روبات هایی که ریشه می دوانند

روبات هایی که ریشه می دوانند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران موسسه فن آوری ایتالیا روباتی با خواصی مشابه خواص ریشه گیاهان طراحی کرده اند که قادراست رشد کند و بزرگ شود.

برای طراحی ریشه های روباتی، پژوهشگران در ابتدا نحوه رشد ریشه های طبیعی گیاهان را بررسی کردند، مطالعه ای که بر خلاف ظاهرش، آسان نبود.

باربارا موتزولای، یکی از محققان موسسه فن آوری ایتالیا در این باره بیشتر توضیح می دهد: «ریشه گیاهان در فضایی کاملا پیچیده، زیر خاک تکامل پیدا می کند. برای رشد کردن باید فشارزیادی بر آنها وارد شود. آنها از دو طرف منتهی الیه و از طریق فرایند «اسمز» یا گذرندگی (فرآیندی که طی آن حلال از طریق یک غشا نیمه تراوا از جایی که محلول رقیق تر است به جایی که محلول غلیظ تر است نفوذ می کند) رشد می کنند.
از طریق آب موجود در خاک و جذب مواد معدنی و دور انداختن سلولهای مرده، بزرگ می شوند. همزمان نوعی مخاط تولید می کنند که رشد آنها در زیر خاک را تسهیل می کند.»

دانشمندان این پروژه تحقیقاتی اروپایی در گام نخست باید مکانیسمی را طراحی کنند که به روباتها امکان نفوذ در اعماق خاک را بدهد.

علی صادقی، مهندس مکانیک موسسه فن آوری ایتالیا درباره طراحی «سیستم رشد» روباتها با الهام از طبیعت می گوید: «باید چیزی می ساختیم که قابلیت رشد داشت. نمونه بعدی ای که ساختیم نمونه ای است که با نخ آنرا تغذیه می کنیم و این نمونه قابلیت این را دارد که بدنه خودش را بسازد و در خاک نفوذ بکند.»

ریشه های روباتی همانند نمونه های طبیعی خود عمل می کنند. در مسیر رشد از موانع سخت فلزی حذر می کنند و دائم در پی مواد غذایی و آب می گردند.

باربارا موتزولای، یکی از محققان موسسه فن آوری ایتالیا در این باره بیشتر توضیح می دهد: «این خم شدگی های ویژه را به دو روش ایجاد می کنیم: ابتدا ازمایعات«الکتروبیولوژیک» استفاده می کنیم، مایعاتی که متناسب با میزان جریان الکتریسته ای که از آنها رد می کنیم، چسبناک می شوند. سپس با قرار دادن موادی کم و بیش مصنوعی روی دو طرف روبات، آنرا خم می کنیم.»

روباتها مجهز به حسگرهای مقاوم و پیشرفته ای هستند که در صورت لزوم امکان تعمیر آنها در زیر خاک را تسهیل می کند.

لوچیا بکای، مهندس الکترونیک موسسه فن آوری ایتالیا بیشتر توضیح می دهد: «این حسگرها برای ثبت و رمزگشایی اطلاعات محیط اطراف و اشیای پیرامونی طراحی شده اند. این حسگرها وقتی در حال برخورد به چیزی هستند، نسبت به آن آگاهی دارند. آنها حتی می توانند میزان فشار و نیروهای پیرامون خود را نیز اندازه بگیرند.»

از این روباتها می توان در اکتشافات فضایی، یافتن مواد غذایی، مواد معدنی، نفت و حتی ردیابی مین های ضد نفر بهره برد، اما دانشمندان برای این دسته از رباتها کاربردهای بلند پروازانه تری در ذهن دارند. هدف آنها برای آینده، استفاده از این روباتهای قابل رشد و انعطاف پذیر در جراحی های پیچیده مغز است.

ادواردو سینیبالدی، مهندس هوافضا در موسسه فن آوری ایتالیا در این باره می گوید: «چالش اصلی ما ساخت ابزار جراحی کوچکی است که قابلیت رشد داشته باشد. مشکل این است که ابزارهای کوچک و انعطاف پذیر جراحی، قابلیت انجام برخی از اعمال جراحی را ندارند. بنابراین هدف ما برای آینده، رسیدن به وسیله ای است که هم انعطاف داشته باشد و هم استحکام بیشتری داشته باشد.»

پژوهشگران بر این باورند که فارغ از نتیجه نهایی، باید پذیرفت که دوره نوینی از تحقیقات روباتی، شکوفا شده است.

برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید.

www.plantoidproject.eu

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان