پرتغال، بهشتی برای بازنشستگان اروپایی

پرتغال، بهشتی برای بازنشستگان اروپایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانون معافیت از پرداخت مالیات بردرآمد در پرتغال، بسیاری از بازنشستگان خارجی را از سراسر اتحادیه اروپا به پرتغال جذب کرده است. طبق این قانون کسانی که طی پنج سال گذشته مقیم این کشور نبوده اند، می توانند تا ده سال از پرداخت مالیات بر حقوق بازنشستگی خود معاف باشند.

این ضوابط جدید مالیاتی در سال ۲۰۰۹ میلادی وضع شده است. اما چهار سال طول کشیده تا ابهامات آن برطرف شود و از سال گذشته میلادی اعمال می شود.

قیمت پایین املاک در پرتغال باعث شده است که بنگاههای معاملات املاک هر روز مشتریان بیشتری از میان این بازنشستگان خارجی داشته باشند. پاسکال گونسالوز بنگاه معاملات املاک دارد و می گوید که تعداد بازنشسته های خارجی که در سال ۲۰۱۳ میلادی، بدنبال خرید خانه در پرتغال بودند در مقایسه با سال قبل از آن، ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی می افزاید: «بیشترین افزایش تقاضا از سوی فرانسوی ها بوده است. اما چندین مشتری سوئدی هم داشته ایم که می خواستند جایی زندگی کنند که آفتاب بیشتر باشد. تقاضا از بریتانیا هم بیشتر شده است و فکر می کنم بزودی سر و کله آلمانیها هم در این بازار پیدا شود.»

در حالی که بازنشسته های خارجی می توانند از این تسهیلات مالیاتی برخوردار شوند و پول خود را پس انداز کنند، بازنشسته های پرتغالی هر ساله مالیات بیشتری می پردازند و شاهد کاهش حقوق بازنشستگی شان نیز هستند. دولت می داند که توجیه این وضعیت مشکل است. با این حال تأکید می کند که با این مهاجرتها درآمدی که عاید دولت می شود، بیشتر از پولی است که در اثر معافیت مالیاتی کسب نمی کند.

پدرو لومبو، وزیر توسعه منطقه ای پرتغال در این باره می گوید: «مردم باید مطمئن باشند که کم کم تمام حقوق بازنشستگی شان را دریافت خواهند کرد. در عین حال باید بدانند که این انگیزه های اقتصادی برای جذب بازنشسته های خارجی، برای اقتصاد و جامعه ما فایده خواهد داشت. به ما امکان خواهد داد که سطح حقوق های بازنشستگی را در میان مدت بالا ببریم و آن را به سطح حقوق های قبل [از کاهش] برسانیم.»

دولت پرتغال می گوید که در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۹۴۹ نفر بالای ۶۵ سال به این کشور آمده اند. این تعداد در سال گذشته به ۱۱۸۹ نفر رسیده است. اما چنان که روجیریو فرناندس فریرا، وکیل امور بازرگانی و مالیاتی توضیح می دهد قانون معافیت مالیاتی برای کسانی که طی ۵ سال گذشته مقیم پرتغال نبوده اند، تنها مزیت برای بازنشستگان خارجی تازه وارد نیست.

وی می گوید: «هدف از این چارچوب مالیاتی، جذب استعدادها، فعالیتها، سرمایه گذاری و به طور خلاصه جذب افراد به پرتغال است. در این ضوابط مالیاتی، کل درآمدهایی که مهاجران از بیرون پرتغال دریافت می کنند، از مالیات معاف است. این معافیتها مختص بازنشسته ها و حقوق بازنشستگی نیست و شامل درآمدهای ملکی، درآمد ارزش افزوده یا درآمد حاصل از سرمایه و سهام هم می شود.»

پرتغال همچنین به خارجی هایی که در این کشور ملکی به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار یورو بخرند یا یک میلیون یورو در پرتقال سرمایه گذاری کنند یا ۱۰ شغل به وجود بیاورند، روادیدی می دهد که « گلدن ویزا» یا «روادید طلایی» (شنگن) نام دارد.

اتخاذ این سیاستها به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی، و افزایش توان رقابت پرتغال در این زمینه با کشورهای دیگر است. نگرانی های برای دوام نداشتن این معافیت های مالیاتی وجود دارد.

برخی از بازنشستگان خارجی می گویند که حتی با پایان گرفتن دوره ۱۰ ساله این معافیتها قصد ندارند پرتغال را ترک کنند. در این کشور می مانند و مانند دیگران مالیات خواهند پرداخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها