه «جهان آینده» این موضوع را بررسی کرده ایم که آیا می توانیم این جوندگان را با استفاده از وسایل الکترونیکی هوشمند از بین ببریم؟

بیرمنگام انگستان جایی است که دانشمندان در جستجوی پاسخی برای این پرسش هستند.

همانند همه ساکنان این بخش از انگلستان، پرفسور مایکل تیسدیل با مشکل موش ها روبروست. مزرعه کوچک او مورد حمله جوندگانی قرار گرفته که به هر جایی سرک می کشند تا غذای حیوانات خانگی را بدزدند.

مایکل تیسدیل، پرفسور شیمی در دانشگاه استن می گوید: «مرغ ها در اینجا غذا می خورند، اما موش ها هنگام شب بیرون می آیند، سوراخی حفر می کند یا از زیر در وارد می شوند و غذای مرغ ها را می خورند.»

همانند دیگران، مایکل از قرص های سمی استفاده می کند اما معمولا سم ها اثربخش نیستند. به نظر می رسد موش ها از بعضی سموم به عنوان غذای رایگان، لذت می برند.

مایکل تیسدیل می افزاید: «شب ها اینجا محل جولان موش است حتی با وجود اینکه سم می گذاریم. موش ها سم ها را می خورند و به نظر می رسد که به این سموم مقاوم شده اند. این مشکل اصلی ماست.»

اگر سم های رایج نمی توانند موش ها را از بین ببرند، پس چه باید کرد؟

یک پروژه اروپایی روش جدیدی را مطرح کرده است: به جای اینکه منتظر شویم که موش ها به اندازه کافی سم بخورند تا بمیرند، سیستم جدید اسپری ها برای جوندگان، آنها را در معرض میزان مشخصی از سمی کشنده قرار می دهد.

آندرو اینگهام، پژوهشکر انتقال دارو در دانشگاه استن می گوید: «این سیستم یکی از اولین سیستم های تجاری اسپری های موش است که با جذب سم از طریق پوست موش ها، آنها را می کشد.»

دانشمندان، سمی بر اساس فرمول ویتامین دی ساخته اند که برای حیوانات خانگی بی خطر و برای موش ها کشنده است. آزمایش ها نشان می دهد که چطور سم بعد از پاشیدن شدن روی جوندگان به سرعت وارد خونشان می شود.

آندرو اینگهام می افزاید: «ما تمام آزمایش ها را روی نوعی غشای پوستی که همانند پوست موش صحرایی عمل می کند انجام داده ایم. ما همه فرمول های متفاوت را تست کردیم و بهترین شیوه انتقال ویتامین از طریق پوست موشها را انتخاب کردیم.»

برای ارائه سم، محققان یک دستگاه الکترونیکی با استفاده از سنسورهای نوری ساخته اند که ماشه آزاد کردن اسپری را در لحظه مناسب فعال می کند.

جوزف دیویس، مهندس پزشکی در دانشگاه استن می گوید: «جوندگان وارد این دستگاه می شوند، و هنگام عبور از این دام، اسپری روی آنها پاشیده می شود. یک سوراخ هم اینجا گذاشته ایم که برای
فرمون که نوعی تحریک کننده است ایجاد شده تا جوندگان را به داخل شدن در این دستگاه تحریک کند.»

سیستم، ورود موش به این قوطی را تشخیص می دهد. اگر حیوانی که وارد قوطی شده موش نباشد یا دو موش از دو طرف قوطی وارد شوند، سیستم فعال نمی شود.

جوزف دیویس می افزاید: «یک ریزپردازنده در مدار این دستگاه تعبیه شده که این امکان را به دستگاه می دهد که سیگنال یا پیامی را به پست کنترل بفرستد و به مسوول کنترل کننده بگوید که بیایید و این قوطی را عوض کنید.»

تله های معمول با قرص های سمی موش ها را آرام آرام و بسیار دردناک همراه با خونریزی داخلی می کشد. دستگاه جدید انسانی تر عمل می کند. موش ها با این روش یک روز پس از اینکه در معرض سم قرار گرفتند از حمله قلبی می میرند.

آندرو اینگهام می افزاید: «سیستم دادن غذای سمی اینطوری است که حیوانات می توانند انتخاب کنند که چه مقدار از غذای سمی را بخورند و اغلب آنها به اندازه ای که برای کشتن شان کافی باشد، نمی خورند. این سیستم بر اساس فرمول تزریق منفرد عمل می کند، یعنی مرگ هر موشی که در معرض اسپری قرار گیرد را تضمین می کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان